Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Screamer

• Mistral Screamer

Publicerad av anonym-anvandare på 7 juli, 2003 vid 15:49

Tjenare alla surfers!!
    Funderar på att köpa en Screamer men vet inte riktigt vilken volym jag skall välja 117, 131 eler 150 liter.
    Jag har inte surfat så mycket, men om jag köper en bräda för tio papp så vill jag ha en bräda jag kan utvecklas med.
    Jag väger cirka 71 kg.
    Vilken volym skulle ni välja och varför?
    Eller kanske finns det en annan bräda som någon rekomenderar.
    Man tackar för eventuella svar.

anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 juli, 2003 vid 15:55

Det blev lite fel när det gäller volymen.
    105, 117 och 133 liter skall det vara!

• the_novice

Medlem
    7 juli, 2003 vid 16:47

Hmm… det här med rätt utrustning är alltid ett problem, men ett roligt sådant.
    Det beror väldigt mycket på hur mycket du seglat förut, och om har tänkt att ha en bräda eller kan tänka dig att kommpletera med en mindre bräda längre fram. Om du är väldigt ny skulle jag rekomendera största modellen för att lättare kunna dra segel och ha en lite stabilare bräda att stå på. Om du inte har några problem med att dra segel så passar nog 117 modellen bättre. Sedan när du blir bättre kan du behålla en av dessa som lättvindsbräda och komplettera med en bräda på ca 90-100l.
    105l modellen går även den att dra segel på men kräver lite mer teknik och det är mycket lättare att vattenstarta en sådan bräda.
    Vet inte om detta var till ngn hjälp men jag tycker nog det är bättre med en för stor bräda i början hellre än en för liten. Med en stor bräda blir det mer segling och när du förbättrar tekniken kan du sedan även skaffa mindre bräda. Jag tror det är lätt att tröttna om man börjar med en för liten bräda, allt blir mycket svårare och det blir mycket badande istället för seglande.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juli, 2003 vid 17:04

Ja jag tror nog att det blir en av de större storlekarna.
    Man tackar för hjälpen.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juli, 2003 vid 10:15

Jag köpte en 133a för några veckor sen. Den e grymt lättplanad och snabb men lite “studsig” när det går vågor. Köper nog en 100-liters freestyle som komplement lite senare. Lycka till med brädvalet!

• star

Medlem
    8 juli, 2003 vid 11:00

En sak är säker. Du kommer att bli bättre desto mer du seglar. Med tanke på din vikt kan du lätt dra rigg på allt över 100 liter. Nu vet jag inte var du kommer att segla samt vilka segel brädan är avsedd för. Nackdelen med att köpa för stort är att du efterhand säkerligen ledsnar på att bara segla rakt fram. När det sedan börjar att bli roligt d v s lite mer vind samt vågor kommer du att få det onödigt jobbigt. Var inte rädd för att köpa den mindre storleken av brädan. Samtidigt som du utvecklas kommer du att ha det roligare samt inte byta brädan redan efter en säsong.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juli, 2003 vid 11:19

133

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juli, 2003 vid 10:56

Köp den största!! Om du är pryltok som jag (you will be) så kommer du att köpa en mindre bräda för dom där speciella dagarna. Så resten av året (362 dagar) är det gutt att ha nåt stort att cruisa runt på och öva gippar på. 133an är ju iof inte monsterstor så den går nog att använda även när det brallar i, om vattnet är hyffsat platt dvs.

• surfen

Medlem
    9 juli, 2003 vid 13:31

Här kommer det ett tips från mig!
    Själv väger jag 80kg och har en Mistral MTX på 105L och till det har jag riggar från 4,7 till 6,7m² våra brädor är nästan likartade, det beror lite på hur man är som surfare men jag tycker att runt 100-110L räcker bra som största bräda om man väger runt 75kg. Ja jag kan inte surfa när det blåser 3-5m/s (planing)men jag kan dra rigg om jag vill. Nä jag tror att man växer ur en för stor bräda lite för snabbt för sen när vinden kommer runt 6-7m/s så plannar jag lika bra som dom som har feta kossor och stora segel som dom måste släppa skoten på för att orka hålla skiten för ta sig framåt. Det finns många bra Formula surfare som behärskar den sorten av bräda!Men dom flesta som har dom där småbåtarna och åker omking med på vattnet vill nog bara synas för det är tufft att ha det senaste. Köp dig en 105 liter och komplettera lite senare med en mindre bräda för dom verkliga dagarna. Har jag tagit ner getingbylan eller….

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juli, 2003 vid 16:16

Man tackar för tippsen!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Screamer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.