Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Vision eller Custom Flow år 2000?

• Mistral Vision eller Custom Flow år 2000?

Publicerad av anonym-anvandare på 12 mars, 2001 vid 10:25

Har någon erfarenhet av dessa brädor? Är det möjligt att köra freestyle med en 42 cm lång fena på vision brädan? Vad är era åsikter om dem?
    Jag tänker nu mest på Vision 130 och Custom Flow 276.

Hy Nguyen

dr-masse svarade 23 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

Medlem
    12 mars, 2001 vid 12:21

Nu kommer det en sånt där drygt svar – för att ge bra svar är de gott å veta lite mer. Så:

– Skall du ha den som enda bräda eller har du någon bräda till?
    – Hur pass duktig är du? Vad väger du?
    – Vilka segel vill du använda? Vilka segel har du? Kommer köpa?
    – Var seglar du?
    – Vilken typ av segling är du ute efter?

Visst, du kan köra “freestajl” med fyrtitvå-fena (man kan ju köra freestajl med 370 bräda å centerbord oxå…), frågan är hur radikal du vill vara?

Surfa På!

• gegga

Medlem
    12 mars, 2001 vid 12:29

Varför skulle du vilja köra freestyle med en 42 fena?

Långa djupa fenor används för att ta bra höjd och tidig planing
    på race grejor.
    Men om du vill köra freestyle med cambersegel och djupa raka fenor är
    det väl din sak.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2001 vid 15:06

Okej, följande gäller:

– Ja, det kommer att bli min enda bräda
    – Duktig? nej, men lär mig. Klarar dock att segla ut och ta mig hem utan problem. Jag är 173 lång och väger ca 65 kg.
    – Segel: Funderar på ett nytt Gaastra Matrix 7.0/7.5 alt. Naish Noa V 7/7.5,
    för att kunna segla i ett så brett vindregister som möjligt.
    – Plats: Björlanda/Göteborgsområdet
    – Vad vill jag ha ut av min surfing? Jag vill lära mig allt… dvs inte bara köra fram och tillbaka.

Nuvarande utr: Bic Astrorock med ett 5.7 Gaastra mc1x segel.
    hoppas det är svar nog.

Hy Nguyen.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2001 vid 15:14

Jag har själv en custom 276 och e så Jääävla nöjd med den brädan.. Den e snabb man kan göra riktigt höga hopp med den Lätt seglad Faaan den e bäst…När det blåser i riktigt tar jag fram nmin vågis men det går utmärkt att fortsätta köra flowen den känns inte för stor..Kan varmt rekomendera dig en Flow…..
    Mvh Micke

• dr-tabou

Medlem
    12 mars, 2001 vid 15:52

Tjenare ! Om du tänker på lite roligare freestyletrick hade jag INTE rekommenderat 42cm fena. Mina fenor är mellan 20-28cm och jag är fundersam på om 28:an kommer att bli för lång dock är det bakåt svept vilket borde göra den lösare.
    Det gör en väldig skillnad i livligheten och möjligheten att manövrera brädan beroende på vilken fena du har. Ju kortare och ju mer bakåt svängd den är desto lättare att svänga och tricka med brädan. Har själv kört med 35cm rak fena och brädan gick bara rakt fram. Det var mycket svårt att göra snabba svängar och hoppa till med den. Vill du tricka satsa på en kort och en något mindre kort fena. Kanske en 23cm fena och en 28-30cm fena. De borde funka i de flesta vindar.

Have Fun !

//Dr Tabou

• dr-masse

Medlem
    13 mars, 2001 vid 08:21

Tackar!

Själv har jag inte kört Mistral Vision 130 men däremot kört liknande brädor (mest AHD FreeDiamond 70 som jag själv har). Mistral Flow 276 samt 284 har jag åkt runt en del på. Roliga brädor!

Okej, följande gäller:

– Ja, det kommer att bli min enda bräda
    Du skriver även att du vill kunna segla i ett så brett register som möjligt. Då är det lätt 276an som gäller! Den kommer att vara betydligt roligare i mer vind med din 5.7a och funkar med en fyrhalva/femnolla om det kniper. Dock så planar 130an tidigare och kommer att ge dig fler seglingsdagar… Intressant läge, eller hur? Så – om du vill ha en bräda som funkar i mer vind (det är trotsallt de dagarna som är roligast), då är det 276an som gäller! Vill du däremot ha några fler seglingsdagar, ej att förakta!, så är det nog 130an som lirar bäst.

– Duktig? nej, men lär mig. Klarar dock att segla ut och ta mig hem utan problem. Jag är 173 lång och väger ca 65 kg.
    Att du väger hyfsat lätt talar i mina ögon ytterligare lite till för 276an, du kommer inte att behöva så himla mycket vind med en 7.5a för att gå igång (typ 6 sekundmeter).

– Segel: Funderar på ett nytt Gaastra Matrix 7.0/7.5 alt. Naish Noa V 7/7.5,
    för att kunna segla i ett så brett vindregister som möjligt.
    Båda funkar på brädorna du är sugen på. Väljer du 130an tycker jag iofs att du gött kan snäppa upp till typ åttanoll. Att gå från en sjysst åttanolla till femsjuan kommer att funka fint.

– Plats: Björlanda/Göteborgsområdet
    Där kan man hoppa! Mao = 276an.

– Vad vill jag ha ut av min surfing? Jag vill lära mig allt… dvs inte bara köra fram och tillbaka.
    Även detta talar för 276an som nog är skojigare att lära sig hopp å lite manövrar med.

Nuvarande utr: Bic Astrorock med ett 5.7 Gaastra mc1x segel.
    hoppas det är svar nog.

Oavsett vilken av brädorna du väljer så kommer det att vara rätt mycket skojsigare än Astron! Det finns dessutom ytterligare ett alternativ som kan vara värt en funderare… Å det är att handla 130an (eller kanske ännu större) å satsa på många seglingsdagar. Denna kompletterar du med en mindre bräda för en tusenlapp eller så (det finns!), kanske byta mot Astron? Då är du kittad… Kanske köpa 130an i år och komplettera med en mindre nästa år?

Ah, dessa alternativ…

Nåja, hursomhaver så tror jag att om du är ute efter en bräda att ha mycket kul på och lära dig en hel del med så är 276an det bättre alternativet!

Lyckat till å Surfa På!

(andra brädor som kan vara värda att spana på är F2 Ride 274, Fanatic Bee 274, AHD Free 277, RRD Freeride 276 och liknande)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Vision eller Custom Flow år 2000?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.