Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mitt andra hem….

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2002 vid 18:38

Riktiga bilar har ingen bottenplatta, det sitter balkar där istället, och järnvägsräls som en riktig bil har innunder rostar inte! Det är bara låtsasbilar som har självbärande konstruktion….Och sedan tänkte jag använda den Italienska bottenplattan av kolfiber som vinge på taket, man har ju sett en F1 hur dom fungerar utan vinge och de vill man ju inte riskera när det finns så pass mycket resurser i en cheva. Lär behövas ibland, känner många cheva ägare till….
    JBL, vad står det för? Jävligt Billigt Ljud eller???

Jag har också hört en sak…..det ryktas om att du tappat sjuan och åttans cylindrar……stämmer det?

getwet69

• judo-freddan

Medlem
    9 mars, 2002 vid 19:28

Allright! Såg du något pris?

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2002 vid 20:34

Ynka 15000 riksdaler, rea sa försäljaren!!! Men va fan….
    lyckas man kränga på mig en formula utrustning på krogen så…..
    I biltema katalogen hittade jag lite intressanta prylar.
    Först och främst fendertar, behövs nog till den nya formulan men även giftfri bottenfärg fanns, och det är ju bra!! Sen fanns det även billiga trimplan till dito också…
    En vinsch i fronten på chevan så man får upp formulan efter en dags segling, pris 499kr, tar 1130kg, som hittat!!

Men sedan hittade jag en liten pryl som borde intressera dig. Dimmer 12V, borde inte den funka till den där fläkten du ev. skulle montera in under solcellsventilatorn????
    Nice att kunna reglera fläkten steglöst, lite tyskvarning på den eller hur?
    Nästa då, jo en strömbrytarpanel med mätare för batteri, tom för två batterier. Skit i att övriga brytare är markerade med “lanternor” “bilge pump” “anchor light” osv. Där kan man nog märka om dessa till förslagsvis “hemmabio” “jacuzzi” eller varför inte “bastun”, ett måste i varje regelrätt surfbuss……
    Om strömbrytarpanelen inte passar i din bil kan du alltid skicka över den till mig, lär väl passa på formulan. Det bästa är då att man inte behöver märka om för brytarna, original texten passar utmärkt!!!
    Men det bästa hittar jag dock på sidan 420, artikel nummer 25-370….en kapten stol, ihopfällbar…vad är en brasse jämfört med en kaptenstol? Denna stol är oss väl förunnat och om jag inte köper den själv hoppas jag innerligt att den finns under granen kommande jul…vi kanske kan ge varandra varsin? Tänk dig själv två stolta surfbussägare på Haga i sommar i varsin kaptenstol…Yeess!
    På sidan sidan 48 artikelnr 38-871 har jag hittat den perfekta reskamraten i bussen, en montörvagn för 175kr. Bra att använda när du ska under bilen för att meka med din diffspärr samt att den även kan med fördel användas vid fenbyte på en formula för att sedan även användas som dragvagn till stranden. Men den största anledningen egentligen att den ska finnas i varje buss är den att på riktiga bilverkstäder kallas montörvagn för hora…man ligger bara på den. Men det kanske var lite starkt för Biltema att skriva i sin katalag…liggriktig hora med svängbara hjul och fack i sidorna för 179kr…
    Fortsätter att bläddra och hittar sämskinnstork artnr 26-199, perfekt för att pressa ut sista droppen ur våtdräkten innan den stuvas in i bussen. Monteras med fördel på bakdörren.
    Artikelnr 24-033, satellitinstrument så man kan ställa in parabolen korrekt för de digitala sändningarna på hemmabion.
    Till sist men inte minst, artnr 39-930 sovkudde Tvättbjörn för den välbehövliga sömnen. Varje surfares dröm……
    Det var lite grann av vad man kan behöva från biltema, har du några fler förslag….)
    getwet69

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2002 vid 22:21

Ja du Micke.
    Idag när vi seglade 4,2 var Formula det sista vi tänkte på.
    Kul att allt är igång nu.
    Vi frös inte ett dugg.
    Ramstöm har hittat fodrade latexhandskar för 50 lappen paret.
    Det bästa jag haft sen surfingens början, vi seglade från 12,00 till 16.00 idag utan att frysa en enda gång.
    Danne Roth kom vid 16.00 tiden och gav upp överriggad..
    Jag har inte tappat 7 och 8an.
    Utan insåg att dessa cylindrar behövs inte längre.
    har skaffat en backspegel med zoom så jag ser dig försvinna.
    Karbonkenta.
    JP bedtyder inte jävla packad chenneth.

• judo-freddan

Medlem
    9 mars, 2002 vid 23:40

15000, hrm, får nog bli en vanlig video för mig. Men du om man ska ha en TV i bussen överhuvudtaget lär man väl börja fundera över kraftresurserna. En TV drar väl rätt så bra med ström antar jag. Ett elverk kanske skulle vara en sund investering. Med ett sånt kan man ju börja fundera över att värma vatten, lysa upp interiören ordentligt, ha på kylskåpet dygnet runt o.s.v

Dimmern är inte någon dum idé alls. Likaså med panel. Minns att jag monterade in en lite sån där panel i min trampbil i plåt jag hade som liten och njöt så det stod härliga till av det så det kan nog förutom en del praktiska fördelar också vara bra för själen. Har du sett krokarna på sidan 414. De kan man ju hänga kläder eller påsar med prylar på.

Och så bläddrar vi två sidor framåt och kommer till lampor. Vad har du i Chevan? Jag köpte en lysrörsarmatur (38-366) som ger ganska lite och kallt ljus men inte drar så mycket ström. Vad tror du är ett bättre alternativ?

Vad förvarar du prylar i? Har du skåp eller något annat?

Nu till avd. katalogfetichism: Jag har följande: Biltema, Jula, Claes Ohlson och sist men inte minst Reimo. Om du gillar att bläddra i Biltema kommer du att ha Reimo under huvudkudden. Ett större överflöd av husbils- coh campingprylar har sällan skådats. Rubbet för självbyggare.

Kaptensstol är nog inte dumt. Men nu bräcker jag dig för jag hittade en med påhängbart sidobord och folkabärshållare. Gissa vilken katalog jag hittade den i? Men när jag sedan ser att de även har en kombinerad surfkärra/stol “Beach-Rolli” kan jag inte förstå hur de lyckades med att förlora två världskrig.. 🙂

Dags att knyta sig! Dock inte i en 5-gradig surfbuss som igår..

• judo-freddan

Medlem
    9 mars, 2002 vid 23:42

Var köpte ni hanskarna?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2002 vid 00:34

Underbara krokar, jag räknade snabbt ut att på artnr 25-471 kan man hänga upp fyra stycken folkbärs i plastremsan som förbinder dem, och det är riktigt bra! Ser på samma sida ett ultimat tillbehör för mig nu när jag skaffat en formula, nyckelring 25-750 gul modell båtratt gjuten plast….fy fan vad trendigt! Även lanterna 25-110 för småbåt upp till 7m borde passa som en handske….43-191 starkhorn ej att förglömma!
    Har monterat in tre st halogen lampor 25-161 i boutrymmet efter konflikt med frun som är inredningsarkitekt. Allt annat var uteslutet….
    I förar hytten monterades lysrörsbelysning 38-357 in, kallt sken men kan switchas om till glödlampa på 3watt. Bra tyckte jag men man ser inte ett skit!
    Boutrymmet består av två separata skåp och ett dubbelskåp innehållande gasol, färskvatten, skafferi mm. Finns även en “tyg garderob” införskaffad på IKEA (på fruns begäran) med spegel och och olika fack för vad man nu ska ha dem till…..minns inte vad den heter men det var väl nåt sånt där billy eller Jonas, tekla eller något på IKEA:anska. Den är faktiskt praktisk men jag kommer aldrig att erkänna det för min fru……vill du veta vad den heter så kan jag ta reda på det, bra är den iallafall.
    Ett alternativ till elverk kan vara att bara resa till ställen där det finns vindkraftverk, södra Öland, Hvide sand samt Tarifa. Hur smidigt som helst att parkera under stolpen och direkt koppla, måtte det bara blåsa när jag vill se canal plus vid 12 slaget på natten…….
    Har själv några kataloger, Biltema, Husvagns_Svensson, Claes O, Watski och några till men inte Reimes, det låter som om jag missat något i livet!!!!
    Min fru som är något trött på alla kataloger som ligger överallt (jag är rätt trött på hennes Vouge à två bärs per nummer, men klart bra när det är underklädsreportage)anser att nu är väl det nog, hon har inte riktigt förstått hur vi katalogfetichister har det….all ära med internet, men att bläddra i en katalog eller surfblaska är liksom något helt annat.
    Den där Beach Rolli verkar guld, prislapp tack!!!

Sängdags här också, fler vettiga förslag kommer imorgon
    Men glöm inte mottot “flest prylar när man dör vinner”

getwet69

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2002 vid 07:36

Byggvaruhus.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 16:39

Bygg ni era djäklar bussar ni.
    Allt som behövs är en säng.
    Segel och bommar under sängen.
    Men klart en överviktig 40 årig formulaseglare med prostata-besvär måste ju har det varm och skönt.
    Fan boys det är surfbussar vi snackar.
    Inte några djäkla utställningsbussar.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:03

Jag tycker mig se en viss anonym avundsjuka från den Småländska ostkusten….*ler förnöjt*.

• judo-freddan

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:04

Så kan man kanske resonera om man har bussen enbart till att åka fram och tillbaka till sitt favvospot med. Ska man ut på surf-safari i Danmark eller Norge som jag planerar att göra i sommar kan det faktiskt vara ganska schysst med lite praktiska prylar i bussen. Man slutar garanterat förakta t e x en porta-potti när man vågseglat flera timmar på ett avsides plejs utan toa och måste lägga kabel NU. Men du skiter väl på direkt på stranden hardcore ungtupp som du är.
    /30 bast och aldrig seglat Formula

• getwet

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:09

En del köper säsongkort för husvagn med förtält på camping har jag hört……trendigt!!!!! Vad blir det den här sommaren, staket och blomrabbat kanske???

• judo-freddan

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:49

Nej huga burr! Det skulle jag aldrig klara av. För mig är grejen att vara just mobil och kunna ta sig till otillgängliga ställen, hitta nya spots o s v. Det roligaste är också att vara totalt oberoende och kunna vildcampa precis varsomhelst. Det är ju därför man trycker i en massa tekniska prylar + att det är kul att se om det funkar.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:55

Hördu din förnicklade Formulaseglare.
    Det var jag oskyldig till.
    Vi seglar här nere i södern.
    Medan ni bygger bilar som ni aldrig bor i ändå.
    Fan är det nå fel på kabe år 70

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:56

Hemma vid nu, och kan inte begripa varför mitt användarnamn inte kommer med på el datore här hemma…..
    Förövrigt så är det väl så att vi med buss är som nomader, flyttar dit vi vill. En del andra har husvagn parkerad på camping vid känt surfställe, och det är riktigt surfigt?!! Jag förmodar att inlägg anonym tidigare är en av dem……med kommande staket och välklippt gräsmatta…
    Ska försöka hitta några nyttoprylar ikväll och skriva om dem så vi verligen kan få ihop den ultimata bussen….

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mitt andra hem….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.