Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mitt andra hem….

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 18:27

Näru carbone, jag tror nog du tycker om mig lite grann iallafall…..
    getwet69

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 19:18

Då ska vi se….tagit fram katalogerna här bredvid, samt tryckt in en Supertramp skiva i läsaren…nu kan banne mig inget gå på tok, ingenting!!!
    Börjar med att ta fram Watskis supertungaflashigamegakatalog. Blundar och sätter fingret mitt i katalogen för att kunna börja någonstans (alltid lika spännande). Och vad dyker upp, redan på första försöket…har hört talas om “Gud hör bön” men aldrig trott på det…men nu, klart man kan bli lite religiös när det rätta infinner sig direkt. Däckstrålkastare, endast 897kr. Flexibel fastsättning passar alla mastprofiler. SUPER, tänker jag, ett måste till 520 masten och den nya formulan för jag vill ju hänga med grabbarna som ska ut och nattsurfa på Mysingen med krokko och allting…..lanternor och fendertar har jag ju redan från Biltema.
    Hittade även lösningen för elförsörjningen i bussen angående din tv och hemmabion…..WG913 marin heter lösningen, vindkraftverk som startar vid 1.8ms, det inngår rostfria skruvar också…..7750kr plus 999kr för voltregulator…tjena Finax here i come!!!!
    Kan inte unvika annonsen från Asperö Handels AB, “bygg din egen väderstation” Så dj… rätt för en surfbuss!!! Ett måste helt enkelt. Hör här bara.
    “Display som visar vindhastihet, vindriktning, temp ute och inne, köldeffekt, högsta och lägsta värden, kan även kompletteras med regnmätare”, säger bara en sak, YES!
    För en dryg månadslön är den din, innan alla räkningar är betalda bör påpekas!!!!
    Men jag fortsätter raskt vidare, Watskis var inget vidare bra egentligen för bussen. Det är en båt katalog som passar Formulan bättre men den har ju en egen tråd här på konfen….Så nästa katalog blir…nu ska vi se här….Hansen racing, fullträff igen! Då ska vi se, in med fingret och slår upp sidan. Edelbrock insug blev det…för high perfomance motorer över 350hk, kanske inget för dig när jag tänker efter, inte heller för Chrysler ägare, men ball va den….!
    Skippar Hansen racing katalogen, du kanske inte är så intresserad??
    Nästa katalog då…KAMA fritid, nu börjar det lukta intresse igen..Varmvattenberedare G02-911, komplett med värmare 23900kr, hick!!!
    Sug på den här då…hittade taklucka Ventilator “Fan-tastic Vent 6000” Automatisk lucköppning vid start. Inbyggd sensor som stänger luckan vid regn, dubbel YES!
    Nähä…ska bläddra vidare i de övriga katalogerna och se om jag hittar något, hoppsan här en “Husvagns Svensson” från 1987…..ska bara kila iväg en sväng, soon back.

• judo-freddan

Medlem
    11 mars, 2002 vid 19:49

Jädrar du skämtade inte om att katalogfrossa. Gissa vad jag gjorde igår då, jo drog en tur till biltema. Halogenlampor till extraljusen, bagage-organiserings-väska som man kan fästa på väggen, och sedan… INNERBELYSNINGSFROSSA: Läslampa i rostfritt, ser hur ball som helst ut. Rund innerbelysningslampa på 15/5W som JAAA – ger bra och behagligt ljus. Blir kanon i kombination med lysröret, lite jobbigt att armaturen är guldmålad plast bara men det kan man ju måla över med något diskretare. Kollade på solcellsventilen också men jag tror jag ska nöja mig med att sätta en fläkt (med dimmer ;-)) under den jag redan har.
    Kom på igår att jag ju faktiskt inte behöver karva hål i karossen för inluftsventilen. I och med att Syncron är byggd som lätt lastbil kan jag ju borra ett hål igenom plyfaskivan i golvet och genom den rätt tunna golvplåten och täta med tröskelklet mot genomföringen som får bli stängbar så man inte får in en massa avgaser när man står stilla med motorn igång. Vad tror du om det?

• judo-freddan

Medlem
    11 mars, 2002 vid 20:04

Just det! Priset på en Beachrolli är 1076 spänn. Kanske lite i värsta laget men kolla bilden.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 21:27

Det här är ju inte sant!!! En sån megamaxad vagn, alldeles tysk sådan också…….håller med, hur fan kunde dom loosa två världskrig med en sådan kreativitet? Och sedan våtdräkten, kan det kanske vara den senaste Apexen årsmodell 2003 som smugit sig in i här……där tog vi dom allt. Ska genast maila bilden vidare till Sola och O`neill.
    Den feta ersättningen för industrispionage kommer jag naturligtvis att dela med dig, pengarna borde räcka till varsin Beach-Rolli, sen kan vi knäcka på Haga i sommar! Liten fråga bara, du som har originalbilden, slickar sig tjejen om munnen eller? *nyfiken*.
    Det där med att borra genom plyfan och tunn plåt hängde jag inte riktigt med på, förklara lite närmare. Men jag tror att du menar att du inte har självbärande konstruktion och med det kan göra hål i golvet utan att påverka hållbarheten?
    Så har jag gjort på min, hål genom plyfan och ned genom plåten mellan två balkar, där sitter sedan enbart ett “råttnät” (av erfarenhet). Aldrig haft problem med avgaser.
    Själv höll jag på i helgen med att koppla in det nya batteriet (nr 2) och strömbrytaren till den. Har dragit om kablarna från bat1 under bilen, upp genom golvet till tvåan som står under förarstolen. Har sedan kopplat in en fördelar/brytare så det går att stänga av ström, enbart batteri ett eller bat 2, samt bägge samtidigt. Men jag har ett problem. Hittar inga kabelgenomföringar, vill ju inte ha två pluskablar som ligger direkt mot plåtkant. Kan bli lite varmt i arslet om det vill sig illa…….vet du var det finns vettiga sådan. Har letat överallt, märkligt…
    Gjorde en nyinvestering här i höstas när min generator säckade ihop, monterade in en högeffekts generator istället. Fanns två modeller, en på 63amp och en på 90amp. Tog 63amp. Vilken skillnad!!!! Inte nog med det, bolt on var det så inga problem med montering, tom samma kabelfästen. Dyrt??? Inte alls, 1200riksdaler för en kartong ny högeffektare. Det behövs faktiskt om man ska ladda två batterier utan att behöva köra upp 20l bensin…..vilket bara är tio mil i min bil….

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2002 vid 22:44

Det är någon galning härnere som har en köpt husbil ala tysk.
    Han har samma väderstation i bilen som vi och varberg har och skickar upp info på nätet.
    Han måste alltid ta ut kompassriktningen och sätta fronten mot norr.
    Det ni boys.
    Kommer att segla efter 13.00 imorgon igen. Skall då vinka in i kameran och tänka på er.
    Skall bara placera lite fönder på morgonen.:-))))))

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2002 vid 07:23

Härligt Carbone, blir riktigt avundsjuk, definitivt inte på din bil men att du ska ut och surfa. Det kliar lite i fingrarna så jag planerar lite smått att i helgen kanske det ska ske, kanske!!! Men det är ju inte så konstigt att det surfas för fullt där nere på ön, ni har faktiskt 100% varmare vatten än vi här i Sthlm!!
    Förövrigt ska väl jag roa mig under dagen med att leta handskar och införskaffa luva hos J.G. Resten av dagen (hoppas det inte blir något över) får väl bli en stund med några kräsna kunder…..du vet dom där som inget fattar…snacka börsen osv, noll koll folk!
    getwet69

• judo-freddan

Medlem
    12 mars, 2002 vid 21:35

Hrm, mitt förra svar kanske blev lite väl hätskt, men där ser man ju bara hur mycket man älskar sin buss, nog för att försvara den mot alla påhopp (vilket jag börjar ana att ditt inlägg inte var). Hursomhelst, inget illa menat.
    /Freddan

• judo-freddan

Medlem
    12 mars, 2002 vid 22:13

En närmare inspektion av originalbilden avslöjar att killen är Boris Beckers minst tennisbegåvade brorsa (observera tennisdojorna). Han är inklippt från en av Adidas reklambroschyrer där han gör reklam för en ny slimmad tennisoutfit som tyvärr floppade då likheten med grodan Kermit blev för stor. Vidare ser man att tjejen faktiskt ler ganska krampaktigt därför att hennes öde är ganska ovisst. Hon ingår ju nämligen i paketet vilket innebär att hon redan nästa dag kan hamna på alltifrån en Mistral-surfstation på Gran Canaria till hos någon grovhuggen skogsman i finska skogarna som trodde han bara beställt en timmer/sponken-kärra/stol men fick en kvinna på köpet. Dessutom är sitsen blöt p g a droppet från surfbrädan..
    Jahadu du har alltså gjort som jag tänker göra. Jag menade precis vad du skrev att det inte är självbärande konstruktion och att jag därför kan göra hålet där. Vad bra att avgaserna inte verkar vara något problem.
    Blev bra sugen på en sån där båt-elpanel när jag var på biltema i helgen. Borde man inte kunna koppla in/ur de olika batterierna med den och reläer?
    Jobbar på ett trucktillverkande företag och vi har gott om genomföringar. Jag kan kolla var vi köper dem.
    Hm, ska kolla upp vad jag har för generator för det där lät ju inte dumt. Har inte bott så mycket i bussen under surfaris hittills utan mest fraktat prylarna med den så jag har inte provat hur det funkar att ha flera strömförbrukare igång stor del av tiden.

• getwet

Medlem
    13 mars, 2002 vid 09:58

Hmmm….(kliar mig lätt på näsan) tjejen ingår…ska genast tala med min kollega här mittemot som varit ungkarl och suktande nu i på tok för många år. Ska absolut rekommendera en Beach rolli till honom, funderar på en själv faktiskt.
    Men jag begriper inte hur det går om vi alla tre beställer varsin, klonar dom tjejen då eller, kanske det finns flera på något centrallager i mellersta Tyskland eller finns dom måhända i andra färger, gul, röd, vit, svart? Frågorna är många och svaren ovissa, tål att tas reda på!

• pher

Medlem
    13 mars, 2002 vid 15:41

Om det krisar sig med kabelskydd så kanske du har nån gammal hängsele du kan sno lite slang ifrån? Brukar funka temporärt =) Fast du kanske slagit till regält och kör på minst 21 (har glömt enheten) tjocklek..

Höll på mycket med bilstereo för länge sen, o har för mig att jag hittade “riktig” kabel genomförare hos nån bilekiperingsfirma. Minnet är inte vad det varit men..
    Tänker efter lite till.. och undrar om inte IKEA kan rycka in också.. har dem inte nån kabelhållare/genoförare eller är jag helt ute o cyklar?? Förmodligen det sistnämda, sorry

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2002 vid 16:06

Tack för tipset Pher, det gav mig en tanke att det faktiskt går att använda vanlig armerad vattenslang, att jag inte tänkt på det tidigare!! Ett problem kvarstår dock, batteri polerna är lödda redan på kablarna och det lär väl bli lite problem med att få kontakten genom en vattenslang*ler*.
    Klipp av och gör om!!!

När jag ändå är vid ämnet batterikablar kan jag meddela att för er som ska montera in ett extra batt, eller dra om befintliga battkablar så är min rek. att använda sig av “svetskabel” istället för battkabel som man köper via biltema eller biltillbehörsshop.
    Den är visserligen något dyrare men är betydligt mjukare och kan böjas hur somhelst, bra om kabeln ska gå runt en hörna eller dylikt, samt att den också innehåller betydligt fler trådar vilket gör den effektivare. Dom finns både i rött och svart.
    getwet69

• judo-freddan

Medlem
    13 mars, 2002 vid 17:45

I det finstilta längst ner på sidan står det: “Reimo garantiert nicht att die Mädchen sieht så schnygg aus als wie an den bild. Du kannst ja auch ein richtig Ruggugla bekommen! Die Beachrolli ist nur fyr sehr modiges män zu bestellen, män die zwei weltkriegen verloren können utan att mit den läppen hängen ja.” 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2002 vid 18:49

Hmm…inga garantier alltså (rynkar pannan bekymmrat)och jag som alltid varit så feg…..har ju inte ens vågat göra ett kastfall trots att Johan på Bromma skid garanterade att det kommer att bli en med RRD:n. Bosse högtalare har tränat med mig och visat exakt hur det tricket ska gå till men det vill sig inte riktigt!!
    Åter till den där Tyska icke garanterade skönheten som likaväl kan vara en Tysk rugguggla med hår under armarna likt en ryamatta från 60 talet, blir lite orolig där och undrar om du inte kan beställa först? Så kan väl jag provsitta och prov se vad resultatet blir…..Har redan nu varit inne och letat på internet efter alternativ med garantier, hittade faktiskt en intressant stol från Asien, med garanti!!! Även en från Brasilien, stolen är välkänd men det medföljande godset hitills okänt. Men kontakter påstår att den är bra….

• pher

Medlem
    14 mars, 2002 vid 13:16

Jaa. lite knöligt att försöka trycka igenom lödkontakt fästet genom slangen kanske.. Brukar fastna fortare än man hinner blinka.

Ett tips där är juh att klippa av kabeln på lämpligt ställe nära batteriet och sedan införskaffa en tjusig säkringshållare som finns i Biltema katalogen (titta bland de “maxade” biltema ljudprylarna) framför dig wink.gif..
    Då “skruvar/klämmer” du dit kabeln så det blir så bra så smile.gif

Mvh Pher

Sida 3 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mitt andra hem….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.