Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Mitt andra hem….
-
Nä nu dj…. Freddan får vi ta tag i bitarna igen…säsongen över och snön faller och vi med den. Nya heta tips och byggnormer ska nu flöda vilt under ett par månaders tid för att förgylla tillvaron.
Kan meddela att att en skåpvagn modell stor införskaffats och ska under vintern inredas. Där har vi något att bita i, kluriga lösningar, fiffiga detaljer och problem som jag antagligen kommer behöva hjälp med från en ingenjör. Så korka upp pavan, upp med den skadade foten på bordet och njut, för nu kör vi igång…….. -
Instämmer till 100%! Här ska debatteras!!!
Mitt senaste projekt är att bygga ett surftakräcke där man kan fästa brädorna på varsin sida om högtaket. Finns två gubbar med transporters som brukar hålla till på Haga vars takräcken jag gluttat avundsjukt på flera gånger nu. Nu ska gubbarna bräckas!! Har ritat det hela så att brädorna ska sitta fästa på nedfällbara ramar så man kan lasta dem bekvämt i brösthöjd minsann. då måste man ju ha gasfjädrar som hjälper till att lyfta upp paketen och då måste man ju räkna ut hur stor kraft som åtgår till det (=jättekul för en insnöad ingenjör). Gubben på labbet som hjälper mig (hittills till priset av en Johnnie W men det får nog bli mer snart..) tycker också att det är jättekul med gasfjädrar och han fnyser förnärmat när jag säger att jag ska räkna på dem.
Låter sedan balkar gå över hela taket som på ett vanligt räcke så att jag kan ha segel&mastbagen + bommar på taket. Tanken är helt enkelt att kunna bo bra i bussen när man väl är på plats på t e x Haga. Detta är ju liksom en stor del av poängen med en buss men hittills har den tyvärr mest tjänstgjort som packåsna för mitt och andras surfkit.
Vad har du köpt för buss då? -
Förlåt Freddan, lite massuppfittning där, ska vara släpvagn inte skåpvagn!!!! Införskaffat en pga av att mina grabbar, två stycken teenagers (15 o 16) numera är så pass stora så jag vill inte ha dom i Chevan längre, och dom vill inte ha mig!
Så vad göra….? Jo, man skaffar ett stort släp, tar fram såg, hammare, spik och kör igång sin enorma kreativitet. Det är där du som ingenjör kommer in i bilden. Behöver beräkningar, statistik, uträkningar, hållfasthetsstester, teorier av alla dess olika slag samt erfa byte via detta forum om hur det ska inredas=).
Har redan börjat att skissa på hur det ska seut men vill gärna få ett sisådär på ca hum förslag från dig.
Grundtanken är att man ska kunna bo i den (grabbarna ska ta över den vid körkortsålder, och koppla bakom sin första sunkiga surfbil). Krav som finns…….värme, kyl, spis, rinnande vatten, och två sovplatser….
Har tänkt mig att göra ett dubbelgolv, den undre delen förvaras samtliga surfprylar, över dessa är själva bostadsutrymmet.
Last utrymmet är rätt bra, något smalt men det får gå. Här kommer måtten som finns att göra någonting av:
Bredd 155cm
Höjd 185cm
längd 366cm
Inga runda hörnor eller någonting, bara att bygga på och skåpet är isolerat. Så shoot nu man…kom med ideer, tokiga och galna, praktiska och opraktiska.
Vill ha förslag och ett resonemang så får vi se vad resultatet blir i vår…….och jag får sova i lugn och ro i min egen buss! -
Hm, den första visionen jag får är att man öppnar dörrarna, det är bara tomt och rent men sedan fälls en säng som är klädd i röd sammet ner. Den fyller upp HELA utrymmet. När sängenväl är nerfälld hänger alla attiraljer man får om man slår på “latex” på altavista inklusive en färdiguppblåst Barbara. Sen är det bara att sätta kurs mot Amsterdam..
Men vi ska ju inte leda dina grabbar in på fel bana nu. Vad de mest av allt behöver I livet är ju manlig vägledning och vad kan då vara en bättre gåva från far till söner än en funktionell surflya, nu är vi inne på rätt bana tror jag.
Det första att ta ställning till är ju sovplatserna. Kan tänka mig ett par alternativ. Britsar som är fällbara mot väggen, ovanpå eller bredvid varandra. Känns som sovplatserna oavsett konstellation hör hemma längst in i skåpet. Då får man lite mer yta just där man kliver in. Om du kör på våningssäng kan kanske den övre slafen fällas ner och användas som ryggstöd. Underslafen är då fix och utgör sofflocket. 2 flugor i en smäll.. Är det svårt att få till en överslaf kan du ju placera britsarna bredvid varandra och göra den ena fällbar så man kan röra sig bredvid den andra som blir soffa på dagarna.
En garderob tycker jag borde finnas i fotändan (mot öppningen alltså). I en del av den kan du lagra gasol, vatten eller annan apparatur. Apropå vatten så har jag sett att det finns riktigt små men bra fungerande handfat i plast som passar i hörn. Under själva handfatet sitter en vattentank som är inkladd med en kåpa som går hela vägen ner till golvet. Ser ut som en hög tårtbit alltså och tar upp riktigt lite plats men räcker till att vaska av sig i. Ingen pump behövs heller utan man trycker på nån blåsa på golvet.
Det där med var man ska göra/äta mat är knepigt. Vill man få ut så mycket av oset som möjligt är det ju bäst att laga precis vid dörrarna så är det bara att ha dem på glänt – problem solved. Å andra sidan kan man ju vilja utnyttja soffan som sittplats när man käkar och får jag som jag vill fall blir ju soffan längst in. Just ja – därför kanske man ska laga och käka på olika ställen. Spis och kastruller, kryddhylla och annat tar ju lite plats plus att man inte vill hålla på med att röja undan skiten förrän man ätit klart. Alltså lagar man vid dörrarna på något uppfällbart bord. Sedan sitter man på soffan och käkar. Uppfällbart bord här också då förstås. Spishyllan kunde ju komma efter garderoben så har du en hel sida fri. Säng 200cm, garderob 70cm, då får du en matlagningsyta som är 96cm. Räcker ju bra om du kör med portabelt gasolkök t e x.
Känns lite synd det här med dubbelt golv. Inte kul att behöva huka sig för att komma in. Men säg att man kör det dubbla golvet längst in där sängarna står. Det är ändå en yta man inte kutar omkring på så mycket. Där är man bara för att äta och sova, d v s sitta och ligga. Då får man ett lågt insteg vid entrén och en yta man kan stå raklång på när man t e x lagar mat och vill ha ut grejer ur garderoben. Nackdelen blir att man inte kan dra ut surfgrejerna direkt vid dörrarna utan får dra dem en bit på golvet först. Hur du löser vattenuppsamling/dränering vet jag inte riktigt men jag har sett lösningar på det på nätet. Ska leta.
End of part one! More to come..
-
“Grabbarna på fel bana”, nja…..dom växer ju upp med en surfare så en helårsprenumeration på Playboy och kabeltv kabel med abbonemang på Canal plus in i sovrummet hör väl till liksom .
Åter till verkligheten…attans vad vi tänker lika!
Är det telepati måhända, eller bara praktiskt surftänkande som gör att min skiss på inredningen mer eller mindre övernstämmer nästan helt med din beskrivning…..
Har också tänkt mig ett “andra” golv ca 280cm från fören (vad fan kallar man det på ett släp) pga att köket kommer att installeras precis vid bakdörren med ståhöjd 185cm. Bredvid den uppe på golv nr två, kommer kylskåpet. Där blir det också en avlastningsyta och ovanför det skåp/skafferi. Det här gör att de första 80 cm är ståhöjd och först därefter kommer golv nr två. Tanken är att det blir en U soffa längst in, längden på den ca 190cm med ett bord emellan som sänks ned vid sovdags, och vips så har vi en dubbel säng…….(skulle passa Nik TS perfekt med alla dambesök)
Golv nr två kommer att hamna ca 45-50cm ovanför golv nr ett så det blir ganska lagom med sitt höjd vid U soffan ändå. Då kommer samtliga brädor, segelbags och all utrustning få plats och man slipper ha dem liggande löst i boutrymmet. En tanke är att öppna upp i fronten med två ventiler (stängningsbara) och två på sidan längre bak. Anledningen till det är att få en cirkulation i “förrådet” när det ligger fuktiga prylar där. Kan tänka mig att det funkar bra när man kör, trycker in luft fram som sedan strömmar igenom utrymmet.
Elförsörjningen sköts av ett fritidsbatteri, troligen kopplat till en solcell på taket. Men det borde även gå att ladda den vid körning via dragbil, känner du till hör man gör kanske? Rinnande vatten är ett måste (har det i Chevan och det är så dj…. bra) och det sköts av en dränkbar pump, troligen hamnar tanken under vagnen om den får plats! Tänkte här koppla på även en dusch…..så man kan stå utanför och förbereda sig inför besöket på Spy Bar
Har också hittat en del mycket lämpliga förvaringar på IKEA i tygmaterial, bärhandtag, blixtlås mm på. Praktisk verkar det vara, packa hemma och bär ned allt till släpet, fix och klart! En annan viktig sak i sammanhanget är att allt måste bli så lätt som möjligt. Måste regbesiktiga om vagnen från totalvikt 1000kg till 750kg, annars får jag inte dra den bakom Chevan med B kort. Så max lastvikt blir bara 250kg eftersom tjänstevikten är 500kg. Det här kräver lite tankeverksamhet vad som är nödvändigt och inte. Här kommer IKEAS tyg garderober och förvaringar in i bilden igen, lätta som bara den och enkelt att lyfta ut vid besiktning.
Eftersom den inte går att besiktiga med inredningen i måste jag även tänka på att bygga i moduler så allt går lätt att lyfta ut och in igen……så tänket rullar vidare och så får vi ha “erfabyte” här så kommer den stå klar till våren, premiären hoppas vi går till Haga med två nöjda teenagers i! Och en nöjd farsa som får sova ifred med morsan i Chevan……. -
“..ensam med morsan..” Så den enkla varianten att slänga ut ett gäng kolabönor på backen går inte längre alltså?!
-
Det där med semester ekonomi är genomskådat för ex antal år sedan………snart är det väl dom som slänger kolabönor och jag får gå ut….
-
Tjena Judo freddan, god jul på dig och en god fortsättning förresten……..
Lägger in en bild på grabbarnas släp för att visa hur långt det är gånget. Dubbelgolv och köksdel samt soffor klara. Elen kvar (12V) och har lite bekymmer om hur det ska lösas. -
Bild på köksdel med vask, gasol plattor samt dubbelgolvet.
-
“lastutrymmet” för surf och kite prylarna. Blir en del grejer för tre pers! Utrymmet kommer att “luftas” med hjälp av ventiler i fram och bakkant för att slippa fukten inne i boutrymmet. Solcells driven fläkt kanske vore något, skaffade inte du en sådan?
-
getwet:
är det du som har vanen med samma regplåt som ditt nickname? -
okej, var bara nyfiken.
mitt första minne av surfbussar kretsar kring den.eller om surfbussar som nått ballt och viktigt i en surfares liv .
jag och robban var nere i kleva och seglade våra gamla surfpartner respektive supegamla bic, typ en månad efter att vi hade börjat segla lite på alvar.
klockan var väll runt 7-8 på kvällen och vi var precis på väg att kånka upp dom gamla åbäkena till min första surfmobil, en gamal grov cykelkärra med en träkonstruktion ovanpå där allt spändes på och kopplades sen efter mörbylångas “snabbaste skrothög”, min trogna yamaha DT.
hel plötsligt rullar det ner två skitsnygga folkabussar och sisst i karavanen kom en vit cheva med regpåletn Getwet.
Det är en bild som fortfarande finns kvar i huvet.
Sen dess har jag vart fast besluten om att nån dag skulle jag också glida runt i mn aldelles egna surfbuss.Den dagen är nu bara några månader bort.
har inget med den här disskussionen att göra men iallafall.
-
Backade “bandspelaren” och tror mig minnas tillfället du beskriver. Just det där med cykelkärra och moped, det finns någonstan där i bakhuvudet.
Kul att du ska skaffa en surfbuss. Kan berätta att även jag hade redan som 14-15 åring en dröm……en Cheva van! Och det är 25-26 år sedan. Men drömmen tycktes ouppnåelig. Till slut stod det dock en gammal televerkare Ford Transit på föräldrarnas garageinfart, och ett helt år gick till att inreda samt renovera. Och sedan har det bara runnit på, till slut stod Chevan där (1983) och jag har haft så oerhört mycket trevligt med den, mångar resor och väldigt roliga upplevelser. Det märkliga är att jag fortfarande än idag har de största upplevelserna just när jag reser runt i den, 20 år senare! Så mycket bra vänner och kamrater jag fått via den bussen, du anar inte! (syftar på surfare man träffar och bor bredvid när man är ute och reser). Så numera när jag åker söderöver har jag fullt upp med att hälsa på alla ned genom Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien.
Så jag vet, och hoppas verkligen att du får mycket roligt med din blivande buss (även om det är en Folka )
Antagligen ses vi vid Kleva kommande säsong (har nämligen närstående i Resmo) när mörkret faller på, och då slipper du fara hem på mopeden……….Så håll utkik efter en Cheva, så ska jag leta efter en Folka med dödskallar på!!!!
Logga in för att svara.