Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Mitt andra hem….
-
Jo moppen och kärran var en riktig skönhet.
Kanske att vi syns i kleva, fast då får jag ah chaffis, har inte fyllt 18 till sommaren men vad har man annars polare till…
kan man ju sitta bredvid och dricka folköl, -jag står för bilen det minsta du kan göra är väll att köra till haga.
som sagt vad har man polare till… -
Halloj Get Wet! God Jul och gott nytt år på dig med! Har precis kommit hem från två veckor på Fuerte. Dock är frustrationsfaktorn hög för vi fick max 100 m planing. Men men, lite vågsurf, MTB och fint väder blev det ju i alla fall.
Ser ju finfint ut det där. Nu blir jag inspirerad att fortsätta med mitt muskedunder som inte är riktigt kry för tillfället. Köpte lite fräcka Witchcraft-klibbor och annat på Fuerte också så när väl det maskinella är fixat ska den få bli lite nyårssnygg också tänkte jag. Vad är det för problem med elen då?
-
Hej och välkommen hem! Fick rapporter från några kompisar som är där nere fortfarande att det har varit riktigt uselt…..och dom kitear=surfar i mindre vind än oss.
Har inte riktigt klurat ut det än hur jag ska göra med laddningen till batteriet i släpet. Eller rättare sagt, jag vet inte 100:a hur det fungerar.
Elen går via (nu pratar jag om att släpet är kopplat till dragbilen) elhandsken som försörjer ström till blinkers, bromsljus, back och ordinarie position samt rödlyse bakåt. Om jag nu monterar in ett fritidsbatt. går den då att koppla in direkt på strömmen som är konstant(position eller fast baklyse), går det att ladda ett batt på det sättet? (när dragbilens generator laddar vill säga).
På generatorn finns det en regulator som reglerar laddningen, innebär det att jag möjligen kommer att “koka” batt. eftersom det inte blir inkopplatt som dragbilens med “regulator” med överladdning som följd?
Så frågan är om det verkligen går, eller måste jag montera in en så kallad booster för att få det att fungera med laddningen i vagnen som innehåller både “förstärkare” “regulator” och backdiod?Ähh…fattar ru vad jag skrivit? knappt så jag gör det själv!
-
Har inte hållt på så mycket själv men jag kan tänka mig att det är som du säger att batteriet blir överladdat om det inte sitter någon regulator före. Finns en del klippor på elområdet på mitt jobb. Vi tillverkar lagertruckar med elmotorer så.. Ska fråga en av dem som jag dessutom vet håller på med solceller och annat på sin båt. Han borde veta.
-
Klockrent Judo Freddan, ska nämligen montera på just en solcell också.
-
Hann inte prata med honom mer än typ 30 sekunder idag men ska höra med honom imorgon igen. Han sade i alla fall att du inte behöver vara rädd att koka batteriet men att en booster nog kunde vara något.
-
Nu har jag snackat med Elkillarna ordentligt och jädrar, de gick igång på alla fyra. Du behöver nog en booster. Problemet är att ledningarna för lysena är för klena så du får ett för stort spänningsfall bort till batteriet och det kommer att få för dålig laddning. Det skulle man ju iofs kunna lösa genom att dra en separat ledning med större area men hur praktiskt känns det..? De trodde en booster borde vara hyggligt billig. Hör med en husvagnsfirma.
Glömde fråga om det där med solceller men det har jag faktiskt tittat lite på själv. Det är hur stor solcell du använder som bestämmer om du behöver någon spänningsregulator. Små celler på typ 300mA tror jag inte behöver nån regulator för laddningen är så pass långsam. På stora celler kan man komma upp i för höga spänningar och då behövs det.
-
Jaha, då får det väl bli en booster då….misstänkte det just pga av det som du påpekade med ledningarna. Jag hittade en modell för 795skr så det får väl gå an.
Solcell har jag också kikat på en del och hittade en sida på internet (men tappat bort den igen) där man kunde räkna ut hur mycket kraft man behöver. Fick fram siffran 40-50W skulle vara ok för att tillgodose min förbrukning per dygn, men då har jag inte “tagit” något från batteriet. Så är man lite mer listig så kan det nog räcka ganska bra med 25w eftersom man kör bilen ibland. Och det är en stor skillnad på kostnaden, 25 eller 50W på solcellen. En 25wattare får man nog loss för en ca 2000kr idag plus överladdningsskydd (300kr) men jag tror att det ändå är välinvesterade pengar eftersom du spar på batterierna. Dom klarar inte så många djupurladdningar och ett nytt fritidbatt 75ah och uppåt ligger väl på en sisådär 500-1000kr. -
Tjena! Detta är en stor dag ty jag har precis köpt en Porta potti, helt oanvänd (hoppas jag), för 500 spänn. Nu slipper man i alla fall använda det superäckliga dasset på snejk/fågelskådar-parkeringen vid Haga.
Är på g att sälja min syncro för alla återkommande problem med kylningen har
resulterat i en blåst topplockspackning och jag börjar motvilligt inse att 112-hästarsmotorn inte är någon höjdare. En motor som sitter bak med kylaren fram plus att den är konverterad från luft- till vattenkylning är inte någon särskilt stabil lösning har jag läst på diverse webbsidor.Tror det nya undret får bli en T4 med diesel, om jag får tag på någon förstås. De verkar ju vara ganska eftertraktade.
Tror precis som du att om man inte är en extrem ligga-ute-i-bushen-så-länge-som-möjligt-människa utan åker iväg och handlar eller byter spot då och då så klarar man sig med en solcell som ger något mindre än man förbrukat. Däremot ska du veta att solcellen bara ger en bråkdel av den angivna nominella effekten om det är mulet. I Reimokatalogen har de gett ett exempel där det står att solcellen x ger si och så många Watttimmar i genomsnitt i Juli och en annan genomsnittseffekt i Oktober. Det är den siffran man får ta som input till jämförelsen hur mycket man behöver köra bilen för att hålla batterierna laddade. Är man aldrig ute längre än typ weekends kan man ju köpa ett riktigt fett eller flera batterier som laddas upp när man kommit hem och inte förbrukar nåt. Men du brukar väl vara ute längre ibland om jag inte minns fel. Hursomhelst kan du ju köpa en panel till att börja med. Räcker den inte kan du komplettera med en till senare förutsatt att du håller koll så batteriet inte laddas ur för djupt. Jag tänker göra så (om jag hittar någon ny buss förstås..)
-
Här har du en länk till ett ftag där det står på ett ungefär hur antalet amperetimmar för olika paneler varierar månadsvis. http://solbutiken.nu/solbutik/solbutik.shtml
-
Getwet, jag kom bara att tänka på en sak angående ventilationen av “förrådet”, sätt ingen ventil nära avgasröret för då har du ju helt plötsligt byggt en gaskammare på två hjul!
Du har säkert redan tänkt på det, men det skadar väl inte att påpeka det….
Du kanske kan göra en snöskoter-med-pulka-lösning, dvs dra en slang från avgasröret på bilen vidare under släpen! -
Sådärja…Nu Freddan har vi kommit en bit på släpet igen. Värmaren monterad men skorsten återstår. Nästan all el dragen (lite småtjafs kvar), vatten och avlopp klart, köket står på plats och väntar bara på gasoltuben, madrasser skurna och nu återstår klädsel och matta på golvet. Även taklucka eller något liknande måste monteras på. Ska införskaffa en booster till batt. för att få lite mer pulver i bitarna. Väljer i år att köra med dubbla fritidsbatt istället för solcell, kollar av om det räcker för ett par dagars bohemiskt leverne. Gör det inte det så blir det väl en solcell…..
Som du ser är det dubbla golv, har räknat ut att alla surf och kite prylar får rum i “däck nr1” , skönt att slippa ha det runt sig….
Fyra pers sitter lätt i soffan (bord kommer).En liten miss här faktiskt, som du ser sluttar taket framtill….resulterar i att det inte går att sitta på gaveln. De nyare vagnarna är jämnhöga, skulle tänkt på det tidigare…
Märker att isoleringen är outstanding i vagnen, trots flera minus för ett par dagar sedan är det ändå straxt under rumstemp med hjälp av ett el element på lägsta effekt. Mycket bättre än bussen!
Så snart, cirkus 2 månader tippar jag, kommer den att vara redo för första trippen, och jag slipper grabbarna i bussen!!!!!
Logga in för att svara.