Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Mitt andra hem….
-
Getwet, var du ute och rända och öste runt med både kärra och släp uppåt dalaporten-hållet söndag den 16:e?
Iaktog en vit cheva med tillhörande släp i stil med dina grejer där, han inte se regplåten eftersom jag var fullt uupptagen med att svära över föräldrarnas lilla Opel astra (den med lilla motorn) och att jag en stund innan måste ha blivit omkörd av världen snabbaste folkabuss.
En orange T3:a som drog om mej när jag låg i 100-110.Ja jag säjer då det, inget hyffs på folk, visa att folkor faktiskt kan gå fortare än 90, det är ju för jävligt.
Det blev ingen snowboardåkning den kvällen inte så upprörd jag var.
-
Nä se de va jag inte, inte med det ekipaget iallafall. Befann mig i trakterna med en orange folkabuss ……närå…..en alfa var det och några dagar tidigare. Inredningen snart klar i släpet, följetongen fortsätter
-
Nu du Judo Freddan ska du få höra vad jag fick uppleva igår när jag skulle besiktiga släpet för säsongens begivenheter!
Allt gick bra förutom ett kopplingsfel i den lånade dragbilen (kan inte köra släpet bakom Chevan utan BE kort) så bromsljuset låg på hela tiden……….klantigt men det har fungerat på samtliga andra bilar så det kändes lite snopet. MEN, jag passade på att prata med teknikerna på bes.stationen samtidigt hur det skulle vara möjligt att regga om släpet från 1000kg totalvikt till 750kg (det är gränsen för B kort) totalvikt så jag och hela familjen slipper ta BE kort för att kunna åka ut på längre resor. Och det är nu det börjas………..
Jodå, förslaget från teknikern blev följande:Ta bort bromsarna så det blir obromsat släp…………eller byt kulhandsken till en som bara tål 750kg istället för 1000kg eller byt däck till belastningskod 74 (375kgx2=750kg).
Jaha……tyckte jag och slopade direkt att montera bort bromsarna, verkar dumt tyckte jag………..kulhandsken likaså, varför försämra med klenare grejer????? Däcken återstog som det förnuftigaste valet.
Men varför inte bara sänka totalvikten på släpet, betyder ju bara att jag inte får lasta mer än 250kg i släpet eftersom vagnen i sig väger 500kg, behöver väl inte vara svårare än så, löd min fråga. Måste jag försämra vagnen för att få ned totalvikten? Och svaret här blev JA från teknikern.
Nu började jag surna till och påpekade att jag förstår att förändringar som gäller att HÖJA totalvikten måste kontrolleras, förstärkas och intyg från tillverkare bifogas för att gå igenom. Men att sänka totalvikten medför att jag måste försämra vagnens egenskaper verkar ju hel tossigt!!!!Nu var det så……….så det var bara att beställa nya sämre däck och fixa en ny regbesiktnings tid. Pratade även med tillverkaren av vagnen (Trailergruppen) eftersom jag måste ha ett intyg angående bromsar mm, och fick där reda på följande angående däck: Vid regbesiktningen måste de sämre däcken vara monterade, men vid nästa kontrollbesiktning kan de gamla däcken återigen vara monterade eftersom reglerna säger att du får ha bättre däck än det den är reggad för, dock inte sämre……………..så kontentan av det hela är att jag måste skaffa sämre däck pga ett regelverk, för att sedan montera på bättre
Hallå….var är förnuftet????? -
Helt otroligt! Verkar ju komplett ologiskt att du skulle behöva sätta på sämre grejer för att gå ner i klass när anledningen till att de behövs är totalvikten?? Resonemanget bakom måste ju vara att om du har “bättre” grejer påsatta så har du det för att du avser att fuska och frakta för mycket last. Paranoia-Bigbrothervarning luktar det bestämt. En som är ute efter att fuska löper ju ändå risken att åka dit rätt bra om bylingen stoppar en med för mycket last. Det sitter nog ett och annat Beppo utan eget liv i vägverkets korridorer får man misstänka..
-
Hur gick det med eldragningen i övrigt förresten? Minns att du frågade om olika sätt att dra kablarna på.
Min Miss Peggy är inne och blir svetsad just nu. Det var en reva mellan hjulhuset och golvet som måste täppas till för att E4an inte ska synas. Sedan blir det att spraya på vax på golvplåten och lägga golvet. Köpte ett gäng 14mm liggunderlag på Coop för typ 250 spänn. Ovanpå dem lägger jag 12mm OSB-plattor (hoppressade lite grövre flis) som jag sågat till. Sedan biltema bagagerumsmatta ovanpå det. Har börjat lite med surf/sov-lådorna också så nu jävlar..
-
Jodu, elen är klar……nästan, bara solcellen som saknas nu. Blev en sådan till slut iaf när jag insåg att en booster inte kan leverera det den lovar enligt expertis! Så vagnen är nu nästintill klar (förutom regbes angående vikten) och grabbarna kan själva sätta sin prägel på den….många vilda förslag har dykt upp….helt utan tanke på ekonomi!!!!! Vad sägs om alufälgar….lågprofil….värsting stereo och TV, PÅ ETT SLÄP…………
Sticker väl ut och far en del med ekipaget kommande sommar men låter södra europa vara det här året…Gotland står på tur och planer finns även på södra Sverige eller Danmark. Hur hade du själv tänkt dig sommaren förutom kuling varje dag? -
Det där måste vara någon form av rekord. Trodde att skaffa arbetstillstånd i Portugal slog det mesta i form av byråkrati, men heja Sverige!
Du borde väl kunna låna däck för besiktningen och slippa köpa, i alla fall.
Surfa På!
-
Tjena Getwet!
Åkte till Öland nu Kristi F och invigde nya inredningen i Peggan. Funkade skitbra men det blev stressigt att hinna klart i tid. Var klar först 0215 i onsdags och vi drog på Torsdagen.. Ska försöka fixa en bild på inredningen men det blev så här i alla fall: Efter avfettning av golvplåten behandlade jag alla rostfläckar med rostomvandlare. Sedan sprayade jag hela baletten med linoljespray och när den tog slut tog jag dinitrol. Sedan lade jag 14mm liggunderlagen som täckte hela ytan och därefter OSB-plattor (hoppressade skivor av flis). Avslutade med en gråblå gångmatta. Ska fylla skarvarna mellan trät och golvet med butylgummi eller silikon så det inter kan rinna ner vatten där i onödan.
Inredningen blev i alla fall en bänk med uppfällbar skiva på vänstra sidan i bussen. Den sover jag på och har som soffa. Under den rymms alla segel och vågbrädan. Dim 2400x80x60 och på andra sidan en fast bänk som är 2400x50x75. Den här bänken tjänstgör mest som avlastningsyta och under den står Cross 140an på högkant tillsammans med tre bommarna.
På den vänstra skivan är en annan skiva fastsatt med gångjärn så den kan fällas ut och täcka mittgången så man får sovyta för två.
Vet du vad det bästa av allt var? Min nyfunna flickvän följde med och gav utlåtandet “jamen den här bussen kan man ju faktiskt bo ganska bekvämt i! Det trodde jag inte..” Den kommer jag att suga på länge..
-
Och jag har skaffat solcell………..samt att släpet nu är klart. Blev en solcell på 40w plus regulator som sköter laddningen till batteribanken. Cellen går enkelt att koppla på och av, vilket underlättar att lyfta av från taket, både från släp eller buss så det går att välja var jag vill ha den. Kopplingen hittade jag som vanligt……..på biltema. En såkallad bordsgenomföring fick lösa problemet med inkopplingen samt att det ska vara enkelt att byta mellan släp/buss.
Verkar som om 40w räcker gott, laddar 2st fritidsbatt a 75ah riktigt bra om solen skiner för fullt.
Kul att den nyfunna gillar grejen (bussen alltså), kanske vi ses därute snart någonstans……..i var sin fulländad surfbuss! -
va fick du pröjsa för solcellen?…den va inte helt gratis va?…hörde att det räckte med dagsljus för att få ström från dem, men det kanske var lite överdrivet?…
hur många Ah ger dem? *kan inte räkna om från W
-
Den ger max 2.56 ah. Och den laddar i dagsljus, molnigt mm men naturligtvis inte max.
Pris i handel är ca 4000kr plus regulator 400kr.
Jag roade mig med att mäta upp hur många volt den producerar vid olika förhållanden (mycket ovetenskapligt men enkelt). Vid fullt solsken ca 18V, vid sol i moln ca 14-16V och(beror naturligtvis på hur tjock molnigheten är) på kvällen ca 12-13V. Eftersom att batteri behöver 14.4V (ultimat) så kan man snabbt räkna ut att det räcker gott och väl med växlande molnighet för att ladda ett batt, då förstår man kanske också att en regulator behövs så man inte kokar batt. På kvällstid räcker det tom att “driva” den förbrukning man ev har på mindre förbrukare tex 1-2 lampor utan att ta ström från batt.
Vad man bör komma ihåg är att om batt är helt tomt (vilket det aldrig får bli) måste det till en riktig laddare. Så en cell kommer aldrig att ersätta en riktig laddare, bara se till att underhållsladda och fylla på icke tomma batt. -
Kul med solcellerna. Jag e också sugen på att skaffa sådana. Ska dock börja med att koppla in ett andrabatteri med relä så får det hela gå på generatorn ett tag tills jag har råd att ruinera mig igen..
Ett annat projekt jag håller på med just nu är att få dit takventilen. borra ett hål på en slät plåtyta är ju ingen match men hela mitt tak är korrugerat och avstånden mellan vecken är mindre än ventilens diameter. Hur skulle du ha gjort getwet? Funderar på att bygga upp med gummimtrl och täta med silikon i gliporna. Tror du det funkar?
-
Hallå där Judo Freddan!
Så här dagen efter årets (än så länge) bästa dag, dock med vind som tenderade att vara allt från 7-16ms känner man sig lite mör. Kroppen är inte riktigt van ännu efter 5 månaders (kört nu i en månad, men kroppens ålder tar ut sin rätt i form av längre perioder till toppform varje år…..att man aldrig lär sig men det är ju så skönt att slippa träna) dvala………..lagom till oktober har den väl vant sig
Din lösning där med gummi och jocka på taket tycker jag låter som det bästa……..så lite inverkan på plåten som möjligt.
Så precis så hade jag gjort det, som du tänkte. -
Samma här. Var ganska mör igår. Vi körde Varamon hela måndagen med vind mellan 4.0 till 5.7. En del härliga vågor blev det. Kanske 1.8m som bäst. De små inne vid stranden var dock roligast att rida på. Får se om det blir någon vind idag eller Torsdag.
Får bli nån gummilösning för ventilen. Nästa grej blir att isolera väggar och tak och sedan smacka upp masonitskvor klä dem med någon trevlig textil.
-
Nu lägger vi in en varningens ord här………pass upp för textilklädda väggar! Tar evigheter innan fukten är ute ur väggarna.
Själv har jag monterat in masonit skivor och lackerat dom med vanlig vit väggfärg. Ett misstag begicks dock……efteråt fick jag reda på att dom ska fuktas in och sedan monteras, då håller dom formen samt att den blir lättare att “forma”.
Logga in för att svara.