Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Mitt andra hem….
-
Bra tips! Men borde det inte finnas någon schysst syntetisk sammetsliknande textil med korta “spröt” så att man får lite mysfaktor i alla fall? Eller någon typ av plasttapet med lite struktur? Det är klart, jag kanske lägger lite väl stor vikt vid just väggarna. Man kan ju mysa till det genom att välja fina inredningsattiraljer typ belysning, paneler, täcken m.m.
Tror du att det där problemet med formen kan hjälpas av om man använder oljeimpregnerade skivor? Går kanske inte att måla då eller?
-
Angående väggarna föreslår jag Moulin Rouge prestanda, borde passa bra. Vinrött med girlanger och lull lull hängande överallt på typiskt amerikanskt van maner. Kolla in filmen så får du massor med bra förslag på inredningsdetaljer. Annars har nog min fru som är inredare bra förslag efter att ha inrett Berns loger i typisk Mulin rouge stil.
Mysigt är ju även en bioanläggning i bussen, borde vara standardutrustning……….tänk dig själv en surfrulle i storbild och digitalt 5.1 ljud i bussen efter en perfekt dag i Varamon. Självklart också ett utebad likt den du såg på Haga, borde passa bra på takräcket. Själv har jag funtat en del på bubbelbad med eluppvärmning nu när ändå solcellen sitter där, kan nog vara något……….
Nää…fram med fler bra förslag nu hur det ska inredas.
Seriöst igen då…..jag tror att det blir svårt att lackera oljemålade/impr. väggar, men det kanske finns någon målare här på konfen som vet hur man gör? -
En bra enkel mys/båt/havs känsla går ju att ordna ganska enkelt, borde väl räcka med att köpa lite finare plywood, slipa ev.skavanker o sen klarlacka det. Kanske inte blir den klockrena lite mörka trälooken men med tiden tror jag detk an bli snyggt. *är ju lätt att fästa div lampor, krokar mm i trät också*
-
Hrm hm, efter allt track får man väl ändra uppfattning då. Hur fuktar man masoniten då? Kan man spruta på lite vatten med en blomspruta eller måste man ha värsta ångbastun för båtbyggare? Minns att du lade in någon bild på din inredning. Var det på den här tråden eller. Vore kul att se hur det ser ut.
Mysig segling på Varamon igår. Visserligen bara 7.4 men jämn vind och 1.5m glasiga och rätt kraftfulla vågor inne mot beachen.
-
Äsch Freddan ta det med ro……….moulin rouge ä ballt…
Jag fick lära mig (efteråt) att det räcker med att fukta den så där lite lagom, den behöver inte simma, men dra åt sig en del av vattnet. Sedan montera upp och låta den torka och då håller den tydligen formen. (Jag ser att mitt tak bågnar en aning just för att jag inte fuktade) Jag minns inte riktig var jag la in bilderna men jag kan ta nya mer detaljerade i helgen och visa dig.
Skönt att du fick en bra dag igen, tyvärr så infann sig ingen tid för min egen del idag men enligt rapport skulle den varit ok på Torö. -
Jo förresten, regbesiktigade släpet idag till 750kg. Allt helt ok så nu gåtr det att dra efter chevan utan oro för sheriffen. Tom gubbarna som besiktigade hade lite åsikter om reglerna, “rabbaterade” besiktningen med att slopa invägningen (600kr) och kikade enbart på de nya “cykeldäcken” och tog enbart betalt 980kr för det!
Jaha…det står lastindex 74 på däcken, så bra då tack och hej…..var deras kommentar! Heja regel Sverige -
Härligt! Ska fortsätta isolera idag och se om jag kan få till ventilen. Ev fixa lite mer med bänkar och annat också.
-
No sweat! Tål skämt så det är ingen fara. I övrigt gav jag väl dig lite liknande “Moulintips” när det gällde inredningen i grabbarnas vagn..
Har aldrig seglat Torö men har en polare som bor i S-tälje så man kanske skulle åka uppöver nån gång det utlovas bra vind. Hur är stället när det blåser typ för 7.0 då? Platt eller blir det kul vågor?
-
Tjena… tänkte lite på det du skrev om batterier…har du skaffat nåt relä än?
jag fick tips av getwet om ett skilje brytare från hjertmans, mdär du kunde välja vilket batteri du ville ladda, men jag köpte ett annat.
Ettskilje relä (billigare = ca450SEK) som laddar det batteri med lägst ström…alla lampor o dyligt kopplar du på förbrukningsbatteriet, och då tas all ström från det, ditt start batteri förblir oanvänt tills du startar o när du kör så kommer bilen ladda ditt stora batteri (jag köpte ett 120Ah batteri på biltema för 1000SEK. -
Har flyttat över ett 75Ah fritidsbatteri som satt i min gamla buss men har inte kopplat in det än. Har ett relä på gamla bussen som jag tänkte använda men det är typ i 50kr-klassen och drar när motorn går så att båda batterierna laddas. Det där du köpt låter ju inte dumt men behövs det verkligen när du bara har ett förbrukningsbatteri? Jamenar startbatteriet ska ju alltid laddas så fort motorn går. Det som är viktigt är väl att startbatteriet och förbrukningsbatteriet kopplas isär när motorn är avstängd så att inte startbatteriet används till lampor o dyl. Är det inte typ när du har två förbrukningsbatterier som det kan vara nytta med att det med lägst spänning laddas? Eller är det så att generatorn inte pallar med laddströmmen till både startbatteriet och förbrukningsbatteriet samtidigt när det sistnämnda är så pass stort som 120Ah?
-
jo det kanske kan fungera… min tanke är att oavsett hur mkt ström jag förbrukat stillastående så vill jag alltid komma iväg. Men det löser ju fortfarande ditt relä. Kruxet är väl att iaf min gamla vw-buss inte orkar ladda 2 batterier, så när jag startat bilen så kommer all energi läggas på att ladda mitt stora batteri.
Frågan är bara vad som händer om jag kör 1-2h o det stora batteriet laddas…kommer då mitt startbatteri ta slut så att jag inte får igång bilen sen?…*måste kolla detta*
funderar på o skaffa en enklare Ampere mätare så jag har bättre koll *finns jävligt fräcka digitala på hjertmans där du ser precis hur mkt du har kvar med den förbrukningen du har för tillfället*
-
Ja, du ska nog kolla det. 2h i mörker med helljusen påslagna kan nog dra en hel del kräm ur ditt startbatteri. Vet att de är gjorda för att vara toppladdade hela tiden medans fritidsbatterier tål djupare urladdningar bättre även om skillnaden inte är sådär vansinnigt stor. En större generator då, kan inte det vara ett alternativ förutsatt att det inte blir svindyrt. Du kanske kan hitta någon stor om du söker på bildelsbasen t e x..
-
Grymt seriösa bussar ni verkar ha/bygga. Kul att få lite tips!
Har själv en kärra. Behöver fixa lite med elen till bodelen, men just nu undrar jag lite över gasolen (spis och kyl).
Skulle vara kul att höra hur ni har gjort om ni har gasol, eller om ni har några tips om var man ska ribban. Det är ju en otrevlig gas som man ska ha respekt för.
Min flaska står innanför bakdörrarna och inte utanför, vilket är önskvärt enl regler (och för egen hälsa) och sen är det några andra regler som inte riktigt efterlevs.
Hur ska man göra? Att få bussen godkänd för gasol verkar uteslutet. Det kostar nog som halva bussen.
Om bussen inte är godkänd för gasol, hur går det då på besiktningen? Måste man montera ur all gasolrelaterad utrustning vid besiktning (bussen är husbilsreggad) ?
Tomas i Gävle
-
Jag har gasol i min buss dels till kylen men även spis, men den åker ut varje gång jag ska besiktiga. För mig inget större problem eftersom jag bara bes. vartannat år och detaljerna för gasolen är mycket enkelt att montera ut, tar ca 5min.
Men ändå har jag försökt följa de regler som SBP ställer och framförallt att det finns hål i golvet där gasolen kan “rinna” ut, glöm inte att den helst ska vara i anslutning till gasolinstallationen. Kanske även läge att montera in en läckageindikator och gasolvarnare…..billiga försäkringar!!!
Ytterligare en sak att tänka på vid gasolinstallationer, byt slangarna ofta, och använd ENBART gasolslang och godkända kopplingar!!!! -
För ca 7-8 år sedan när jag skaffade båt fixade jag fram en massa böcker om el ombord på båtar (var osäker på hur det fungerade och min nyfikenhet var stor…just för att i en båt är strömmen och funktionen A och O, man åker inte in till vägkanten direkt och parkerar om det blir fel)
Jag fick då lära mig att just ett skiljebrytare är det mest “flexibla” systemet eftersom du själv väljer vilket batteri som ska laddas eller bägge samtidigt. Du kan även starta bilen på vilket batteri du vill, eller bägge samtidigt om det är lite taskigt med stuns i starten. Man kan även bryta strömmen helt vilket är att föredra eftersom den vanligaste brandorsaken i gamla bilar är just kortis i sladdar (pga ålder) och det är då bra att kunna bryta strömmen snabbt, och även när du parkerat. (minns att när jag arbetade med veteranbilsförsäkringar så var brytare ett krav, just pga den anledningen) Flexibiliteten är således större, men det krävs att du själv sköter det hela vilket ni slipper med relä men istället blir användningsområdet lite snålare.
Att byta till en högeffekts generator är något jag verkligen rek. om man använder bussen mycket. Jag bytte själv till en sådan och fick dubbla styrkan för ca 1600kr………framförallt för dig Z som monterat in så pass mycket ah som 120+start(är väl ca ytterligare 60ah) och då krävs det lite mer skjuts i bitarna för att få det toppladdat, om inte så förstör du snart batterierna. Alternativt är att ladda dom hemmavid med battladd. För Judo freddan går det nog ändå eftersom det är en diesel och där är det redan monterat en kraftigare generator.
Logga in för att svara.