Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mitt andra hem….

• mtomas

Medlem
    18 juni, 2003 vid 13:25

Ok, tack för råden ang gasol!

Godkända kopplingar mellan slang och rör har jag inte än. Håller på att byta slang för tillfället och ska perforera golvet ikväll. Löder man dit slanganslutningar eller hur går det till?

/Tomas

• getwet

Medlem
    18 juni, 2003 vid 14:35

Jag kanske tog i när jag skrev godkända, det är nog mer avsedda för gasol som är rätt ordval. Men jag tror att det finns något branschgodkännande ändå.
    Inte behöver du löda, men rek. är att inte dra slang mer än en meter(rek från branschen), över det bör det vara fasta ledningar. Själv har jag monterat in allt så nära varandra som möjligt, vilket resulterar i minimalt med slang. Anslutningar mm ska självklart “låsas” med slangklämmor och sedan kontrollera tätheten, görs enkelt med såpvatten.

• mtomas

Medlem
    18 juni, 2003 vid 15:01

Jag tänkte på kopplingen mellan slang och rör. Det rekommenderas en sån där konisk räfflad koppling som man drar slangen över, men hur får jag fast den på röret? Just nu är slangen dragen direkt på röret och fästad med slangklämmor.

Har du hittat nån billig gasolvarnare? Den jag såg gick på 800 spänn.

/Tomas

• getwet

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 09:13

Tjena Judo Freddan, nu är säsongen snart över och garaget kommer att få lite tätare besök. Så vad händer med bussen…..??? Nya planer eller fortskrider bygget? Hur ser den ut just nu? Många frågor som tål att funderas och visas här på konfen….måste hålla tråden vid liv nu när mörkret faller på.
    Bifogar bild på släpet som utnyttjades flitigt i somras och hösten, både efter bussen och p-bil.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 10:17

Hej Getwet!

Jodå, bygget fortskrider men inte så fort som jag hade hoppats. Har isolerat det mesta av plåtar och balkar och håller nu på med att sätta upp masonitskivor som väggar.

Sen har jag fått slakta flickvännens föräldrars gamla 60-talshusvagn som innehåller gasolkyl, gasolspis och gasolkamin. De två första vet jag funkar. Kaminen återstår att se.

Ska kolla om inte en polare kan låna ut sin digitalkamera så kan jag lägga ut lite bilder så du får se.

I övrigt belv det surf i Ringenäs, Halmstad i helgen. Pungade på bra över natten och 4.5-segling i helt ok frontsideförhållanden i ett par tre timmar. Sedan avtog vinden men fortfarande rolig segling. Som Vätter- och ölandsseglare så är man ju inte direkt varje dag man får “magen mot vågen”-segling så blir det inget mer för i år så var det en värdig avslutning. Men vafan pungar det på igen så..

• judo-freddan

Medlem
    31 januari, 2004 vid 20:01

Tjena Getwet! Nu jävlar! Lång tid har det tagit men i helgen ramlade de två sista hörnstenarna i “hardware” in. Fick tag på en gasol/el-kyl på 60L billigt och det viktigaste, en båtvärmare (ganska lik din tror jag, fotogen 1700W).

Har ritat upp en ungefärlig inredning med prylarna inlagda mest för att kunna “lägga pussel” så att jag slipper “tänkte inte på det”-faktorn i slutänden. Kolla in! Vad tror du?

• judo-freddan

Medlem
    31 januari, 2004 vid 20:02

en till.. Grundtanken är alltså två bänkar som hela surfkittet (3 brädor, 3 bommar 4 master och 6 segel) ska rymmas under. De finns redan idag men är inte lika höga så bara två brädor går in f.n. Brädorna ska stå på högkant under den breda bänken. Sedan ligger en eller två skivor normalt ovanpå den smala bänken. De lägger man mellan bänkarna när man vill ha sovyta på hela bredden. Sedan två skåp ovanför den smala bänken. Framför och bakom höger bakre hjulhus hamnar de fyra fritidsbatterierna. 50W solcell är också införskaffad så någonstans ska nog fan min 14-tums tv in också.. grin.gif

Under diskbänken har du kylskåpet med färskvattentank ovanpå (som förmodligen inte får plats där. Gasolflaskorna med väggar och hål i golvet precis bakom kylen. Tänkte mig en avdelare av två plywoodskivor mellan köket och sängen där mellanrummet får funka som hyllor. I den sätter jag även läsbelysning. Mot avdelaren sätter jag längst upp en plexikåpa med electroluxventil och fläkt för att slippa os i bussen.

Till höger porta-pottin för både kris- och högtidstillfällen.. blush.gif Ska nog bygga ett högt skåp/garderob ovanför att hänga våtdräkt eller kläder i. That´s it i stora drag. Vad ser du för för och nackdelar med detta? Har ju fortfarande möjligheten att välja en annan layout. Men nu ska bygget jävlaranamma igång så fort värmaren är monterad.

• judo-freddan

Medlem
    31 januari, 2004 vid 20:03

..och en till i perspektiv

• gurra1978

Medlem
    31 januari, 2004 vid 23:37

Vad har du ritat i för program? Din inredning ser nästan exakt ut som i min ford.

• judo-freddan

Medlem
    1 februari, 2004 vid 11:13

Mechanical desktop v5. Har du någon bild på din inredning? Vore kul att se. Vad tycker du är för- och nackdelarna med att ha utrustningen under bänkar?

• gurra1978

Medlem
    1 februari, 2004 vid 14:53

Så här ser det ut i min Ford. Jag har 4 brädor på vänster sida, master och sist segel längs ner. Jag har nämligen en fläkt nere till vänster som hjälper till att torka mina segel på hemfärden. Fördelen med boxen till vänster är att man alltid har ordning och den har en viss inbrottssäkerfunktion. Till höger har jag lite bommar, grill, och annat junk. Jag har inget kök eller nåt sånt i min buss eftersom jag inte övernattar specielt ofta i den.
    Jag tror din lösning är det optimala. När jag köper nästa surfbuss (efter studieperioden) ska jag inreda som dig. En smart grej är ju att lägga klinkers på golvremsan så behöver man inte bry sig om allt vatten man drar in.

Då jag tog bilden var vi några stycken som drog till Torö. Den är maxlastad, så brukar det inte se ut. Det är fritt annars i mittgången.

• judo-freddan

Medlem
    1 februari, 2004 vid 16:04

Schysst! Kul att se att någon har tänkt på ungefär samma sätt. Det som fick mig att välja bänklösningen är egentligen att jag får så pass få seglingstimmar per år p g a att jag bor mitt i landet (visserligen nära Vättern men..) plus att jag nog i grund och botten är rätt så bekväm av mig. Vill till våren som kommer kunna dra direkt på fredag kväll ut till ost- eller västkusten och ligga där och vänta på vind, vässa prylarna, umgås med andra surfare m.m. istället för att bara åka när det är prognos. Därför vill jag ha lite bekvämligheter som värme, vatten, toa m.m. Sedan finns det ju en viss teknikfaktor också. Ska bli snorkul att exempelvis dra elen och få allting att funka miljöskadad ingenjör som man är.. grin.gif

• getwet

Medlem
    3 februari, 2004 vid 09:31

Strålande! Det där med färskvatten löste jag förra vintern med att montera en 50liters behållare undertill. Sitter fast monterad med rostfria “spännband”. Påfyllningen hittade jag i båtshopen, en snygg kromad genomföring märkt med water. Kanske vore ett alternativ för dig men jag vet också att du har betydligt lägre markfrigång än jag så det kanske blir problem.
    I botten på tanken monterade jag in en avstängningskran från biltemas (som alltid)VVS avdelning så varje gång jag lämnar bilen är det bara att öppna den så töms systemet. Problem uppstod dock ganska snart……..vid påfyllning visste jag inte när det blev fullt…..och eftersom mitt snygga kromade påfyllningsrör sitter inne i bussen (på insteget) så blev det ofta översvämmning…… mad.gif
    Löste problemet enkelt, ett litet hål gjordes på ovansidan av tanken. Så när den blir full så rinner det över där och jag hör när det börjar rinna. Bra som f.. blev det!
    Upptäckte också att vattnet håller sig betydligt svalare nu när jag har tank inunder istället för inuti som tidigare. Bussvarmt vatten är inte så gott…….

Känns som om du har hittat helt rätt i din inredning och jag tror att den kommer att fungera utmärkt. Du kommer visserligen med tiden byta/bygga ut vissa grejer osv ju mer du bott in dig.
    Tusan vad sugen jag blev nu på en högtakare wink.gifChevas nya….

Perfekt med 60liter kylskåp, saknar det verkligen. Vårat kylskåp är inte på mer än 30 liter och det är en aning snålt. Men det går inte in större utan att demolera hela inredningen. Men jag skulle kanske kunna byta plats på skafferiet och kylen…hmmmm…ska genast kolla upp!
    Värmaren kommer bli din bäste vän….och du kommer ifrågasätta din egen intelligens varför du inte införskaffat den tidigare. Dina surfresor kommer att bli dubbelt så många och mer än dubbelt så behagliga. Vi använder Chevan från tidig vår till sen höst helt utan problem trots frost på nätterna. Värt varenda peng….tips här: Köp drivmedel till värmare på, som vanligt Biltema. Halva pengen jämfört med Statoil.

Nä nu fick jag abstinens igen, inträffar sisådär 20ggr om dagen. Önskar det vore vår…….

Visst kommer du till Haga på Kristi himmelsfärd? Måste få spana in bussen.

• judo-freddan

Medlem
    4 februari, 2004 vid 21:26

Bra tips med vattentanken under bussen. Såg ju direkt i CAD-modellen att tanken tar upp ganska mycket plats på helt fel ställe så det finns definitivt flera skäl att få ut den ur skåpet. Hittar jag bara en tank som inte bygger så mycket så..

Fick värmaren idag och det är en Volvo flygmotor Thermotron 1700. Reglaget är en dosa för full och halv effekt. Två frågetecken dock. Skorstenen är en kromad historia med en kopp som täcker alltihop. Har du samma typ? Skruvar man åt maskinskruven ovanpå koppen verkar det som den tätar fullständigt mot skorstenen. Är den månne ett skydd man ska ta av vid användning och sätta på när man inte ska köra paketet på ett tag eller? Du måste ha satt din skorsten strax bakom takets början va för din värmare satt väl bakom passagerarstolen om jag inte minns fel? River det inte upp lite väl mycket vind eller sitter det där “vaken” har börjat så det inte spelar någon roll? (Kanske petiga tankar men “ze little german engineer” i mitt huvud vill tydligen inte hålla tyst idag heller..)

Sedan fanns det en varningsflik på bränsleröret. Dels något om att man inte skulle ha det horisontellt och böjt så det kunde bli bubblor (antar jag) och dels (och nu blir jag förbryllad) att rörets mynning ska befinna sig ovanför bränslenivån i bränslebehållaren. Que pasa??!! Går den på fotogenångor eller fotogen?

Kunde naturligtvis inte hålla mig ifrån att kolla upp biltemas hemsida efter fotogen idag. Jädrar vad billigt det var. Typ 60 spänn för 4L. Inte illa, det kan man ju leva med.. laugh.gif

• getwet

Medlem
    5 februari, 2004 vid 07:15

Färskvatten tanken jag använder har måtten L680 B400 H215. och den var på 55l inte 50 som jag angav tidigare. Turligt värre så passade den exakt mellan två bärande balkar under Chevan. Tanken är gjord i plast (skulle vilja ha en i rostfritt, men priset avgjorde saken…..) Fann den på, håll i dig nu…Husvagns Svensson!!! Pris 645kr. Kan kanske vara något om du får in den inunder. Ytterligare ett alternativ kan vara att kika på en sk vattenlunga som brukar användas i båtar. Den kan visserligen inte monteras under bilen men på en vägg eller liknande och tar heller ingen plats tom.
    Har samma typ av skorsten och den kromade skålen längst upp är bara ett skydd som ska tas bort när du använder värmaren. Värmaren är egentligen till för båtar och “koppen” ska då monteras för att sjö/havs vatten inte ska kunna spolas in. Du lär märka om du glömmer koppen på…… wink.gifOm du vill ha en snyggare variant så finns det en som är platt, gkord för att monteras på sidan av båten. Men den fungerar lika bra på taket och är mycket snyggare. Har en sådan på båten och funderar allvarligt på en till bussen också…ursäkta Chevan heter det ju!
    angående rören från bränsletank/behållare så är det väl två stycken?
    Den ena är bränsletillförseln, den andra returen för ej förbrukad fotogen. Blir gärna lite som rinner tillbaka vid start ögonblicket. Den slangen får inte veckas eller täppas till eftersom det finns risk för att värmaren då fylls med överbliven fotogen…….och det är inte bra sedan när den tänder….
    Om du kollar in returslangen ska du få se att det troligen droppar/rinner lite lätt vid starten, men slutar upp när värmaren är igång. Därav anledningen tilll varningstexten.

Sida 9 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mitt andra hem….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.