Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Mitt första trick!

• Mitt första trick!

Publicerad av brutolf på 25 februari, 2007 vid 13:11

Igår satte jag mitt första trick när jag var ute och Snowkitade.
    Jag har kört 3 gånger med min CabrinaCO2 16m men igår lyckades jag få upp min PL Venom 13m kite och jäklar vad bra den gick.

Det blåste 4-5 m/s enligt min vindmätare och det var i minsta laget men det gick undan när det kom lite starkare byar uppåt 6-7m/s.

Jag är total nybörjare med bara 4 åkturers erfarenhet som har lärt mig kita helt själv. Jag väger ca 55 kg och började med en 16m kite, 3-5m/s funkar det fint men blåser det mer än så så flyger man som en vante:grin:

Men igår när jag körde med Venom kiten för första gången så lyckades jag sätta 2 st backloops och jäklar vad häftigt det känndes även om jag inte ens lyfte en halvmeter.

Att jag köpte Venom kiten ångrar jag inte en sekund.
    Att jag köpte CO2 16m ångrar jag inte häller men nu när jag har en Venom så får den nog snart ge sig av.
    Om jag hade köpt en liten fjuttig träningskite så hade jag nog ångrat det stort.

Jag har inte en aning om hur man gör för att få lite höjd i hoppen. Det jag kom på själv var att om jag styrde kite uppåt och lite bakåt, hoppa och sedan styra den framåt så fick jag bäst lyft.
    Är jag på rätt väg?
    Någon som har lite tips?

brutolf svarade 17 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • zo0

Medlem
    25 februari, 2007 vid 14:06

Grattis 😀 :P.. Kiten ska snabbt uppot i power zone så du får lyft..(dra ner bommen så du får mer power i kiten) håll den där uppen och sen styr ner den igen så du har fart när du landar.

• roland

Medlem
    25 februari, 2007 vid 15:10

Ja skit kul!!!
    Där hör ni alla som säger att man måste gå kurs det går utmärkt att köra utan!
    Ni som har jobbigt med kurser att folk ringer! Ge dom bara en kurs över telefonen sen kan dom ju hämta info här inne på steffo!

• kasimir

Medlem
    25 februari, 2007 vid 15:18