Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Mitt första trick!

• Mitt första trick!

Publicerad av brutolf på 25 februari, 2007 vid 13:11

Igår satte jag mitt första trick när jag var ute och Snowkitade.
    Jag har kört 3 gånger med min CabrinaCO2 16m men igår lyckades jag få upp min PL Venom 13m kite och jäklar vad bra den gick.

Det blåste 4-5 m/s enligt min vindmätare och det var i minsta laget men det gick undan när det kom lite starkare byar uppåt 6-7m/s.

Jag är total nybörjare med bara 4 åkturers erfarenhet som har lärt mig kita helt själv. Jag väger ca 55 kg och började med en 16m kite, 3-5m/s funkar det fint men blåser det mer än så så flyger man som en vante:grin:

Men igår när jag körde med Venom kiten för första gången så lyckades jag sätta 2 st backloops och jäklar vad häftigt det känndes även om jag inte ens lyfte en halvmeter.

Att jag köpte Venom kiten ångrar jag inte en sekund.
    Att jag köpte CO2 16m ångrar jag inte häller men nu när jag har en Venom så får den nog snart ge sig av.
    Om jag hade köpt en liten fjuttig träningskite så hade jag nog ångrat det stort.

Jag har inte en aning om hur man gör för att få lite höjd i hoppen. Det jag kom på själv var att om jag styrde kite uppåt och lite bakåt, hoppa och sedan styra den framåt så fick jag bäst lyft.
    Är jag på rätt väg?
    Någon som har lite tips?

brutolf svarade 17 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • zo0

Medlem
    25 februari, 2007 vid 14:06

Grattis 😀 :P.. Kiten ska snabbt uppot i power zone så du får lyft..(dra ner bommen så du får mer power i kiten) håll den där uppen och sen styr ner den igen så du har fart när du landar.

• roland

Medlem
    25 februari, 2007 vid 15:10

Ja skit kul!!!
    Där hör ni alla som säger att man måste gå kurs det går utmärkt att köra utan!
    Ni som har jobbigt med kurser att folk ringer! Ge dom bara en kurs över telefonen sen kan dom ju hämta info här inne på steffo!

• kasimir

Medlem
    25 februari, 2007 vid 15:18

Försök inte MrMille alla fattar att det är du.

• brutolf

Medlem
    25 februari, 2007 vid 15:28

Jag kan erkänna att jag är medel bra på snowboard. Sätter 720 540 cork och sånna saker så det är nog en orsak till att jag har haft det ganska lätt att komma igång.
    Så det enda jag behöver koncentrera mig på är kiten.
    Annars så är det här på forumet och filmer på youtube som jag har lärt mig ifrån.

• gogga

Medlem
    25 februari, 2007 vid 17:19

backloop efter att kört 3ggr på snö? de dära “kitesen” kan inte ge särskilt mycket tryck….

• brutolf

Medlem
    25 februari, 2007 vid 18:29

“backloop efter att kört 3ggr på snö?”
    Ja. Fast jag har inte kunnat hoppa med CO2 kiten. Det är lite svårare att hålla emot i hoppbara vindarna när jag är så lätt. Så det vart bara att åka fort.

“de dära “kitesen” kan inte ge särskilt mycket tryck….”
    Det beror på vad man menar med tryck.
    Venom kiten ger bra drag. Bara det att jag åkte när det precis blåste så pass att det gick att köra.

• tobas

Medlem
    27 februari, 2007 vid 22:20

Grattis till ditt val av kite Brutolf!

Har själv kört Venomdrakar året runt sedan drygt två år och ännu inte funnit något som för mig matchar dessa. Visst går det att finna kites som ger mer ut per kvadratmeter eller har mer depower. Men när det kommer till åkkänsla, absorbtion av byar och depower som gör att man känner sig trygg så matchas dessa inte av något jag hitills provat och det är en hel del.

Och att beklaga att du inte lyckades med mer än en backloop med tanke på erfarenhet och förhållanden, näääääää det tycker jag inte behövs 😉

Grattis och väklommen in i den härliga kitevärlden / TOBAS

• langens_kite

Medlem
    28 februari, 2007 vid 20:40

@Brutolf 366849 wrote:

Jag kan erkänna att jag är medel bra på snowboard. Sätter 720 540 cork och sånna saker så det är nog en orsak till att jag har haft det ganska lätt att komma igång.
    Så det enda jag behöver koncentrera mig på är kiten.
    Annars så är det här på forumet och filmer på youtube som jag har lärt mig ifrån.

Har lärt ganska många brädåkare som kan göra alla möjliga olika snurrar och grabs. När det sedan gäller ren åkning är många rent bedrövliga pga att de har hasat mellan hoppen. Att du kan hoppa betyder inte att du kan ÅKA. Kan du inte hålla ett skär så kommer du att hasa med vinden och får sedan gå tillbaka.

Man MÅSTE inte gå en kurs , men det underlättar för många
    Tror även att du skulle behöva en del goda råd, men det får du utan kurs av de som kan.
    Lycka till och var inte övermodig, det kan göra ont.

• telekiter

Medlem
    1 mars, 2007 vid 12:51

Naturligtvis KAN man lära sig kita själv genom internet och samt “try and error” och själv förlorade jag nog en hel vintersäsong pga detta (nu var ju detta vintern 2000-2001 och kitsen var ju usla vid den tiden). Har man gått en kurs så kan man använda kiten mer efter en helg, än kanske under en hel säsong utan kurs.

Kul att du kommit in i kitingens underbara (och ibland FRUSTRERANDE värld).

/Urban.

• brutolf

Medlem
    1 mars, 2007 vid 18:19

Jag fick inte nå bra skär med brädan dom första gångerna så då åkte jag med vinden rätt så mycket men det berodde också på att jag var för liten och kiten för stor för den vinden. Men nu börjar jag få till det och kan kryssa mot vinden ganska bra.

Men när man bor i Sundborn som ligger Dalarna där det nästan aldrig blåser så är det inte varje helg man får chansen att åka.
    Det blir nog siljan som gäller för mig i sommar. Så jag kanske kommer träffa någon annan där som också kitar.

• langens_kite

Medlem
    1 mars, 2007 vid 21:47

@Brutolf 367591 wrote:

Jag fick inte nå bra skär med brädan dom första gångerna så då åkte jag med vinden rätt så mycket men det berodde också på att jag var för liten och kiten för stor för den vinden. Men nu börjar jag få till det och kan kryssa mot vinden ganska bra.

Men när man bor i Sundborn som ligger Dalarna där det nästan aldrig blåser så är det inte varje helg man får chansen att åka.
    Det blir nog siljan som gäller för mig i sommar. Så jag kanske kommer träffa någon annan där som också kitar.

Prova att kanta brädan mer än du tror och försök att få driv frammåt.
    Om du kör med stor drake och inte vågar/orkar håll den kommer det att kännas som att du bromsar mot vinden.
    Då du börjar att köra på vatten kommer du att märka att det går fortare för några specielt på kryssen.Det är dom som har ett skär på brädan och rätt skotning på kiten.
    Som nybörjare kantar du brädan,vrider upp den mot vinden och bromsar utan att få ett riktigt släpp(hög fart).Oftast tar du oxså mindre höjd.
    Om du får en dag med lämplig vind och bra före träna på att hantera drake och bräda tillsamans.Prova att köra “downwind” i stora svängar med driv i draken, vänd den både uppåt och neråt, följ med vinden och dra runt kiten i lopar,lova upp mot vinden med fart och skär lägg draken lågt och gör en snabb vändning åt andra hållet, mmmm
    Träna på att styra och åka innan du bara hoppar.

• ollefax

Medlem
    2 mars, 2007 vid 10:19

inga som kommer lära sig kanta sen bowkitsen kom…

• brutolf

Medlem
    2 mars, 2007 vid 19:34

Tack för tipsen.
    Det blir kanske försök till att hoppa bara 5% utav åkningen så för det mesta så tränar jag på att gå mot vinden så bra som möjligt och hålla farten uppe. Det ska bli kul att få prova på vatten sen för på snön så brukar jag gå igenom snön och ner i isen och då tappar jag lite fäste.

Senast när jag försökte kanta brädan till max så var det blötsnö och nosen körde ner sig i snön så det vart en halv frontloop. Sen vart man släpad en 10m i slasked så det var tur att jag hade våtdräkt under kläderna.

• langens_kite

Medlem
    2 mars, 2007 vid 23:15

@Brutolf 367777 wrote:

Tack för tipsen.
    Det blir kanske försök till att hoppa bara 5% utav åkningen så för det mesta så tränar jag på att gå mot vinden så bra som möjligt och hålla farten uppe. Det ska bli kul att få prova på vatten sen för på snön så brukar jag gå igenom snön och ner i isen och då tappar jag lite fäste.

Senast när jag försökte kanta brädan till max så var det blötsnö och nosen körde ner sig i snön så det vart en halv frontloop. Sen vart man släpad en 10m i slasked så det var tur att jag hade våtdräkt under kläderna.

Kite är en sport/akivitet (kalla det vad du vill ) som bygger på känsla och feeling passa det att hoppa 70% så gör det, men hoppa bara inte för att hoppa. Kite ska vara skoj som all anna sport, finns det måsten så dödar det hälften eller mer av nöjet/känslan.
    Tänk på vad du gör då du provar nya hopp och analysera på ett positivt sätt vad du gjorde och/eller vad som det gick rätt eller fel.
    Om det är lite snö som Går det inte att få fäste.
    Kollade var Sunborn låg och det måste finnas en drös med bilar som åker till Sälen varje veckoslut,om du inte har körkort eller bil som jag tro.
    Kontakta Eik Fernholm(gärna personligt) på http://www.salenskitecenter.se erbjud dig att hjälpa till med allt (packa drakar,langa käk,bädda sängar ,städa osv) för boende.
    Med ditt ödmjuka sätt att skriva så tror jag att du (om du har samma personlighet) kommer att klara dig bra , blir du inte BÄST så hopas jag att du får riktigt skoj, för det är meningen.
    Var inte rädd för at ställa dumma frågor, om du inte förstår lär du dig inte.
    Det finns många segel termer som är självklara för mig men som vissa kitare inte fattar alls
    Det med att brädan dyker i lösnö har mycket med timing och belastning av fram och bakfoten, drakens läge att göra.
    Är det lite snö på blankis släpper det.Både om du kan eller inte.
    Har du monterat brädan “duck stance” och mitt så mycket det går?
    Om du eller andra har frågor kan ni ringa
    Lycka till

• brutolf

Medlem
    3 mars, 2007 vid 05:41

Tack för länken.
    Sälen har jag funderat på och bil har jag. Men jag jobbar 6-7 dagar i veckan på tidningstjänst så det blir inte mycket tid till att resa någonstans. Jag skulle kunna lifta med kvällstidnings bilen som går upp dit om jag nu var ledig någon gång.
    Sen i höst så blir det nog utbildning i Osby ett år och efter det så kanske det blir japan ett år. Så det får nog vänta tills jag blir pensionär och får lite tid över :smirk:

Det är helt rätt som du säger, det ska vara känsla i åkningen inte en massa måsten för att bli bäst.
    När jag åker snowboard så tycker jag att en lugn och fin corkad 540 är mycket snyggare och skönare än en toksnurrad 1080.
    Bindningarna på brädan har jag satt så mitt i som det går och samma vinkling åt båda hållen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Mitt första trick!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.