Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mitt problem
-
Mitt problem
Publicerad av eriksson på 3 april, 2003 vid 15:25Nu har jag hittat mitt fel..
själva “gäng pinnen”(från mastfoten) som man ska gänga ner i mastskrenan är för kort.
Den når inte riktigt ner till brickan!
nån som vet vart man kan få tag in en längre? eller nån som har nått annat förslag?anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
det verkar verkligen som du behöver vård.
Gänga på ett varv, stoppa sen ner muttern i stora hålet i änden på skenan, för fram skenan, skruva åt där du vill ha mastfoten. Hur svårt kan det va?
MrV
-
du har alltså brickan lös i mastskenan? pilla upp den och skruva fast innan du sätter i mastfoten…
-
Knatte
Gäst3 april, 2003 vid 16:19Tror nog inte detta var hans problem
Detta bör nog vara något annat som inte funkar. Det kanske verkligen är så att pinnbulten är för kort… -
Jag har en äldre bräda (80-tal mitt) där själva hålet i mastkassetten sitter mitt i. Detta hålet är bara 5×15 mm, så det går inte att sätta i mastfoten utan att först ha skruvat av muttern på mastfoten helt… Kanske det är det som är problemet?
-
Vad har du för bräda? Är det nån gammal modell så kan det ju vara kompabilitetsproblem. Men med alla brädor från nittiotalet ska det funka att gänga på brickan, sticka i och skjuta fram och sen skruva åt.
-
Det finns muttrar som är formade så att de sticker upp lite längre just i mastfotsskenan än vanliga muttrar och på så sätt kan man få mastfotsskruven att ta i gängorna trots att den är lite kortare. Kolla på med Surfers Paradise eller liknande.
-
Jobbigt om din pinne är för kort när du till och gänga. Men vad har det med vindsurfing att göra???
-
Men vafan är de med dej!!!!!… kan inte mycket annat än spydiga kommentarer?
aja till er andra!!
i fall jag säger så här då:
Mastskenan är för djup för att gängstången (från mastfoten)
ska nå ner till brickan som sitter i mastskenan..
Den når inte ner helt enkelt!! -
Det finns väl två alternativa lösningar som jag ser det:
1. Kolla om du kan pilla loss bulten i mastfoten. Kan du det så ta med den till en välsorterad järnaffär och kolla om de har en i syrafast stål med samma huvudform fast lite längre. Har de det är ju problemet löst. Om de inte har en skruv med rätt form kanske de iaf har en rejält lång dito med rätt gänga. Fixa till formen på huvudet så att det passar i mastfoten eller limma fast skiten och kapa skruven till rätt längd. Hittar du ingen skruv alls med rätt gänga: använd dig av alternativ 2 nedan.
2. Mät längden på gängstången från botten på mastfoten ner till änden och gör sedan en uppskattning av hur lång du behöver. Ring till en surfäffär och hör dig för om de har mastfötter med passande specifikationer. Köp en sådan i så fall.
Kan det vara så svårt att fixa?
-
Är det inte så att det finns ett viss glapp nere i mastskenan så att brickan helt enkelt ligger på botten av skenan medans den, med mastfoten påskruvan, borde ligga pressad mot ovansidan? När du försöker gänga så når pinnen inte ner. Ta därför och gänga på brickan först, bara så den nätt och jämt sitter på, för sedan ner brickan, med mastfot applicerad, ner i skenan och skruva åt!
Jag har ingen aning om detta är problemet du har men jag försöker svara iaf. Eftersom detta problem verkar involverat alla på konfen så kan inte heller jag stå utanför
/Mats
-
Jag ska försöka ta nåra kort, så jag kan lägga upp så får ni se
-
Knatte
Gäst4 april, 2003 vid 05:00Jag har en NP mastfot från mitten av 90-talet och där den gängade tappen är kortare än på nyare mastfötter. På en av mina Tiga brädor är det precis så att tappen räcker till. På de övriga brädorna är det inga problem. Detta beror nog på hur “djupt” mastskenan sitter i brädan.
Jag upptäckte detta, när jag skulle testa en Deviator och upptäckte att pinnen vart för kort och fick därför lämna tillbaka deviatorn.
Ett alternativ är kanske att köpa en nyare mastfot och först kolla att du har längre utstick på pinnbulten innan köpet. -
Det finns speciella muttrar som är formade så att de sticker upp lite längre just i mastfotsskenan än vanliga muttrar och på så sätt kan man få mastfotsskruven att ta i gängorna trots att den är lite kortare.Den ser ut som en väldigt tjock mutter(1cm) som är avfasad endast i kanterna så att den går in i mastfots skenan ändå! Jag har en själv och det funkar! Kolla på med Surfers Paradise eller liknande.
Logga in för att svara.