Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mjuk bräda.
-
mjuk bräda.
Publicerad av pss234 på 30 januari, 2009 vid 23:32köpte en bräda nyligen som var lite mjuk mellan stropparna typ 4*4cm så har jag läst här på forumet att man kunde borra ett par små hål och ta en spruta och injincera lite epoxy.
nu till frågan hur djupt ska man borra?christian svarade 15 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 35 Svar -
35 Svar
-
Känns som det är mer läge för en liten delamineringslagning. Kolla http://www.boardlady.com för mer info.
-
tänkte nu beställa saker för att försöka fixa till brädan kollat på detta paket http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500 är det allt jag behöver för att fixa brädan eller är det något mer man behöver beställa?
-
spruta in epoxy är förmodligen inte så bra idé i detta fallet. I så fall rejält uppblandat med microballonger. Har frigoliten delaminerat så kommer inte detta heller att bli bra.
Jag har lagat liknande skador med 2 komponents PU skum för att fylla upp, och sedan något lager väv för att stärka upp efter skum injeceringshålen.
Men det beror mycket på hur skadan ser ut, samt typ av bräda (vågis behöver ju en kanonlagning, freeride lite lägre krav). -
Det är nog ett vettigt kit. Jag skulle rekommendera att köpa en rulle täckplast för att slippa spill och även ett gäng 5-10 disk handskar till.
När du har fått epoxy på handskarna så byter du handskar inom 5 minuter. Det är en tidsfråga innan den har trängt igenom. Eftersom epoxy är så allergiframkallande så vill man undvika att utsätta sig för det så mycket som det går.
När du slipar efteråt så är slipdammet hos det icke fullhärdade epoxyn det allra farligaste du kan utsätta dig för under jobbet. Efter några veckor blir slipdammet mycket mindre giftigt.Mycket maskeringstejp är också smart. 🙂
-
A just det ja, om du får epoxy på dig så använd inga lösningsmedel som får det att lättare tränga in genom huden. Gnugga bort det med jord eller liknande istället. Skrapa bort mot nåt kanske.
-
ok nu har jag köpt det mesta förutom maskeringstejp vad ska jag ha de till???
-
För att undvika att få epoxy där du inte vill ha det. Som sagt slipdammet är skitfarligt så ju mindre du behöver slipa bort desto mindre risk att du drar på dig allergier mot allehanda grejer.
-
ok men köpte en ordentlig mask och skyddsglasögon…men det är väl dumt att inte att använda det iallfall
-
Jag vet inte om mask är viktigt när du jobbar med den flytande epoxyn, det kan nog Svenne berätta. Förmodligen är det bra! 🙂
Skyddsglasögon är jättebra! När du sandpapprar är masken väldigt bra att ha! Då skyddar den ju mot de allergena partiklarna som rivs upp som slipdamm i luften. Jobba även i långärmat så slipper du få stänk/slipdamm på dig. -
Epoxyångor är väldans ohälsosamt, använd kolfiltermask när du blandar plasten!
-
@jopi 528180 wrote:
Epoxyångor är väldans ohälsosamt, använd kolfiltermask när du blandar plasten!
???
Är det så?
Instämmer helt med Carl R som skrivit att slipdamm från expoxi som just härdat är extremt allergiframkallande. (Enligt en föredragshållare så minskar farligheten efter ca 1 vecka när härdningen är helt färdig.
Likadant med epoxi som man kan få på huden, inte bra alls.men ångor? Nu är väl den mesta epoxin fri från lösningesmedel, så det skulle vara ångor från plasten själv…? Svenne o ni andra, hur ser ni på detta?
-
Hoppla. Ser ut som jag inte var helt uppdaterad. Läste på lite här:
http://www.nilsmalmgren.se/Epoxikemi/index.php
Verkar som ångorna inte är så farliga, mest härdaren som kan vara lätt irriterande.
Kommer ihåg när jag började plasta lite brädor på 90-talet, då sa man att polyester var rätt ofarligt, men luktar starkt. Och epoxyn var lömsk som inte luktade så mycket men var kraftigt ohälsosam.
Kanske har vi liet utveckling på plasterna, eller visste man helt enkelt inte för 10 talet år sedan.
Men Svenne kan nog bringa klarhet. Själv har jag alltid kolfilter för att vara på säkra sidan. -
Okej, here goes…
Epoxi (sluta stava det med y för f*n!) ska vara utan lösningsmedel. Punkt! Har någon någonsin köpt epoxi med lösningsmedel är den stackaren lurad ända upp till mustaschen. Polyester, vinylester eller liknande innehåller massor med styren, men epoxi ska inte innehålla några lösningsmedel alls. Kolfiltermask är inte nödvändigt, däremot ansiktsfilter om det slipas eller lamineras i ett utrymme med dålig ventilation. Generellt sett så är det ordentligt med skyddskläder och rejäl ventilation som gäller. Skyddsrekommendationen från Arbetsmiljöverket är heltäckande klädsel som inte får vara kontakt med andra personer, tre lager handskar och heltäckande ansiktsskydd för att undvika stänk i ansiktet. Använder du en långärmad tröja, handskar och glasögon är du tillräckligt safe om du är nogrann med att inte spilla och stänka. Men det är upp till dig…Epoxi som inte har härdats tillräckligt kommer aldrig att vara fritt från “ohärdade” komponenter. Det har ingen roll om det är två dygn eller 14 veckor. Är det dåligt blandat, låg temperatur eller Biltema-kvalitet på grejerna kommer det alltid att finnas obundna kedjor i materialet. Att hållfastheten ökar långsamt under en tid har inte så stor betydelse på problematiken med lösa komponenter (obundna molekylkedjor). Om du inte våtslipar är det mask på som gäller oavsett tidsrymd.
Använd ALLTID heltäckande klädsel och handskar när du kladdar med epoxi. Se till att aldrig få det på huden. Smörj alltid in händer och handleder rikligt med fet hudkräm för att skydda ytterligare ifall du skulle misslyckas och få det på huden. Nu handlar det om en liten lagning, men om det skulle vara ett större jobb så finns det speciell skyddskräm för epoxi som är riktigt bra.Blanda noga enligt instruktion. Det spelar ingen roll om jag blandar flera kilo i samma sats, jag blandar alltid på grammet när. Ju mindre sats desto större blir felmarginalen så blanda noga! När det är så lite som det handlar om för att göra en så här liten fix (vilket det alltid handlar om på brädor) så är det extra noga att det blir rätt. Blanda i en mugg i minst två minuter där du skrapar av kanterna i kärlet, häll sen över i ett nytt kärl och fortsätt att blanda. Annars finns stor risk att du får med oblandad epoxi från väggar och botten på kärlet som inte är blandat alls. Se till att ha ordentlig värme när du väl är klar med laminering, injekt eller vad du nu tänker göra. Det är okej att hålla lite lägre temp under kladdningen för att få lite längre potlife (tiden innan epoxin degar ihop i muggen), men sen ska du ha rejält med värme så att det härdar ordentligt. Minst ett dygn, helst två innan du ens tänker tanken på att slipa något.
Att det är mjukt på ett ställe säger inte så mycket om skadan. Är det skumkärnan som har gett sig, lamineringskada eller bara sandwich-skador? Det är omöjligt att säga utan att ha sett eller helst klämt på brädan. Om du ska borra upp för att pressa i epoxi så ska du borra så grunt som möjligt, allra helst bara till det mjuka området börjar. Om det ska vara någon nytta med att pressa i epoxi måste det vara en skada som gör att epoxin kan spridas ut ordentligt. Dessutom kan du fylla upp blandningen med mikroballonger för att inte få en så solid fyllning. Men är det till exempel skumkärnan som har fått sig en smäll så är den med största sannolikhet fortfarande tät – men mjuk – och då kommer du inte kunna trycka i något resin alls utan kommer bara skapa en hård punkt där du har borrat hål. Som sagt, det beror helt på hur skadan ser ut.
Är det delaminerat eller “ihåligt”- visst, skjut i epoxi.
Är det skumkärnan i mitten eller i sandwichen som har komprimerats så är det inte säkert att det hjälper att borra hål och trycka i.För övrigt så är den repsatsen som du länkade till helt okej kvalitetsmässigt. Även om du måste slipa upp och göra en riktig omlaminering så är den epoxin helt okej.
-
Goddamn Svenne, jag har en Mälar-22. Gissa hur många tusendels promille av landets träbåtsägare som följer dina råd när de fixar till sina båtar en sen kväll i mitten av februari, utomhus? 🙂
Logga in för att svara.