Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mjuknar Racebrädor med tiden?

• Mjuknar Racebrädor med tiden?

Publicerad av thomas-w på 23 april, 2002 vid 15:14

Har fått en konstig fråga utav en spekulant nu när jag ska sälja min coursrace 285 från 1994.
    Han undrade om ”decket” var mjukt om det gick å tryck märken med fingrarna i brädan. antingen är det jag som är dum i huvudet som aldrig har hört det förr eller så drev han med mig.
    Är det någon som har svar på denna fråga.?

Brädan jag har är carbonsandwich.
    Visst det är tryck märken efter fotstropparna(vågis) på racebrädan efter som jag har haft dom på taket på bilen till och från Halmstad.

Denna fråga snurrar i huvudet hela tiden antingen är det den dumaste fråga jag fått eller så är det jag som har missat denna viktiga information.
    Men lyckligtvis undkommit detta problem med min bräda.

Äntligen sommar….

thomas-w svarade 23 år sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2002 vid 15:27

Nog kan däcket bli mjukt alltid. Vet inte riktigt hur det går till, men det brukar vara resultat av allt för många kastfall e.d. Sedan om man märker det eller inte beror ju lite på hur känslig man är som seglare.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2002 vid 18:13

Kan han inte menat att det blir mjukt av att brädan delaminerar, dvs att de olika sandwichlagren skiljs åt .Då blir brädan mjuk. Om sedan man kan trycka så att det blir bestående bucklor vet jag inte.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2002 vid 20:56

Klart att det kan bli mjukt med tiden. Allt blir mjukt med tiden t.o.m. Dicken.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2002 vid 09:00

Om den tar in vatten så kan det ju bli mjukt, kanske det han ville kolla?

• racer

Medlem
    24 april, 2002 vid 09:06

Hej, Kommer du ihåg att jag hade en SLE 290, den var lite mjuk på ett ställe, Mistral hade problem med med det och det var skummet under laminatet som trycktes ihop och inte fjädrade tillbaks, oftast under fottstropparna, det var kanske mjukt bara så att det fjädrade nån millimeter, men är lätt åtgärdat med fogskum smile.gif Fenboxen sprack åxo så jag fick ju lämna tillbaka den och då skaffade jag min nuvarande.

Vi hörs, ringer på fredagkväll när jag varit i Varberg och hämtat segel…….

• ola-h

Medlem
    25 april, 2002 vid 06:35

EN hel del saker kan hända med en bräda med tiden. Dels kan det bli delamineringar. Resultatet blir en slags känsla av mjukhet där delamineringen ägt rum. Vidare tappar även hela brädan efter hård användning spänst, man kan säga att den blir mjukare. Det här problemet tror jag i praktiken är litet om man inte kört brädan väldigt mycket.

Om brädan känns hård och fin och har en bra klang om man slår på den fins det ändå ett probelm kvar. När man använder en bräda ändrar sig så småningom rockerkurvan. Det här gäller både race- och vågbrädor. Eftersom detta går sakta märker man det i regel inte. Trots att seglingegenskaperna ändras är det svårt att kämnna aftersom man kontinuerligt vänjer sig. Det är väldigt svårt att med blotta ögat se om rockerkurvan ändrat sig. På vågbrädor som används på ställen där det nästan alltid blåser från samma håll kan man dock se det. Sidan man står på när man hoppar får med tiden en liten konkav mellan stropparna (på undersidan alltså).

• thomas-w

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:09

Mycket utförligt svar sånt uppskattar jag.
    Tack
    mvh thomas

• thomas-w

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:12

Vi hörs på fredag.

• thomas-w

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:17

Det är alltså bara en person med rätt kunskaper som kan avgöra det.
    För jag kan inte säga att min bräda är mjuk.
    Och det är en -94:a så det borde ju sätta sina spår.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mjuknar Racebrädor med tiden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.