Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mjukt mellan stroppar och mastfot

  • Mjukt mellan stroppar och mastfot

    Posted by planing on 7 september, 2012 at 19:14

    Upptäckte idag efter surfet att det var mjukt över det mittersta R:et i RRD (se bilden). Det är mjukt i brädans längsriktning ungefär 10 cm, och 2 cm i bredd. Jag tappade riggen åt sidan en gång idag, men det känns konstigt att det skulle leda till den skadan som ju går i längsriktningen. Jag funderar oxå på om jag har trampat sönder brädan under nån gipp. När jag tittar på skadan så verkar den bukta in ca 1 mm, och när man trycker så buktar det 1-2 mm till.

    Man behöver inte laga en sån grej, va? Det kommer inte in nåt vatten för ytan är helt intakt.. För säkerhets skull så tog jag ur luftskruven för att se om det fanns nåt vatten i brädan, men det kom inte ut nåt ivarjefall.

    Brädan är helt oskadad hittills, så det skulle vara gôtt att slippa laga. Den blir ju inte vackrare av det, och inte är det kul heller :).

    j-s replied 12 years, 3 months ago 7 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • ola-h

    Member
    7 september, 2012 at 20:26

    Det låter som en delaminering. Tyvärr är det nog något som måste lagas eftersom förr eller senare kommer det leda till att brädan pajar helt. Dels kan det blir microsprickor där skadan är så att det så småningom blir vattenintag. Dels tenderar en sådan delaminering att utvidga sig.

  • kinetic

    Member
    8 september, 2012 at 06:10

    Planing: Min gamla RRD 268 hade en kross(??)-skada mellan främre o bakre stroppen. Flexade bra o var mjukt, men tog ej in vatten. Uppräcktes så klart efter inköp, brädan såg ut som ny i övrigt. Iaf seglade så med den i 6 år, det som till slut knäckte brädan bokstavligt var att fenan träffade en sten i typ 20knop varvid brädan gick rakt av mellan fotstropparna…Nu skulle jag gissa på att du har större krafter (seglaren i ena änden, riggen i andra…) där din skada sitter, så din skada är nog mer kritisk.

  • sailortrash

    Member
    8 september, 2012 at 11:21

    ett enkelt sätt att laga den är att köpa ett kit av “board corner/svenne” med epoxi och spruta. sen gör du några små hål i delamineringen och fyller utrymmet med expoi. väntar du med detta kommer din skada utvidga sig, du skulle sett min bräda innan jag tog tag i den. framför tuttleboxen var det ett område ca 2 dm2 som det gick att trycka ner 1.5 cm med tummen. där gjorde jag en mer omfattande reparation…och på några andra fläckar. nu väntar jag på att brädan ska gå av på mitten i ngn vindby, den är mjuk i princip över hela däcket…

    antagligen har frigoliten under sandwhichen deformerats av diverse trampande fötter, eller av ett fall med masten. bästa lagningen är att skära bort sandwhichen vid fläcken, spackla upp några mm så att frigoliten får tillbaka sin forna form och sen lägga på några lager ny fiberväv så att det blir hårt på nytt.

    ngt för vintern kanske…

  • planing

    Member
    13 september, 2012 at 13:11

    Sådär Svenne, då har jag fått ditt reparationskit med spruta, kanyl och epoxi.

    Jag funderar på att göra på följande sätt (skadan ligger ju i längsled på brädan). Borra två små hål, ett ganska långt fram på skadan, och det andra ganska långt bak. Hålet tänkte jag göra lika stort som sprutans adepter mot kanylen. Jag tänker mig sedan att jag fyller sprutan med epoxi och sprutar in i det ena hålet tills det kommer ut i det andra. Utan kanyl, alltså. E det ett bra sätt?

    Jag vet inte riktigt vad jag ska ha kanylen till? 🙂

    Hur blandar jag bäst med dessa små mängder?

    Har läst denna posten.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=528218&highlight=epoxi#post528218
    Finns det bättre förklaringar nån annanstans?

    Postar publikt så att fler kan lära sig.

  • svenne

    Member
    13 september, 2012 at 14:38

    Borra ett 1-1,5 mm hål på två ställen, exempelvis som du beskriver i varje ände. Ibland kan det behövas tre eller fler hål beroende på hur sprickan ser ut.
    Tejpa med silvertejp (gaffa) runt hålen, det är den enda tejpen som går att få fast på halkskyddet. Det bästa är att slipa av halkskyddet stort som en enkrona runt hålet så att tejpen verkligen håller tätt. Tejpen är tlll för att skydda mot spill och överfyllning. Tejpa gärna upp kanten som en liten skål.
    Ett såpass litet hål passar bra mot sprutan utan kanylen, pressa sprutans mynning direkt mot ingångshålet och tryck långsamt i epoxi. Om du måste ta i mycket är det tätt mellan hålen och det kommer inte att nå fram, ta inte för kung och fosterland då det riskerar att du spiller i onödan.
    Överfyll lite så att det finns extra epoxi som kan sjunka in.

    Här kommer den viktigaste delen: SPRUTA INTE I MÄNGDER MED EPOXI! Även om du har en långsam härdare samlas överskottsvärme och har du otur smälter du skumkärnan (frigoliten). Max 20 gram epoxi, helst mindre! Om det sjunker undan, låt det vara! vänta en timme eller två och fyll upp hålen om det har sjunkit undan.

    Eftersom sandwichen förmodligen är skadad använder du kanylen och skjuter in den i SW-skummet genom borrhålet, som man när man tar blodprov (dvs längs med och under huden). Tryck in nålen så långt det går utan överdrivet våld, dra ut samtidigt som du trycker i epoxi. Det kan du göra från båda hållen. Du kan eventuellt behöva göra det ett par gånger i varje hål för att fylla upp allt krossat.
    Den här proceduren gör du direkt efter att du fyllt skumkärnan.

    Vänta en stund så att det kan sjunka in om det behövs och sen torkar du bort spill och överfyllning.

    Jag rekommenderar dessutom att du ställer brädan lite svalt, gärna ute den första timmen. Det minimerar risken för exotermisk reaktion, dvs att du i slutänden smälter skumkärnan.

    Jag tror inte att det kommer att vara några jättesprickor i din bräda, och att det är en längsgående skada gör det mindre kritiskt.

  • planing

    Member
    13 september, 2012 at 15:36

    Tack! Härlig förklaring.

    Har du något tips på hur stor mängd ska jag göra?

    Jag läste beskrivningen som följde med, och där stod det att man skulle gå på volym vid små mängder. Bör jag göra det? Jag har inte nåt så litet kärl som jag sedan kan kasta bort. Har en köksvåg som är graderad i gram. Vet inte hur noggrann den är, men den säger att en enkrona väger 7 gram, och om jag lägger på sex enkronor så blir det 42 gram. Helt riktigt. En krona ska väga 7.00 gram. 🙂

  • svenne

    Member
    13 september, 2012 at 16:18

    Om du blandar 28 gram (20+8) kan du köra med din köksvåg. Men spill inte på den, skydda den helst med plastfolie.
    När du närmar dig 20 resp 28 gram, sluta häll så fort den slår över till 20/28 så får du en ganska exakt blandning.
    Låt resterna stå och härda innan du slänger koppen.

  • rrd

    Member
    13 september, 2012 at 18:23

    Jag gillar det här. Hoppas det funkar.

  • planing

    Member
    14 september, 2012 at 10:37

    Jag tror att det blev bra, men jag sov lite dåligt i natt! Var uppe några gånger och tittade så att det härdade. Det härdade långsammare än jag förväntat mig, och det kan ha berott på att jag inte fick till helt perfekt blandning. Men, nu är epoxin hård, och den härdar fortfarande. Här är hela historien.

    Först tejpade jag två remsor med silvertape över skadan. Jag drog med nageln över dem tills de verkligen fastnat i däcket. De fastnade utan att jag behövde slipa ner däcket. Sedan borrade jag tre 4mm hål, längst fram, i mitten och längst bak där det var mjukt. Meningen var att fylla i mittenhålet, och att det skulle komma fram epoxi i främre och bakre hålet. Verifierade att det fanns förbindelse mellan hålen genom att spruta lite luft ner i hålen och känna att den kom upp i de andra.

    För att sprutan skulle passa i hålen så slipade jag sprutspetsen med sandpapper genom att rulla spetsen på sandpappret. Nu passade sprutan perfekt i 4mm-hålen.

    Nu klädde jag in med tidningspapper runt hela skadan, så att jag inte skulle få spill på brädan. Bifogar en bild på detta.

    Jag använde handskar av två typer, tunna latexhandskar och diskhandskar. Jag hade tre lager, latex innerst, diskhandske, och sedan latex igen. Så fort jag fick epoxy på fingrarna så drog jag av de yttersta latexhandskarna och ersatte dem med nya. Detta för att minska spridningen av ohärdad epoxi:grin: Meningen med de innersta handskarna var att jag skulle kunna ta av mig ev smittade diskhandskar med dessa. Nu fick jag inget epoxi på diskhandskarna, men ändå. Jag är en försiktig general! :smirk:

    Jag fixade oxå av en träskruv som passade i hålen.

    Jag använde min matlagningsvåg som jag verifierat med enkronor enl. ovan. Med heltäckande klädsel började jag att hälla i härdaren i ett plastglas som stod på vågen. 1gram, 2, 3, 4, 5, … och där gick vågjäveln in i strömsparmod. Slå på vågen, ställ ett annat plastglas på den, och nollställ. Byt ut det tomma glaset med det halvfyllda, och fortsätt till 8. Pss fortsatte jag med resinet, och vågen stängde säkert av sig fyra gånger under tiden. Man kan ju ana att det inte är helt optimalt ur noggrannhetssynpunkt att normera om vågen hela tiden. :mad2: Men jag gjorde så gott jag kunde, och det blev nog ungefär 28 gram i blandningen. Jag rörde om i flera minuter, sedan satte jag ner sprutan i blandningen och sög upp 20 ml. Tömde sedan sprutan på luft på känt maner.

    Nu satte jag ner sprutan i mittenhålet och tryckte lätt. Voilà! Den lättrinnande epoxin kom snart ut i det främre hålet, varpå jag skruvade i träskruven i det främre hålet och fortsatte trycka varpå det kom epoxi i det bakre oxå. Jag sprutade nu lite extra i alla hålen för att se om det kom in lite mer. Härligt! Totalt 8 ml gick åt i denna fasen. Jag sprutade även in lite runt hålen mha kanylen, och det kändes som att det fanns porösa regioner. Hoppas jag fick in lite epoxi där!

    Under den närmsta timmen duttade jag i lite mer epoxi i hålen allt eftersom den försvann, och jag gjorde nog åt med ytterligare 7 ml i denna fasen men då ska man komma ihåg att det mesta av den epoxin rann utanför och ner på tidningen. Jag tror att jag fyllde brädan med 10 ml epoxi.

    Nu började min vånda, för jag tyckte inte att epoxin härdade. Det gick flera timmar innan den fick högre viskositet, och när den fått det drog jag bort all tape och tidningspapper. Jag tryckte nu ut lite mer trögflytande epoxi ur sprutan, och la en klick ovanpå varje hål. Jag tänkte att det skulle vara bra ur hållbarhetssynpunkt om det fanns ett ‘huvud’ över hålet.

    Det tog säkert 6 timmar innan epoxin blev riktigt trögflytande, och om jag berättar att jag började med epoxin kl 20:00 så kan ni räkna ut att jag var uppe och kollade kl 2 i natt. I morse var epoxin hård, och den ska ju härda i 12 timmar till. Om Svenne läser detta så kan du kanske berätta om detta är normalt eller inte. Första timmen hade jag brädan utomhus enl. din rekommendation, och där var det väl typ 15 grader. Det kanske var lite kallt?

    Det är möjligt att jag inte fick till helt perfekt blandning pga våghelvetet, men nu är brädan bra mycket starkare än den var förut. Jag har även klämt på lagningen, och nu sviktar det inte längre. Lite, lite, svikt mellan mittre och bakre hålet, men extremt lite.

    Slutsatsen är väl att man i varje fall kan göra ett försök att laga själv! Om det inte håller så har jag fortfarande alternativet att åka till CLS Uffe kvar. Han river bort hela skiten med mina hål, inskjuten epoxi, och allt och lägger nytt däck. Om det håller så har jag en bräda med originaldekal kvar för en totalkostnad av 200 spänn + två timmars arbete. Den största kostnaden var frakt och fakturakostnader.

    Skickar med en bild på slutresultatet oxå.

  • svenne

    Member
    14 september, 2012 at 13:46

    Potlife och härdningstid är inte samma sak. Potlife är ett mått på hur länge du kan ha epoxin i en behållare innan den börjar gella och inte går att använda längre. Potlife anges alltid (okej, nästan alltid) vid 20 grader, 5 grader uppåt eller nedåt gör dramatisk skillnad för de flesta epoxisorter.
    Den epoxi du köpte har en potlife på 40 minuter och 15 graders rumstemp ger snarare en potlife på 1½ timme. Härdningstiden anger hur lång tid det tar innan epoxin kan belastas eller bearbetas och den är 24 h. Efter 6-8 h är den fortfarande kladdig och det är inget konstigt med det utan helt naturligt för en långsam epoxi (Jag har en formepoxi med potlife på 600 minuter, den om någon härdar långsamt). Om du inte fick till blandförhållandet korrekt så påverkar det negativt, både härdningstid och hållfastmässigt. Jag tror nog att din lagning är helt okej och det är bara att tuta å köra.

    Däremot skrev jag att du skulle använda en 1,5 mm borr… 😉

    EDIT: Kan tillägga att vi har nog lagat småskador på 70-80 brädor på det här viset utan några problem. Jag har iofs inte klämt på din skada så jag vet inte hur omfattande den är, men hittills har ingen av de som vi har åtgärdat blivit mjuka igen.

  • planing

    Member
    14 september, 2012 at 18:44
    Svenne;698542 wrote:
    Däremot skrev jag att du skulle använda en 1,5 mm borr… 😉

    Ja, jäklar. :blush:

    Borde läst om innan jag började. Hade precis för mig att du skrivit 3mm:ers, men då ändrade jag till 4mm för sprutan gick inte i annars. Jag trodde inte att epoxin skulle ha så låg viskositet. Kör 1,5 mm nästa gång! Tack för all hjälp!

  • j-s

    Member
    15 september, 2012 at 18:25

    Toppsupport där Svenne!

    Du är schysst!

    ///J.S.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mjukt mellan stroppar och mastfot

You must be logged in to create new discussions.