Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › M&M Custom Fins
-
Sitter faktiskt och flexar på en fena av flygplansaluminium, och den är inte farligt tung och nog flexar den lite alltid…Det ska nog funka!
-
Mattias,
Antar att du har shapen på *.step eller kanske *.igs? Jag kan köra lite FEM på den så får precis hur mycket den flexar i Al kontra G11. Antar att det är T6 du fått tag i? Det bästa hade varit att göra en fullkopplad FSI men har inte resurser för det hemma (pappaledig)… 😉 Nördvarning – You bet!
Mvh Per
-
MickeÖ;596910 wrote:Då har dom kommit dom först prototyperna Weed och Slalomfenorna.
Ska bli kul och testa dom.
Mvh
MickeÖGrattis… och hur ser profilen ut då??
/LBj -
Låt oss ta Goldwing som jämförelse:
Lite bredare bas för lite bättre lyft och renare vattenflöde närmast brädan.
Något framflyttad profil som dessutom är lite vidare än Goldwing. Vassare framkant och en något brantare övergång från tjock till smal i bakkant av profilen och mot bakkant av fena.
Man ser det ganska tydligt om man zoomar in bliderna. De olika laminaten bildar tydligt ett profilmönster. Tanken är att ge en fena med något bättre lyft än Goldwing för att komma igång efter gipparna. Dessutom en något bättre höjdtagning. Den vassare framkanten ska ge ett bättre flöde över fenan och den någon brantare övergången på bakkant av profilen ska ge ökat tryck på bakre delen av fenan för att på så sätt förebygga spinout. Dessutom är den bakre delen ganska lång och vass mot avslutningen. Detta ger ett rent flöde när vattnet väl lämnar fenan = minimal turbulens för högre fart.Weedfenan är en ren speedweed. Proflilen är ganske jämn, som Hurricane. Men den är tunn som Lockwood. Ja, vi har en hel del fenor som vi har tittat på från alla märken. Vi har försökt översätta känslan som varje fena ger och så har vi översatt det i vad som borde vara den optimala formen.
Hoppas ni fattar tanken :laugh:
-
Bra jobbat pågar.
Vad kommer priserna bli för detta då och hur och när beställer man? Givetvis ska jag ha 90% rabatt och förtur och allt det där, men jag tänker på alla andra som kanske ville beställa? -
Vi kommer att räkna ut detta efter den första riktiga produktionen som blir under nästa vecka. Då får vi det material som vi ska helfräsa fenor ur. Om jag gissar ca 1500-1800:-. Då ska man ha klart för sig att G-11 är 20% dyrare än G-10… Jag åker till Göteborg imorgon för båtmässa över helgen. Jag kan ta med några stycken om ni Gbg:are är i närheten. Vore kul om ni ville titta på dom, för vi tycker dom ser fantastiska ut. Dessutom verkar materialet verkligen vara 100% rätt för fenor…
Vi har bestämt oss för att tillverka slalom, speed och weed fenor. Helt enkelt fenor upptill ca 42 cm. Tonvikten kommer ligga på weed under våren, då vi är många svenka GPS:are som är i behov av bra speedweed fenor. Det som är kul är att HTS redan visat stort intresse för att använda våra fenor som standard fenor till sina brädor. Vi kommer nämligen att ha möjligheten att testa ut rätt fena för rätt bräda eftersom vi har ett så fantastiskt testteam här i Sverige!
-
Mattias J;597171 wrote:Jag åker till Göteborg imorgon för båtmässa över helgen. Jag kan ta med några stycken om ni Gbg:are är i närheten. Vore kul om ni ville titta på dom
Finfint fixar du in mej på mässan så kan vi snacka fener?
-
Wtf?? Och jag, då?
Nä, jag är ingen hantverkare som delar till höger o vänster. Jag betalar för att komma in.. 😀
-
Jester;597186 wrote:Wtf?? Och jag, då?
Nä, jag är ingen hantverkare som delar till höger o vänster. Jag betalar för att komma in.. 😀
Du är ju en gris! Vet du.Från syster surfan
-
Och du är en hjälte syster surfan! Tack för dagens leverans!
-
Jester;597195 wrote:Och du är en hjälte syster surfan! Tack för dagens leverans!
Jesper då!!
Om nu jag är Surfans farsa… Va ä du dåå?
Logga in för att svara.