Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen modda bussen med kameraplattform

• modda bussen med kameraplattform

Publicerad av styret på 29 december, 2002 vid 21:04

Jag funderar på att modda den snart inköpta folkabussen.
    inredningen är inga problem eftersom det enda syftet är att ha en sovplats och transport.

Vad jag behöver ha hjälp med (av er som jag ahr märkt verkar vara jävligt tajta på det här med bussmodd) är en liten fixide jag har kommit på.

Jag har börjat filma en hel del och har bestämt att som projektarbete (obligatoriskt på gymnasiet, gamla specialarbetet, studentarbetet) ska jag göra en surffilm.
    Jag går bild och form inriktning Foto med vissa delar rörlig bild och det ställs alltså rätt höga krav på konstnärligheten med kameravinklar och grejer. nog om detta. nu till själva moddet.

Jag tänkte att för att kunna få shyssta bilder ifrån stranden skulle man kanske kunna filma från taket på bussen.
    Det känns inte som att en gammal folkabuss pallar att man står på bara taket när man väger runt 80-85 plus kamerautrustning. Eller gör den det? nån som vet?

Iden jag har funderat på är att bygga nån typ av löstagbar plattform bak.
    Jag minns inte betckningen på bussen (t2 och allt vad dom heter) i huvet men det är den runda modellen fast utan “stringen” där fram.
    Hur hög belastning kan dropplisten tänkas klara av.
    Jag funderar nämligen om man kan göra det så enkelt för sej att man kan bygga den ovanpå ett par kraftigare takräcken (eller kanske 4 stycken för att sprida belastningen).
    Jag menar det finns ju folk som har utrustning i liknande viktklass ovanpå taket.

Eller kan man bli tvungen att göra nån megamaffig konstruktion med avlastningar ner i bottenplattan (eller ramverket eller vad det nu ligger där inunder) och doningar.

tacksam för hjälp. Bussen kommer nog inte i bruk före sommarn iallafall, har inte körkort ännu iallafall, men det är sånt här man får roa sej med under denna kallare årstid.

styret svarade 22 år sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonasp

Medlem
    29 december, 2002 vid 21:10

ja det verkar vara en typ 2 du spanat på.

Jag har inte så mycket koll på dom men kolla den här sidan http://www.typ2-klubben.com/
    där kan du säkert leta reda på nån som kan en del.

• tob

Medlem
    30 december, 2002 vid 11:15

Tjena!
    Jag skulle helt klart tro att det räcker med att bygga på takräcken. Skulle räcka med 2st. Du kan svettsa eller bygga någon träkonstruktion. Har du takräcken till den? Annars ska du tänka på att taket är ganska högt så du kan behöva öka höjden på dem.

Lycka till!
    //tobbe

• getwet

Medlem
    30 december, 2002 vid 11:31

Sent 70tal ägde jag en surfbuss av märket Ford transit.
    På den fanns det (en gammal televerkare) ett heltäckande takräcke, med galler över hela taket där man fritt kunde springa runt utan problem. Kanske något sådant du ska kika efter, vet att hantverkare ofta har det på sina bussar. Det var enkelt och bekvämt när man skulle lasta på och av, samt alla fester vi hade där uppe………bord, stolar och, ja du vet vad som brukar tillhöra blush.gif
    Så det borde vara ett alternativ som kanske fungerar för ditt ändamål, plus en del annat wink.gif

• styret

Medlem
    30 december, 2002 vid 20:47

ToB:
    Jag ahr tänkt på det där med takräcken och har testat farsans gamla men dom var för låga så det hår man bygga om lite men inget som lite el, tråd och plattjärn kan åtgärda.

getwet: jag tänkte påd et också efter att ha varit inne på typ2klubben och det verkar vettigt. Om man skulle få tag på ett sånt (finns väll iofs nytillverkade) så skulle man bara behöva lägga i nån platta i den fer att stativet ska stå stadigt.

får se om man kommer över något sånt rack skulle det ju vara bagarns enkelt.
    Men att bygga ett tar nog inte speciellt lång tid heller iofs.

tack för hjälpen allihop. grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen modda bussen med kameraplattform

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.