Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Modda Naish SLE 2009 bar

• sourra

Medlem
    22 februari, 2009 vid 12:28

Hmm, det där har jag inte haft nåt problem med Chrille men det ser ju onekligen ut som att stoppern har nypt till för dig. Är det tungt att dra upp den igen i detta läge? Ett annat alternativ är ju att koppla gula linan till fästet på swiveln. Då kommer kiten “flagga” utan att depowerlinan matas ut. Och ett tredje alternativ är att köra med femtelina på Helixen men det har ju sina nackdelar om man får kiten spolad i vågor.

• christian12345

Medlem
    22 februari, 2009 vid 12:36
    sourra;531733 wrote:
    Hmm, det där har jag inte haft nåt problem med [..] Är det tungt att dra upp den igen i detta läge? [..]

Det krävs att man är urkrokad och klotar ganska ordentligt. Det är omöjligt att få upp draken igen; det sitter som berget och jag fick skruva loss stoppern.

• roland

Medlem
    22 februari, 2009 vid 15:33

Shit hur mycket depower behöver ni.
    Non måste ju vart med på den gamla goda tiden med sjöna baklänges åk…
    Suicide leashe kan man knappast kalla det nu!
    När jag modda RRD bom klippte jag bara av funka perfekt.

• lelleee

Medlem
    23 februari, 2009 vid 10:56

@christian12345 531734 wrote:

Det krävs att man är urkrokad och klotar ganska ordentligt. Det är omöjligt att få upp draken igen; det sitter som berget och jag fick skruva loss stoppern.

Hur hjälper det om man tar bort stoppern?
    Jag brukar bara köra med leashen i depower linan när jag är överriggad annars tycker jag det räcker med depower med sui leash.
    Men jag har aldrig skrotat så hårt att depowern har fastnat. För mej har det räckt med att dra hårt i depowerlinan,

Men visst, du kanske skrotar hårdare än mej 🙂

• skejtar_henke

Medlem
    23 februari, 2009 vid 11:15

Mycket prata om depower.. Borde vara mer om power tycker jag..

• lelleee

Medlem
    23 februari, 2009 vid 12:29

jaa, mer power till skejtar henke när han skrotar 🙂

• anders-2

Medlem
    23 februari, 2009 vid 12:56

Jasså du har också problem med naish stopperboll 🙂
    Skrev ett inlägg för ett tag sedan, om att min gled ner så jag fick full kraft vid en vurpa (min kniper inte åt linorna nämvärt). Tänkte testa en best stopperboll som ser ut att generera mer frikton (leder inte linorna rakt igenom). Har inte fått hem den ännu dock, skönt att höra att det inte bara jag är som har haft problem, kanske vi kan hitta på en lösning i varje fall!

• neven

Medlem
    23 februari, 2009 vid 13:06
    anders:.;531927 wrote:
    Jasså du har också problem med naish stopperboll 🙂
    Skrev ett inlägg för ett tag sedan, om att min gled ner så jag fick full kraft vid en vurpa (min kniper inte åt linorna nämvärt). Tänkte testa en best stopperboll som ser ut att generera mer frikton (leder inte linorna rakt igenom). Har inte fått hem den ännu dock, skönt att höra att det inte bara jag är som har haft problem, kanske vi kan hitta på en lösning i varje fall!

Förutom att ni har omvänt problem om jag förstår det rätt… Din glider för mycket och Chrilles glider för lite så att den fastnar?

• sourra

Medlem
    23 februari, 2009 vid 13:32

I Chrilles fall blir ju stoppern utsatt för så mycket kraft att den pressas in över trimlinans början som är tjockare än resten av linan pga splice. Jag har inte upplevt nåt av problemen men Chrilles kan jag i alla fall förstå hur det uppstår. Och som kortsiktig lösning säger jag bara: If you can’t fix it with duct tape, you haven’t used enough 🙂 Tag en 2 cm bred remsa svart gaffa och dra den hårt, 3-4 varv kring stoppern så borde den bli ordentligt uppstyvad. Jag har i alla fall talat med Falle och han kommer informera Naishs kitedesigner om fenomenet så får vi se om de har någon långsiktig lösning till folk som klotar lika hårt som 1-5. Själv gör jag det uppenbarligen inte 🙂

• lelleee

Medlem
    23 februari, 2009 vid 13:34

jag tror att chrille har problemet att stopperballen kläms ihop mellan bommen och sviveln.

och jag tror inta att anders har skruvat ihop sin stopper ordentligt 🙂

men det är bara vad jag tror 😉

• lelleee

Medlem
    23 februari, 2009 vid 13:35

fan sourra, 🙂

• anders-2

Medlem
    23 februari, 2009 vid 14:32

Haha, ja det är rätt svårt att pussla ihop 2 plastdelar som bara kan sitta på ett sätt, skruva i en skruv o se att det inte finns något mellanrum mellan de 2 delarna. Krävs ingen ingenjör för det, o ändå är jag det 😉

• christian12345

Medlem
    23 februari, 2009 vid 18:11
    anders:.;531927 wrote:
    [..]Tänkte testa en best stopperboll som ser ut att generera mer frikton (leder inte linorna rakt igenom). [..]

Låter intressant. Skynda skynda! Men har Best-bollen större hål? Mitt problem uppstår ju precis som Sourra säger då hålet i stoppern passar perfekt till depower-linan – men inte till splicen.

• above_the_law

Medlem
    23 februari, 2009 vid 20:31
    christian12345;532011 wrote:
    Låter intressant. Skynda skynda! Men har Best-bollen större hål? Mitt problem uppstår ju precis som Sourra säger då hålet i stoppern passar perfekt till depower-linan – men inte till splicen.

Jag kör Bests Bom MEN med Smart Loopen och är VÄLDIGT nöjd, MEN det är några saker man bör ta i beaktan och tänka på:
    A. Jag kör Best stopperball, men har borrat upp hålen lite. Syftet var dock att kunna använda en något tjockare centerlina, så jag vet inte om det behövs borras. Tror inte det…
    B. OBS! Jag är egentligen inte beroende av stopperballen (som man är på Naish lösning), eftersom jag har behållit den vanliga Best-depowerstrapen ovanför swiveln och KORTAT centerlinan rejält! Anledning: Om man släpper bomen på vågen och är ikrokad med Naish-lösningen så är det ju ett helvete att nå bomen om man inte har en stopper som nyper RIKTIGT HÅRT… Jag tycker dessutom att den kortade ceterlinan gör att jag får “lagom” depower utan att behöva köra suicide-leash. OM man dessutom depowrar mycket med hjälp av smartloopens clamcleat så får man ju för lite tamp kvar när man kör med min korta centerlina, för att depowra genom bomrörelsen i t ex vågor OM man tar bort depowern ovanför swiveln…
    C. Jag har dessutom kompletterat Best Bom och Smartloop med ett block (likt Naish) för att få en friktionsfri depower genom den “dubbla” centerlinan.

OBS!!!!!!
    DET FINNS ETT (TVÅ) PROBLEM med denna lösning också, vilket också är en “fara” på alla lösningar med Smartloop UTOM när man kör med den extra depowerlinan som går genom swiveln!
    OM man löser ut Smartloopen/cl (med flit eller av misstag på vattnet) och har leashen i den “dubbla” center-/stopperball-linan, så kläms det röda quickreleas-höljet fast mot bommen när den åker upp mot blocket. KONTENTAN blir att det INTE går att skjuta det röda höljet från sig, vilket krävs för att återsluta själva chickenloopen! Kan vara riktigt obehagligt om man är långt ut och det är kallt i vattnet och inte kan återsluta CL….(I know;-).

OM man hamnar i den situationen ute på vattnet så är mitt tips att (om möjligt):
    1. Tag bort Leashen från centerlinan, MEN BARA medan du håller i ett av OSR-handels (d v s inget tryck i kiten).
    2. Kroka fast den i en av de OSR-handles (som finns på BEST:s bom). Jag föredrar att sätta den i den ena eller BÅDA de OSR-ringarna som sitter på FRAMLINORNA, om det inte är nödläge.
    3. När trycket släpper på centerlinan (under swiveln) så kan man rel enkelt återsluta CL.
    4. Sätt tillbaka Leashen vid änden av den dubbla centerlinan (som innan).
    5. Bara att vattenstarta som vanligt:-)!

En lösning för Naish skulle kunna vara att sätt något stopp på centerlinan bara en LITEN bit ovanför CL, men tillräckligt för att man skulle kunna skjuta upp plasthöljet och återsluta CL. Dock tveksam till om det ger en för “sladdrig” CL när man ska kroka i igen efter ett urkrokat trick…. Antagligen inte ultimat…. Så jag kör nog vidare som förr;-).

Jag har ytterligare viktiga iaktagelse (som bygger på egen erfarenhet):
    – Om center-/depowertampen går av (förslitning) så har du INTE någon kontakt mellan kite och sele längre och du kommer garanterat att tappa bomen och där med hela kiten som rycks ur händerna via styrlinorna!
    – Kontrollera så att inte någon av muttrarna som håller centerlinan på plats i CL har börjat gäng upp sig. Tyvärr kan detta hända. Använd Locktite i förebyggande syfte…
    Tips till Naish är att låta det röda plastfodralet vara slutet just där muttrarna sitter. Då skulle dom i alla fall inte kunna skruvas ut helt och inget skulle hända om man inte löser ut QR…

Hoppas Ni som verkligen bryr er och som kör Smart Loop kunde förstå vad jag menar… Hör av Er annars…
    (Orkar inte fota och lägga upp bilder här och nu för att förklara ytterligare om budskapet redan gått fram…)

Kör hårt där ute, på torsdag blir det åka av igen enl prognosen:laugh: !

• sourra

Medlem
    23 februari, 2009 vid 21:34

Förstod inte vad du menade Nicco, du får visa på stranden.

Edit: Jo nu förstår jag. Punkt ett är nog bra att lägg till listan på saker man bör kolla ibland, tillsammans med linor och annat hittepå. Lösning på punkt två: mata efter lite trimlina och sätt fast i cleaten så inte releaseskyddet trycker mot bommen, ladda om på fem röda och – ger igång igen!

Eller så har vi lösningen på världens problem:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Modda Naish SLE 2009 bar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.