Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mölle – Sveriges "nya" Torö!!!!!

• Mölle – Sveriges "nya" Torö!!!!!

Publicerad av mats_o på 17 mars, 2007 vid 15:15

Både då Per drog in för några veckor sedan med 37 m/s och idag då det var 15-20 m/s NV så var jag i Mölle och beskådade något fantastiskt! Kanske var det Sveriges “nya” vågspot Nr 1 på NV jag fick se! Med dubbelsidig ögoninflammation seglade jag inte idag men det jag såg var riktigt, riktigt lovande!! En ca logohög ganska lång högervåg rullade in en efter en just söder om hamnen. En riktigt vertikal våg med en rejält spottande läpp bröt över det som tycks vara ett stenrev. Den flackade ut på skuldran efter kanske 150 meter och det såg ut som en kanal att pipa ut i strax nedanför. Ytterligare lite söder ut en ny sektion. Då och då kom ett större set och bröt över hela linjen också. “Det ser ju ut som Hookipa” sa min flickvän, och helt fel har hon kanske inte efter att ha suttit på Hookipa och tittat under 6-7 vintrar. Kanske 70-80 graders sidvind kändes det som då jag var där idag. Ska kolla lite på Google earth hur riktingarna ligger egentligen.

Jag har länge lurat på om inte det måste finnas ett perfekt windsurfingbreak i Mölle. Ett brant berg som stupar ner i havet och djupt utanför. Jag pratade med en av surfarna där idag, men han hade inte sett nån windsurfare på massor av år. Surfarna har ju länge hållit Mölle som ett av de bättre ställena i Sverige och nog tusan borde det gå att segla vågorna där också??

Så finns det nån här som testat då det verkligen varit minst 15 m/s och bra vinkel typ N-NV? Hur är det med stenarna? Hur grunt är det där det bryter? Det jag såg idag gjorde mig riktigt knäsvag – bara MÅSTE testa att segla där vid liknande förhållanden som idag!!!! Det känns som ett givet förstahandsval på NV om det funkar.

gonadman svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • manno

Medlem
    17 mars, 2007 vid 16:31

Låter najs!! Tyvärr lider nog jag och många andra av en viss tröghet när det gäller att lämna hemmaspoten i sånna vindar.
    Är det som gör gislöv så populärt tror jag iom att det inte funkar på så många andra ställen då.

• aronh

Medlem
    17 mars, 2007 vid 17:10

Jag bor i närheten men har dock aldrig seglat i mölle (men surfat bodyboard söder om hamnen). Men jag har seglat en del i Nyhamnsläge och Lerhamn söder om Mölle. Visst finns det våg-seglings-potential här i byggden. Här är några bilder hemma hos mig. Har en länk till folk som har seglat i mölle också.

http://strandnytt.netzec.se/

• aronh

Medlem
    18 mars, 2007 vid 16:46
  • lars_k

Medlem
    18 mars, 2007 vid 17:08

Ser fint ut. Hittade lite bilder här:
    http://www.netzec.se/friavindsurfare/fotomolle/molle%205%20sept%2006/index.html

Verkar som det är norra sidan av “fågelviken” som gäller, där det är en liten pir/badbrygga:

• mats_o

Medlem
    18 mars, 2007 vid 18:58

@Lars_K 370923 wrote:

Verkar som det är norra sidan av “fågelviken” som gäller, där det är en liten pir/badbrygga:

Jag kollade runt en bra stund igår och faktum är att den del som ligger just norr om fågelviken såg ut att ha en betydligt flackare våg – mer lik de som vi är vana vid om man säger så. Den våg jag pratar om som såg fantastisk ut ligger precis utanför och söder om hamnen. Om man tittar på flygbilden ser man att vägen gör en kraftig böj inåt landet precis söder om hamnen. Rakt utanför den kröken verkar det vara perfekt att gå i och vågen var som brantast och mest kraftfull strax ovan denna punkt. Om man som jag gillar Torö och Åsa är detta stället att segla på hård NV. Det enda som jag skulle vilja veta mer om är eventuella stenar där. När det bryter så kraftfullt brukar det också vara ganska grunt – frågan är hur grunt 😉

• mats_o

Medlem
    18 mars, 2007 vid 19:09

Äh, ritar lite i bilden istället:

• lars_k

Medlem
    18 mars, 2007 vid 19:22

Aha, gutt. Kan inte bli tydligare än så. 🙂
    Får kollas upp nångång på NV!

• mats_o

Medlem
    18 mars, 2007 vid 19:25

@Lars_K 370952 wrote:

Får kollas upp nångång på NV!

Kan du hoppa upp o sätta dig på 😉

• gonadman

Medlem
    19 mars, 2007 vid 12:38

Jag är en relativt nybliven nordväst skåning – bor i Höganäs. Jag hör kört stället 1 gång och det va riktigt bra. Vindriktiningen var väst – och riktningen va cross-on och vågorna var långa och kraftfulla.

Jag tror att det är risk att vågorna avtar rätt fort takt med att vinden vrider mot nordväst – nord. Gött ställe – men frågan är hur gött det blir?
    Vi ses där!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mölle – Sveriges "nya" Torö!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.