-
Mölle – Sveriges "nya" Torö!!!!!
Både då Per drog in för några veckor sedan med 37 m/s och idag då det var 15-20 m/s NV så var jag i Mölle och beskådade något fantastiskt! Kanske var det Sveriges “nya” vågspot Nr 1 på NV jag fick se! Med dubbelsidig ögoninflammation seglade jag inte idag men det jag såg var riktigt, riktigt lovande!! En ca logohög ganska lång högervåg rullade in en efter en just söder om hamnen. En riktigt vertikal våg med en rejält spottande läpp bröt över det som tycks vara ett stenrev. Den flackade ut på skuldran efter kanske 150 meter och det såg ut som en kanal att pipa ut i strax nedanför. Ytterligare lite söder ut en ny sektion. Då och då kom ett större set och bröt över hela linjen också. “Det ser ju ut som Hookipa” sa min flickvän, och helt fel har hon kanske inte efter att ha suttit på Hookipa och tittat under 6-7 vintrar. Kanske 70-80 graders sidvind kändes det som då jag var där idag. Ska kolla lite på Google earth hur riktingarna ligger egentligen.
Jag har länge lurat på om inte det måste finnas ett perfekt windsurfingbreak i Mölle. Ett brant berg som stupar ner i havet och djupt utanför. Jag pratade med en av surfarna där idag, men han hade inte sett nån windsurfare på massor av år. Surfarna har ju länge hållit Mölle som ett av de bättre ställena i Sverige och nog tusan borde det gå att segla vågorna där också??
Så finns det nån här som testat då det verkligen varit minst 15 m/s och bra vinkel typ N-NV? Hur är det med stenarna? Hur grunt är det där det bryter? Det jag såg idag gjorde mig riktigt knäsvag – bara MÅSTE testa att segla där vid liknande förhållanden som idag!!!! Det känns som ett givet förstahandsval på NV om det funkar.
Logga in för att svara.