Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Moms igen =)
-
Moms igen =)
Publicerad av joce på 26 mars, 2001 vid 10:09Det här var svaret jag fick från en butik i Storbrittanien.
“Hi Joakim,as you are within the EEC so we can’t deduct
vat .All deliveries outside the vat are vat free.
The price delivered for the 11.2 would be 779 pounds.”
Så enligt dem får man inte dra av momsen, kanske är dem som försöker tjäna lite extra????
m v h
Joce
dr-masse svarade 23 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Det har spekulerats en del kring moms här på konfen. Sverige tillhör EU. Det innebär att så länge köps görs av privatperson inom EU så kan man INTE dra av momsen.
Men just nu kan jag undra om det lönar sig för någon att beställa surfprylar utomlands med tanke på kronans svaga ställning. Tycker att det är bättre att stötta de få surfhandlare vi har här i Sverige…
779 pund är ju 11 309 friska svenska pistoler… Även om vi drar av 25% (svensk moms) så är det ju fortfarande 9047 spänn. Åsså blir det frakt på det…Finns inte seglet du är intresserad av att få tag i till ett bättre pris än så här i Sverige? Eller kanske ett annat liiiiiite billigare?
Från Riksskatteverket:
Beskattningsbestämmelserna i EG följer även den s.k. destinationsprincipen. Den innebär att varor som släppts för konsumtion i en medlemsstat men som slutligen konsumeras i en annan medlemsstat, ska beskattas i den medlemsstat där de konsumeras. Den skatt som redan erlagts i den medlemsstat där varorna släpptes för konsumtion återbetalas om den skattskyldige följt de förfarandebestämmelserna som uppställts i direktivet.
Det finns endast ett undantag från destinationsprincipen på punktskatteområdet och det gäller inköp som görs av privatpersoner. Om privatpersoner köper varor för eget bruk i ett annat medlemsland och själva transporterar varorna ska beskattning ske i inköpslandet.
I ditt fall innebär det således att surfhandlaren i England har rätt. Om du tycker att “det här var ju superlattjolajbansintressant” (duh!) så kan du med fördel läsa in dig på området på http://www.rsv.se…
Trodde aldrig att jag skulle lägga in info från RSV här på konfen… Men det har ju varit en del jada-jada-jada om det här med moms, tänkte att lite fakta kunde vara intressant…
Och nej, surfhandlaren i England tjänar inte lite extra på att “lägga på” moms. De är skyldiga att momsredovisa all sin försäljning, oavsett vart i världen de skickar sina varor. Först senare kan de få tillbaka moms-pengar från sin skattemyndighet om grejorna exempelvis skickats till Brasilien (som inte är med i EU och saknar moms/skatteavtal).
Så, summa summarum: Glöm det här med att “slippa” moms på surfgrejor om du inte krånglar och grejar rätt mycket, åtminstone inom EU… Eller fuskar… Och nej, du slipper inte moms på surfprylar från Norge eller Schweiz heller, de har skatteavtal med EU… Kuba, kanske?
Och nej, dr Masse kommer ALDRIG att svara på något så trist som “momsfrågor” igen…
Surfa På!
-
tack Masse ! Det var ju nästan som jag skrev, men dom har väl gjort om reglerna sedan dess?? eller så har dom inget emot att bet. tillbaka den utländska momsen när man blir tvungen att bet. svensk moms( för inget kan väl vara högre!!)
vooodo
-
Ok, det verkar som man får lägga ut fullpris iaf(inte helt oväntat kanske).
Angående priset så är det för en kite(Seasmik alpha) som inte finns i sverige(ännu iaf, bic ska börja sälja exakt samma drake under sitt namn).Funderar på att köpa en formula och den kommar i så fall absolut att inhandlas i Sverige. Har haft min beskärda del av strul med handel över nätet så egentligen drar jag mig för att handla från utlandet. Inte roligt med garantiärenden då är det lättare att ha en fysisk butik att gå till. Håller med om att moms suger, ville bara kolla så man inte betalar pengar i onödan.
m v h
Joce… -
Asch, hade ju lovat att inte skriva någe mer (är ingen expert) om detta men – förstår inte vad du menar?
Jag uppfattar det såhär – köper du som privatperson en ny vara i annat EU-land så betalar du det landets momssats. Köper du som företag så betalar du svensk moms om artikeln skall användas i Sverige (du köper som företagare således “momsfritt” i det landet där varan köps men får istället den stora glädjen att betala svensk moms vid införseln till Sverige). Viktigt att skilja på näringsidkare och privatperson, således. Tror inte att reglerna har ändrats, men man vet ju aldrig…
Nu får det vara färdigmomsat! Vi behöver värme och vind! AKUT! (tur för mig att resan till Portugal i sommar är bokad 😉
Surfa På!
-
Helt rätt, vind och värme är precis vad som behövs. Även jag åker snart till varmare breddgrader, närmare bestämt Fuerte den 4:e april.
Det ska bli såååååååå skönt =)
När jag tänker efter lite närmare så är faktiskt fuerte skattefri zon(nog tjatat om moms) =)m v h
joce… -
Du kanske skall köpa din kite på Fuerte 😉
Ha det skönt! 4 april är snart här!
Surfa På!
Logga in för att svara.