• Mörtnäsa!

Publicerad av viggo på 15 juni, 2004 vid 09:24

Har reflekterat över att näsan gärna börjar rinna och klia i samband med surfet. Detta fenomen uppstår främst vid segling i insjö och på Öland. En enkel förklaring kan ju vara pollen men detta uppstår endast vid surf och jag har noterat att flera surfkollegor lider av samma problem. Finns det möjligtvis någon alg som kan framkalla dessa symtom? Lokalt kallar vi det för ”Mörtnäsa”.

/Douglas

http://www.linsurf.com

lundvall svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lars_k

Medlem
    15 juni, 2004 vid 10:00

Hehe, fenomenet upplevs frekvent på västkusten också. Jag tror helt enkelt att man fyller näshåla och bihålor med vatten när man plaskar runt.
    Min näsa brukar rinna mkt när jag böjer mej ner/framåt efter surfet. Rätt halvjobbigt…

• lasse_kna

Medlem
    15 juni, 2004 vid 11:12

Det har hänt en och annan gång att det börjat rinna vatten ur näsan vid helt fel tillfälle när man har surfat eller badat. Man kanske är felkonstruerad smile.gif

• karnan

Medlem
    15 juni, 2004 vid 14:11

Man kan alltid prova genom att helt enkelt skaka på huvudet. Har man vatten i bihålorna så skvalpar det! Beror säkert lite på hur näsan är kontruerad.

/Johan

• lundvall

Medlem
    15 juni, 2004 vid 14:37

Sätt en klyka på näsan å kolla om det rinner lika mycket efteråt blush.gif grin.gif tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA