Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Motion inlämnad om SM i Speed 2007

• getwet

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 04:39

Nix Fredrik, jag tycker inte att iden med laser är dålig, jag bara ifrågasätter ditt sätt att resonera.
    Jag tolkar din inställning till att det är mycket lätt att fuska med GPS:en, vilket jag anser att det inte är. Naturligtvis för den kunnige som vill göra det är det möjligt, exempelvis du. För flertalet, skulle vilja säga 99% av användarna så tycks den kunskapsnivån saknas totalt.
    Lika lätt måste det vara, eller ännu enklare är det isåfall, att manipulera en laser, eller att ett misstag begås. Någon ropar fel siffror, någon hör fel siffror osv.
    Jag dissar vare sig laser eller GPS, bägge är bra utifrån sitt eget användningsområde. Jag har seglat med båda varianterna och tycker att det är lika roligt med bägge två, fast på olika sätt.
    Men du och jag är iaf överens om att det säkraste sättet att undvika fusk/misstag är mätning med GPS och tanka ur direkt på plats.

För övrigt är jag så pass naiv kanske så jag tror faktiskt inte att någon skulle fuska…..

• fredrik-ygge

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 05:43

Låter som att vi är rätt överens. Min mening var inte att säga GPS är sämre än laser. Lät det så uttryckte jag mig dåligt. Kan för lite om lasermätningen för att ha en åsikt.

Säger bara att man skall tänka igenom hur man hanterar GPS-filer. Om den allmänna uppfattningen är som din att risken för avsiktligt fusk med GPS är så liten jämfört med t.ex. osäkerhet i mätning med laser så är allt frid och fröjd. Personligen tycker jag att man skulle vara lite rigorösare när det gäller officiella tävlingar och rekord så att dess status inte kan undermineras, men det är som sagt bara en personlig åsikt i mängden.

• marden

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 11:02

man använder väl gps som mät reskap i andra mer betydande tävlingar än sm i speed(om det nu finns något viktigare) jag tänker typ på 24timmars reckord i segling ala oacenrace en ren gissning iofs.
    fuskare finns det i många sporter både me doping o manipulerad utrustning men det kan inte hindra alla andra som vill tävla

• surfan

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 21:08
    Jester wrote:
    Bra initiativ, Gustav!

Som jag sagt tidigare tycker jag 46 km/h är för lågt, utan 50 km/h är en bättre siffra. Har vinnaren den hastigheten, så har förhoppningsvis dom flesta kommit upp i planing.
    Hej ja talade med markus vi tycker samma som jester att farten bör vara 50km/t

• surferboy

Medlem
    18 oktober, 2006 vid 06:17
    surfan wrote:
    Jester wrote:
    Bra initiativ, Gustav!

Som jag sagt tidigare tycker jag 46 km/h är för lågt, utan 50 km/h är en bättre siffra. Har vinnaren den hastigheten, så har förhoppningsvis dom flesta kommit upp i planing.
    Hej ja talade med markus vi tycker samma som jester att farten bör vara 50km/t

det är noterat!

/G

• dr-masse

Medlem
    21 oktober, 2006 vid 10:11

Ett väldigt enkelt sätt att undvika både “fusk” och misstag vore väl att man plomberar GPS:erna (eller Aquapaquen) med en fin liten tejpbit eller nåt som ej får tas bort förrän resultaten laddats ned i tävlingsledningens dator?

Annars kan vi väl köra med telemetri som i Formel 1? biligt å bra, oah!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Motion inlämnad om SM i Speed 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.