Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing MTX 125 första intrycken

• MTX 125 första intrycken

Publicerad av anonym-anvandare på 16 juni, 2001 vid 08:35

(OBS +90kg)

Jo brädan är snabb klart snabbare än Expl. 295 enligt GPS:sn men
    det är inte det som är prylen med denna bräda det är själva surfkänslan.

Kan man dra +9 på en 150L widestyle så drar man lätt +9 på MTX:n och det gör
    för sån som mig som surfar i gärdsgårdsserien att brädan känns trygg. Det är en
    bräda som man helt klart drar rakt ut, långt ut och fortfarande känner sig
    trygg på.

Det tar ett tag att ställa om sig att dra +9 rigg på denna mindre bräda om man
    är van vid +145 liters widestyles Vision/Bee/Tecno, man måste tex med bakfoten
    belasta brädans akter hårt så man kan inte stå centrerat runt mastfoten.

+9:an är bänglig på MTX:n men när man väl fått drag så upptäcker man nåt klart
    intressant. Brädan verkar vara ett mellanting mellan å ena sidan
    BEE/Vision/Tecno å andra sidan min smala Cobra Race (85L). Mao den tar det
    bästa från två världar. Den har helt enkelt en enorm surfkänsla och förmodligen
    beror det också på att brädan är så lätt för att vara en produktionsbräda.

F2, RRD med flera har också nu freeracebrädor och dom är säkert lika bra eller
    bättre. Det ska bli riktigt verkligt kul att köra en parallell test mot den nya
    Seatrend Formula/1m och denna bräda, speed, surfkänsla, mm och bara switcha
    riggar.

Av samtliga brädor som jag har (för många men samtliga testvinnare i Surf eller
    Windsurf på något sätt) är MTX helt klart vinnaren och det beror till 25% på
    att den är klart snabb och livlig men till 75% på själva surfkänslan som är
    enorm.

Det märkliga är att jag nu kommer att träna som en idiot för kunna att ta
    verkligt stora segel på denna mindre bräda för att få uppleva denna surfkänsla
    så ofta som möjligt. En hel del fen trixande måste till för 43 den levereras
    med är inte alltid optimal.
    Men kanske är tex BEE124 lika optimal och då är det bara att gratulera.

Igår fick jag en perfekt 15- 20 knops djup slör i chop med alldeles för stort
    segel ……… whooow.

/B

anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • zorlac

Medlem
    16 juni, 2001 vid 20:40

Hej!
    Jag hann tyvärr sticka innan jag fick en IRL-recension.
    See`ya in B-bay!
    ///Pär

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2001 vid 08:18

Testa själv nästa gång
    Den går helt klart bäst med 8.5 ProRace.
    /B

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 08:03

du måste sluta analysera sönder dna grejer….segla mer bara…strunta om nåt annat är bättre och va nöjd med lvet.

• calle

Medlem
    18 juni, 2001 vid 08:17

Hä, låt Bosse vara!
    Du får ju leta ett tag på den här konfen för att hitta en mer positiv kille!
    Sen gör ju olika saker olika människor glada, om Bosse vill lägga ut en förmögenhet på prylar och sen jämföra alltsammans med GPS så är väl det OK.
    Jag tycker alltid att hans inlägg är roande läsning.
    / Calle

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 09:00

Ursäkta mig men vad är det för bräda ni talar om??? märke please!!!!

• Pryde

Gäst
    18 juni, 2001 vid 09:09

M dot

Alltså Mistral

• dude

Medlem
    18 juni, 2001 vid 09:29

Det är ju förstahandsinformation från en kille som har ordföråd utöver proffsens hype. En härlig bild av vindsurfing från en down to earth snubbe!

-nicke

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 13:26

Bosse!
    Ring till skidsport!!!!
    Mvh Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 14:24

OK Thay bidding my My Master!
    (Darth V.)

Hur kunde du veta att det var ja???????

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 14:29

Tack -nicke det värmde.

Faktum är att jag upptäckt nåt som ställer mycket av mitt uttänkta
    windsurfing-scenario för åren framöver på huvudet.

Tidig planing med mycket stora segel fast med mindre mycket snabba och livlig
    brädor. Tyngden av den stora riggen verkar också hjälpa till att hålla brädan på
    kurs i rå chop. Notera mina +90 kg. – 125 liter bräda.

Mvh / Bosse

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 14:36

Tack Calle
    Det intressanta med bla GPS-analyserandet är att det lett fram till att det enda som verkligen räknas är sökandet efter den perfekta surf-känslan.
    Givetvis var och en på sitt sätt.

Återigen spana in videon RIP notera prylarna och man inser att surfaren till största delen är det som avgör.
    / Bosse

• pher

Medlem
    18 juni, 2001 vid 17:49

Fortsätt skriv Bosse!,, Jag gillar att läsa dina funderingar och tester.. Altid intressant och se vad du kommer fram till. Jag gillar speciellt GPS testande som man blir lite sugen att själv testa på faktiskt,,, Vilken GPS kör du med och varför har du valt den av alla olika märken? Antar att du gjort en rejäl analys av vilken GPS som är bäst? Själv funderar jag på Magellan eller Garmin.

Ska bli kul att läsa dina tester med Seatrenden… Var ute själv med min Starboard 175 för första gången i helgen och jäklar vad tidigt den planar med en 10 kvm,,, Äntligen kunde jag svisscha förbi “gammelgubbarna” 🙂 på deras raceboards,, de brukar juh alltid vara snabbast när det blåser lite…

Stabil som s-tan var den också,,,

Mvh

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2001 vid 20:52

Subject: Nya Seatrenden i morgon.

Kul Pher
    Skall hämta den nya Seatrenden i morgon faktiskt. Ska bli verkligt spännande.
    Tänk om det är en Formula/100 och en 125:a som är lösningen på 85% av min
    surfing.

Jag kör med Garmin 12XL, en Garmin eTrex och en GPS/GSM-pryl som sänder
    direkt till en kartbild på en site (använder dom i jobbet.)

Jag tycker bäst om eTrex:en (en gul sak) den är billigast och framförallt är den
    schysst vattentät och har störst siffror i jämförelse med 12XL. 12XL testades i
    Bosnien under ett år av en kompis så den håller iof.

Det är mycket diskussioner om Formula vs. andra typer av brädor och därför ska
    det bli verkligt spännande att köra MTX och Formulan parallellt.
    Förmodligen var det en Formula jag skulle haft en gång i tiden i stället för en
    Wing med kapat centerbord och en 7.5 Mylar. Och jag misstänker starkt att det
    är den perfekta nybörjarbrädan för lite vältränade typer.

Om du köper tex eTrex spana sen in i vilket fartområde du får den bästa
    surfkänslan. Har man en gång hittat det så försöker man oftast rigga just för detta
    speed-surfområde.

Teknik/GPS och pryl trixande är nog viktigt under en speciell fas. Men när man
    hittat det man söker så kommer man tveklöst att kämpa på att förbättra sin egen
    surfkapacitet. Men då efter ett val och en linje som man metodiskt arbetat fram.
    Jag är inte riktigt där ännu men är på god väg och helt klart är det surfkänslan
    som är viktig för mig och inte tex topp-speed flat out annat än då och då.

Jag och några till gjorde exakt samma grej (inte GPS) med skidor en gång
    i tiden. (Sista svängen Hökarängen) Och när man väl hittat rätt så brukar man
    följa det spåret långt in i framtiden. Och då är det lätt att fokusera och att träna
    just för det man valt.

Samtidigt är det satans trist att det inte finns en svensk surftidning som kör
    schyssta tester, typ Bike för motorcyklar. Men underlaget finns väl inte riktigt
    ännu, kanske.
    Mvh / Bosse

• zorlac

Medlem
    19 juni, 2001 vid 09:09

Det har faktiskt funnits en svensk vinsurfungting.
    Jag har för mig att det va funsport som gjorde den ,men
    slutade för ca 5-6 år sen. Då blev det inne mad BMX, Mountainbike,
    inlines och skateboard som dom gjorde tidningar om. Jävligt synd
    ///Pär

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2001 vid 10:05

Hej Bosse!
    Ska investera i en lättvindsbräda i dagarna som jag ska köra ca 9,0 på och det vore intressant att höra dina åsikter. Hur stor skillnad är det på tidig planing om man jämför MTX med en av dina freridebrädor på 150 liter. Skulle du rekomendera att ha MTXen som enda lättvindsalternativ om man kan offra lite (väldigt lite) tidig planing mot bättre surfkänsla? Kan tänka mig att du håller koll på exakt i vilken vindhastighet du planar så det vore intressant info. väger 90kg

/Daniel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing MTX 125 första intrycken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.