Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Mui Ne Beach, Vietnam 2006 – Reseskildring

• Mui Ne Beach, Vietnam 2006 – Reseskildring

Publicerad av inge på 16 januari, 2007 vid 17:57

Då var man hemma i ett gråmulet och regnigt Sverige ingen, fy f.n vad det känns trist och ruttet. (jo jag vet att det blåser och är “varmt” för årstiden)
    Ska ända bemöda mig med att skriva ner lite info om hur det var på vår ”surfresa” till Mui Ne Vietnam.

Mui Ne Beach ligger ca 5 timmar med buss ifrån Ho Chi Minh City (Saigon). Närmaste staden är Phan Tiet. Stranden är 16 km lång och hotell i alla prisklasser tillsammans med många bra restauranger ligger i stort sett vägg i vägg hela vägen mellan Phan Tiet och fiskebyn Mui Ne. Åker man till Mui Ne av annan orsak än vattensport finns det en del annat att göra. Jag rekommenderar att hyra moped för att utforska t.ex. fiskebyn, Red Canyon, marknaden i Phan Tiet och självklart livet på landet. Vill man bara ta det lugnt och inte göra något alls är det inte heller speciellt svårt när slogan på ett av hotellen är. ”Stället där du har möjlighet att göra absolut ingenting alls”

Ska man aktivera sig lite finns flera ställen att hyra vind- och kitesurfingutrustning på. Några av de stora hotellen har bra och ny utrustning och det största är nog Jibe´s Club (Full Moon Resort). Jibe´s ligger beläget mitt på den långa strand. Nackdelen med Jibe´s är att det alltid är ett riktigt stort beachbreak, man såg väldigt många bli spolade under deras försök att ta sig ut. Det finns ett center närmare fiskebyn där det inte är bechbreak, rekommenderas om man gillar ”tysktravhästsurfing” Vinden var mekanisk och det började alltid blåsa efter kl. 12. Segelsorlek mellan 4.0-6.0 är mest gångbart. Priserna på att hyra utrustning är höga om man ser till vad allt annat kostar. Äta en middag med dryck 20 kr, hyra moppe heldag 30 kr, Billabongshorts(kopia) 20 kr, Billabongshorts 150 kr, åka 6 timmar med buss 30 kr och bra boende från 50 kr.
    Hyra utrustning kostar ca 300 kr/dag eller 1500/vecka fastän även detta är såklart prutbart!

Sammanfattning:

Mui Ne Beach kommer med all sannolikhet bli ett betydligt större och populärare resmål i framtiden än vad det är i dag. Gillar man kitesurfing tror jag att det är väldigt bra ställe (om man ser till antalet som var ute varje dag) men praktiserar man vindsurfing så får just Mui Ne Beach en tvåa av fem möjliga. Detta för sakanden av plattvatten och fina vågor. Observera dock att jag inte hade med mig egna grejer vilket gör det svårt att röra på sig. Runt Mui Ne finns det helt säkert det som jag saknat och blåser det gör det!

Vi var i Mui Ne under två veckor i december månad 2006

Länkar:
    http://www.muinebeach.net/
    http://www.windsurf-vietnam.com/

Gott nytt surf år!!!

/Joakim

mr_soft svarade 17 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • inge

Medlem
    16 januari, 2007 vid 18:00

Sista bilden tillägnar jag en fisk som haft mycket vassa taggar!

/J

• militaren

Medlem
    16 januari, 2007 vid 19:12

Tack för infon. Vietnamn är något som börjat intressera mig en hel del. Va riktigt fina bilder du tagit måste jag säga. Hur mycket pengar ska man räkna med att lägga ut för 2 veckor och hur många surfdagar får man på 2 veckor cirkus?

• inge

Medlem
    16 januari, 2007 vid 20:08

@Militären 360225 wrote:

Tack för infon. Vietnamn är något som börjat intressera mig en hel del. Va riktigt fina bilder du tagit måste jag säga. Hur mycket pengar ska man räkna med att lägga ut för 2 veckor och hur många surfdagar får man på 2 veckor cirkus?

Är du där under dec-jan kan du nog få surf varje dag, beroende på hur duktig du är och om du har egen utrustning med dig eller inte. (då det är enklare att ta sig till närliggande spots)
    Kolla in på windguru och se över arkivet på de senaste årens vindstatistik.

Hur mycket pengar på 2 veckor???… beror på hur du vill leva men det är svårt att bränna mer än 4000 kr / vecka inkl allt.

Vi gjorde åt 14 000 inkl allt allt allt på 3 veckor och då gjorde vi allt vi ville och köpta allt vi ville ha, alltså riktigt BILLIGT. Jag har inkluderat flygbiljetten på nästan 9 000 i dessa 14 000!!!

/Joakim

• fastforward

Medlem
    17 januari, 2007 vid 10:00

Tack för den rapporten. Skönt att det börjar ploppa upp lite asiatiska vinterspots – även om just detta inte verkade så klockrent.

• mrstral

Medlem
    30 januari, 2007 vid 09:43

Mui Ne är toppen! Jag var där under mitten av december, och det var fantastiskt. Jämna vindar och bra vågor. Stämningen var på topp!

• mr_soft

Medlem
    26 augusti, 2007 vid 12:43

saken är biff! men vad kostar det att ta med egna grejer?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Mui Ne Beach, Vietnam 2006 – Reseskildring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.