-
Mui Ne Beach, Vietnam 2006 – Reseskildring
Då var man hemma i ett gråmulet och regnigt Sverige ingen, fy f.n vad det känns trist och ruttet. (jo jag vet att det blåser och är “varmt” för årstiden)
Ska ända bemöda mig med att skriva ner lite info om hur det var på vår ”surfresa” till Mui Ne Vietnam.Mui Ne Beach ligger ca 5 timmar med buss ifrån Ho Chi Minh City (Saigon). Närmaste staden är Phan Tiet. Stranden är 16 km lång och hotell i alla prisklasser tillsammans med många bra restauranger ligger i stort sett vägg i vägg hela vägen mellan Phan Tiet och fiskebyn Mui Ne. Åker man till Mui Ne av annan orsak än vattensport finns det en del annat att göra. Jag rekommenderar att hyra moped för att utforska t.ex. fiskebyn, Red Canyon, marknaden i Phan Tiet och självklart livet på landet. Vill man bara ta det lugnt och inte göra något alls är det inte heller speciellt svårt när slogan på ett av hotellen är. ”Stället där du har möjlighet att göra absolut ingenting alls”
Ska man aktivera sig lite finns flera ställen att hyra vind- och kitesurfingutrustning på. Några av de stora hotellen har bra och ny utrustning och det största är nog Jibe´s Club (Full Moon Resort). Jibe´s ligger beläget mitt på den långa strand. Nackdelen med Jibe´s är att det alltid är ett riktigt stort beachbreak, man såg väldigt många bli spolade under deras försök att ta sig ut. Det finns ett center närmare fiskebyn där det inte är bechbreak, rekommenderas om man gillar ”tysktravhästsurfing” Vinden var mekanisk och det började alltid blåsa efter kl. 12. Segelsorlek mellan 4.0-6.0 är mest gångbart. Priserna på att hyra utrustning är höga om man ser till vad allt annat kostar. Äta en middag med dryck 20 kr, hyra moppe heldag 30 kr, Billabongshorts(kopia) 20 kr, Billabongshorts 150 kr, åka 6 timmar med buss 30 kr och bra boende från 50 kr.
Hyra utrustning kostar ca 300 kr/dag eller 1500/vecka fastän även detta är såklart prutbart!Sammanfattning:
Mui Ne Beach kommer med all sannolikhet bli ett betydligt större och populärare resmål i framtiden än vad det är i dag. Gillar man kitesurfing tror jag att det är väldigt bra ställe (om man ser till antalet som var ute varje dag) men praktiserar man vindsurfing så får just Mui Ne Beach en tvåa av fem möjliga. Detta för sakanden av plattvatten och fina vågor. Observera dock att jag inte hade med mig egna grejer vilket gör det svårt att röra på sig. Runt Mui Ne finns det helt säkert det som jag saknat och blåser det gör det!
Vi var i Mui Ne under två veckor i december månad 2006
Länkar:
http://www.muinebeach.net/
http://www.windsurf-vietnam.com/Gott nytt surf år!!!
/Joakim
Logga in för att svara.