-
Mui Ne, Vietnam 2013
Mui Ne 8/2-18/2 2013
Kitesurfingen
Vi var i Mui Ne 11 dagar och jag kunde köra 10 dagar. Jag hade med mig en 12m2 och en 8m2. Det börjar blåsa vid 10tiden och då kunde jag köra 12an fram till lunch och sen ökade vinden till +10m/sek.
På morgonen får man ta lite hänsyn till badande men efter lunch är det väldigt få vettiga människor som badar på grund av storleken på vågorna.
Kör man långt ut från stranden kan man lägga till 2-3m/s ifall man mäter vinden på stranden. Långt ut är det stora dyningar och ganska ”choppigt” vatten. På eftermiddagen rullar det in stora vågor mot stranden vilket var den stora behållningen.
Mui Ne är inget ställe att åka till för att lära sig kitesurfa. Ganska snabbt djupt och höga vågor.
När vi var där kunde jag lägga till 2-3 m/s på prognoserna från Windfinder och Windguru.
Påminner om Tarifa fast inte lika mycket kitare och generellt sett mycket bättre.Stranden
Stranden är drygt 2 km lång. Hotell trängs hela vägen och mellan nästa alla hotellen finns det en kiteskola. Generellt sett kan man säga ju mer väster man är på stranden desto bredare strand och mindre kiteare. Ju mer öster man tar sig desto mer ”Kite Hype” och smalare strand. Man skall inte bo öster om Sankara resort för där försvinner stranden helt vid högvatten (såg en del intressanta ”launchningar” där) och inte mer väster om Sea Lion Resort där det kommer ett rev plus att inte är speciellt
iordninggjort. På västra delen av stranden finns en del fasta fiskenät, några 100 meter ut, som inte är något problem att ta sig över. Men det är nog förklaringen till att det är mindre folk på en delen av stranden. Det finns inga avspärrningar för badande eller för kitare. Badvakter på vatten skotrar håller ett öga på dig och hämtar in dig ifall det skulle hända något (10 dollar).
Vi bodde på Sea Horse Resort (ganska nära Sea Lion). Kan varmt rekommendera detta trots att det inte är något ”kite hotell”. Bra pool med bar och bra stolar och sen bara 10 meter ner till stranden. Bred strand framför att starta och landa på samt ett litet kitecenter vid sidan om som gärna lånade ut sin kompressor till hotellets gäster.Byn
Längs huvudgatan trängs butiker med restauranger och massage/spa ställen.
Butikernas sortiment är ”same same but same” . Det finns ett antal kitebutiker.
Fler kitebutiker ju mer österut man går. Tror att nattlivet är mer påtagligt ju närmare Sankara Resort man tar sig.
Att gå ut och äta kostar för 2 personer ca 100 sek. (två förrätter, 2 varmrätter och 2 öl)
Kan rekommendera….
• Ngoc Phuong, 32a Nguyen Dinh Chieu Street (Vietnamesisk)
• Minh Kha, 100 Nguyen Dinh Chieu Street (Vietnamesisk)
• Ganesh, 57 Nguyen Dihn Chieu Street (Indisk)
• Bo Ke, ligger ca 6 km öster om Mui Ne beach. Ett områden fullt med restauranger som ligger direkt vi stranden där man med fördel äter fisk.
Det ryska inslaget är påtagligt och nästa alla affärer har skyltar på ryska.Till och från Mui Ne
Vi flög via Bangkok med Thaiair och sen byte till Ho Che Minh. Från Ho Che Minh till Mui Ne är det 200 km men resan tar ca 5 timmar med taxi eller buss. Vi åkte med Apollo vilket underlättade och vi slapp mecka med transfer etc.
Om du åker med Thai Air gäller detta att vara lite listig när du väger in grejerna. Sedan sommaren 2012 kan man ta med all utrustning upp till 20 kg kostnadsfritt men allt däröver kostar en förmögenhet. Tipset är alltså att ta dina kläder i handbagaget (7kg) och checka in utrustningen.
Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.