• Muskler….

Publicerad av muts på 24 februari, 2003 vid 09:03

Vilka muskel grupper är lämpliga att träna under vintern så att man är i top form när det är dags att rigga seglet?

mons svarade 21 år, 7 månader sedan 26 Medlemmar · 58 Svar
  • 58 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 09:39

Jag är långt ifrån någon expert, men med bänkpress, marklyft, knäböj o axelpress kan man sällan gå fel!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 10:55

träna alla musklerna och spring två gånger i veckan så blir man tipp topp

• eriksson

Medlem
    24 februari, 2003 vid 11:52

Jag tränar 2 gånger i veckan, och simmar 1 gång i veckan!
    få se i fall de bli nå resultat smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 12:44

Jag tränar statiskt och rör fingrarna smidigt över ett tangenbord och sover inget på nätterna.. ska nog sova nu.. cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 14:38

Kolla in var du får träningsvärk efter 5 dagar i rad med 25-35 knops vind på GC.. -insida, utsida underarmar och biceps..
    Har du inte tränat dessa muskler innan trippen kan smärtan vara extrem redan tredje dagen, detsamma gäller inför hemmasäsongen.
    Självklart är det sunt att träna även lats, lår framsida och mindre utsatta muskelgrupper, plus kondis.
    Keep it up! -Ulf

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 14:48

Jag käkar burgare 2-3 gånger i veckan, pizza minst
    2 kvällar och på vägen hem från krogen brukar det
    slinka ner en kebab eller en chorizo med extra
    räksallad. Så här års blir det även en semla till
    trefikat och det känns som att det ger önskat
    resultat!!!!

grin.gif

• jorgen

Medlem
    24 februari, 2003 vid 15:59

Rent specifikt för vindsurfing så skulle jag svara, statisk träning av underarmarna, biceps, rygg, baksida axlar och ben. Men självklart så är det bästa att träna hela kroppen.

//jörgen

• tubert

Medlem
    24 februari, 2003 vid 20:05

Jag går lös på roddmaskinen på gymet. En sån där med en sits som rör sig, “concept 2” tror jag att den heter. Med den tränar man rygg, rumpa, lite ovansida lår och biceps, rätt många muskelgrupper med andra ord. Om man kör uthållighetsträning på den så behöver man bara komplettera med det man tycker saknas (triceps, axlar, mage…), åsså kan man springa 7-8 kilometer nån gång i veckan.

Kort sagt: roddmaskinen tycker jag är bra, för om man blundar kan man inbilla sig att det är bommen man håller i och att man pumpar sig upp i planing… mmm… MMMM…. laugh.gif

• oskie

Medlem
    24 februari, 2003 vid 20:06

windsurfing = träning smile.gif

• colle_screamer

Medlem
    24 februari, 2003 vid 20:29

Precis köp en torrdräkt och stick ut och surfa, du kommer knappast träna fel muskelgrupp hehe.

• flash

Medlem
    24 februari, 2003 vid 21:13

Vad sägs om dessa…?
    Kan ju inte gå fel !!!

columbo1.jpg

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2003 vid 07:17

Kanske man skulle köra friidrotts träning o gymma de borde ge en ultimat kombination smidighet o styrka.

• canoya

Medlem
    25 februari, 2003 vid 10:21
  • markram

Medlem
    25 februari, 2003 vid 11:50

Sätt upp en pull-up stång i en dörrpost därhemma.
    Kostar mog under 100-lappen på IKEA.
    När du kollar på TV och det är reklampaus gör du så många pull-up´s du pallar och hänger kvar till filmen börjar.

Eller kör en stege med några kompisar för eller efter surfrullen. börja med en
    Kör en 10-stge ser ut så här:
    antal pullups /set: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
    Rätt som det är har ni hetsat varann till 100 pull-ups och kan glo på video/dvd med gott samvete!
    När ni klarar en 16-stege är ni redo att pumpa järnet längs hela målrakan i slalom.
    cykla en sväng med mountainbiken, det är kul ger koordination, naturupplevelse, adrenalin och tränar muskler hela vägen.

Simma -skitbra om man har skador eller taskiga knän hälsenor eller annat. Det är ju ingen nackdel om man lyckas simma ikapp sin urtrustning efter en vurpa i blåsten heller.
    Massera flickvännen bra träning för fingrarn/underarmar och kan ge resultat det med..

Många skriver om statisk träning här, men man skall inte överdriva det, det har sina risker. Därför har tävlingsklättrare minskat det radikalt.

• adde

Medlem
    25 februari, 2003 vid 14:08

Om det nu är på gymmet som du skall träna så skall du sikta på viktträning. Om det primära är bli en bättre surfare (och inte bara bli snyggare på beachen smile.gif ) så skall du träna HELA kroppen, inte bara de till synes mest använda musklerna (i andra fallet de mest synliga musklerna…)

Den bästa basen får du nog om du kör sk flerledsövningar (sammansatta, eng compound), dvs övningar som rör sig över fler än en led. Dessa involverar flera muskelgrupper och ger (om de utförs rätt) en bra grundstyrka och koordination samtidigt som de faktiskt stimulerar kroppen att växa på ett annat sätt en isolations övningar.

Chins, dips, knäböj, marklyft, raka marklyft, bänkpress och militärpress är en bra början (typiska Old-school övningar som man ser skidåkare och friidrottare köra på TV…)

Man kan kanske träna greppet specifikt, då många brukar klaga på kramer i underarmarna efter någr timmar på sjön….

/adde

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.