Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Muskler….
-
Talas ju ganska varmt om yoga i senaste nummret av BOARDS… Kanske vore ngt…
-
Som redan skrivet är ju “uthållighetsmuskler” de viktiga…
Alltså långa biceps och liknande…. De riktiga “bullmusklerna” är korta och gjorda för explotions-styrka… Uthållighet rules.Från en spinkig snubbe med uthållighet
-
Kan vara bra med både långa och korta muskler. Långa muskler för seglingen, korta för de dagar det inte blåser och man bara hänger på stranden.
-
tja!
rekommenderar aerobics för koordinationens skull, benböj och underarmar för styrkans skull och löpning för konditionens skull. Alla tre är viktiga, men konditionen förmodligen viktigast.
mvh
per -
bulk… då blir man ju tvungen att köpa bräda med mer volym… jag väger bastanta 61kg = massa seglingsdagar jämfört med bulkade 100kilos gubbs!
-
Kampsport i kombination med surf är en successtory kan jag säga!
Jag tränar taekwondo tre dagar i veckan + ett pass styrketräning och då med fokus på rygg. Jag tycker ryggen är det viktiga att träna, komplement till taekwondons många armhävningar och situps. Tränar man ryggen med div. maskiner så får man ju automatiskt med träning av underarmar och “greppet”.
Fördel med kampsport kan tex var att kunna blockera bort en fallande mast samt kunna hantera folk som själ utruststning m.m., folk som stöter på din flickvän medan du är på vattnet /Marcus -
JOHN_J_RAMBO
Gäst4 mars, 2003 vid 15:14Okänd iformation om Bruce Lee:
Bruce Lee kan surfa!!! -
Vad kallas den kampsporten där man fäktas med 90cm G10 svärd, ihopkrokade på var sin sida om en bom. “Ulimate formula fighting” eller något sånt var det väl!
-
Svar till:
Jag går lös på roddmaskinen på gymet. En sån där med en sits som rör sig, “concept 2” tror jag att den heter
[/ QUOTE ]
Tack för det tipset. Jag provade en sån igår och idag känner jag mig som jag brukar göra efter årets första surf…den bet på PRECIS samma ställen som surfing. Den kommer att går varm nu under våren så kanske jag äntligen kan starta bätre förberedd… -
efter alla (semi)seriösa svar här mina träningstips.
uthållighet och kondition tränar jag med styrkagympa och alpinegympa, 2 gånger i veckan
kraft träner jag med styrketräningen 2 gånger i veckan.
Vila gärna mellan varje dag för att kroppen ska kunna återhämta sig och man inte börja brytta ner sinna muskler istället…
vid styrketräningen delar jag upp olika muskelgrupper som jag då tränner varje gång med 2-3 olika övningar för varje muskel grupp.
biceps-triceps-axlar: 3 x 8 upprepningar. Eller 3 x 5 för mer explosiva muskler. Dessa muskler ska vara snabba och bör därför inte tränna mer än med 10 upprepningar.
bröst-mage-rygg (korsryggen är mycket viktig eftersom det är den som belastas konstant med hängsele). Ryggen trännar man med 3 x 15 upprepningar eftersom den ska vara mer uthålig än andra muskel gruppen.
Fråga en instruktör vilka övningar du borde göra för att tränna dessa muskel grupper.
ben tränar jag genom ovannämde gympa moment.
-
Tja
Själv tror jag på att göra ca 10-15 repetitioner. Risken för skador är väldigt stor om man gör 5 rep. Men måste säga att bänkpress kör jag ca 8 rep.
Tror också på kampsport, man får väldigt bra kroppskontroll, blir stark och det är dessutom väldigt kul. Ska själv börja på shaolin kung fu.
http://www.sodermalmshaolin.com
gå in där och kolla!!
Bara vad jag tror..
/Abbe -
Det där med att man kan träna så att musklerna blir mer explosiva eller mer uthålliga är bara en myt. Jag skulle rekomendera tung styrketräning. 6-10 reps på alla musklegrupper. Uthålligheten i musklerna har inte med träning att göra utan hur många typ1 resp typ2 fibrer man har. Och att skaderisken skulle vara större om man kör 5or är ju också fel. Det handlar om övningsutförande och inget annat. När man kommer ner på singlar och 2-3or då kan man börja prata om skaderisk. Det finns en massa andra “myter” att döda men jag orkar inte ta upp alla. Tyvärr så har intåget av en massa PT´s gjort att folk får helt fel uppfattning av vad styrketräning handlar om. Många av deras sk “säker träning” är inget annat än svammel.
//jörgen
-
Hallå Jorgen!
Jag är absolut inte påläst i ämnet men jag trodde verkligen på att man får olika typer av muskler beroende på hur man tränar. Vad har du för belägg på att det inte är så?
Ta klättrare vs fotbollsspelare vs brottare tillexempel.. Eller är det folk med viss kroppsbyggnad som söker sig till sporterna?
Mvh
Ola -
Musklerna består av 3 (evt 4) typer av muskelfibrer. Typ I är de långsamma fibrerna (används ex från 800m och uppåt till maraton), Typ IIa och IIb är snabba fibrer och används vid explosiva rörelser (som 100 och 200 m, kast, styrkelyft osv). Vidare så talas det idag även om typ IIc som ytterligare en snabb muskelfibertyp.
Hypertrofi (som jag tror det heter) dvs nyskapande av muskelfibrer sker VÄLDIGT långsamt, om det ens sker. Däremot kan muskelfibrerna växa och bli större, på så sätt blir hela muskeln starkare och större (inget linjärt samband alltid).
Man tror att man genom träning kan omvändla endel av sina typ I fibrer till typ II och tvärtom det är därför det är svårt att vara bra på BÅDE styrka och uthållighet samtidigt. Sammansättningen av fibrer skilljer från person till person men kroppens muskler har även de olika sammansättning.
/adde
Logga in för att svara.