Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MvM, RvdB Proto (Infinity)

  • MvM, RvdB Proto (Infinity)

    Publicerad av mattias-j på 6 februari, 2011 vid 10:40

    Här kommer en första bild på MvM´s proto speedbräda. 46 cm bred(vid slutet av det röda fältet). Tyvärr klotade Martin igår efter bara 7-8 repor. Annars hade vi nog haft en annan vinnare på Horst. Det kommer en rapport från Martin snart. Det är Serge Beumer som håller i den på bilden.

    mattias-j svarade 12 år, 9 månader sedan 25 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 10:58

    Bop, en trestegare, ska man ha mer lyft i nosen och en smal tail med hjälp av stegen eller?
    Hur ser undersidan ut?

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:04

    Eller kan det vara en luftsmord trestegare på undersidan också?, som på en motorboat.

  • martin-van-meurs

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:25

    Sorry for not writing Swedish, but indeed the board is a step hull board. I won’t inform you just now on exact specifications but I can say it’s the easiest to sail speedboard you have ever seen. The board rocks. we’re now working hard on medium and light wind boards and production will start soon. If you got questions you can also contat Mattias as Ron, Mattias and I have been setting up this new brand whih for sure will completely change the diretion the windsurfing industry will be heaing the coming years. Just like the slingshot this design is aimed at widening the range of use and make it easier for normal (read not super heavy, big, strong) PWA riders, to go blistering fast. On top of this the boards also gybe like a dream with tons of grip in the corner.

    I have been thinking this over for many years, tried to get the big brands interested in my ideas. They did not listen and then I felt it wasx enough. Mattias came up with a great idea, we met in Tershelling last year, I contacted Ron again and together with my test mates Serge Beumer and Marcel Braas we started working on the new concept.

    First results a positive so it’s time to show the first pics to the windsurfing World. Since Mattias made it possible for us to come up with production models he is the one to post the first pics.

  • swe-496

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:39

    Mistral hade steg på sin Funboardcourse 303 för ca 12-14år sen. Den oreangea ni vet. Holmberg gjorde grymma brädor för Mistral då.

  • mattias-j

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:42

    I will answer this post in english also from now on.
    The focus is of course to get the GPS speed world record with the boards. But we are also really focusing on lightwind speedboards. With the stepped hull we succeded to get rid of almost all drag under the board. It goes really high on the water, and rides on top of the chop. First on the market will probably be a 46-48cm speedboard. Next board will be 80-85cm lightwind rocket. Martin has already tested a shape pretty close to the one we are working on now, and he easily did 38-40 knots in 20-25 knots of wind. And he didn´t use a 9,5 sail. He sailed on 7,5, and this is what we are looking for. Max speed in light wind without supersized sails. We will succed thanks to less drag, and you will also see a super stiff hull.

    We will hopefully use a “new” builiding technology. And we aim for 5-6 kg, for the 85cm wide board………..

    More info to come in the following weeks.

  • klang

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 01:05

    Shit… ser ju precis ut som mina första brädor… fanatic bee… eller va de nu hette… hahaha… riktigt jäkla smal bak… men jag gissar att dessa speed brädor har inte dubbla kooonckavicker… men färgerna påminner om 80-talet, så gött retro… för visst var väl de där slickepinnarna i just dessa färger… mums… “the board rocks”… still too evaluate… however it looks nice to lick

  • svenne

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 08:11

    Åhå. Stepped hull, och jag ser genast en Flipper HT640 från sent 70-tal framför mig. 🙂
    Kul med nysatsningar även i speed-genren. Kör hårt nu!

  • mattias-j

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 08:19

    Svenne, Flipperns steg var ju bara för att plana lite tidigare. Dessa steg är mer som på Ockes B-28 från 90-talet :laugh:. Det finns rum för förbättringar på en windsurfingbrädas skrov. Och man behöver inte uppfinna hjulet, igen!

  • svenne

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 08:27
    Mattias J;646400 wrote:
    Svenne, Flipperns steg var ju bara för att plana lite tidigare. Dessa steg är mer som på Ockes B-28 från 90-talet :laugh:. Det finns rum för förbättringar på en windsurfingbrädas skrov. Och man behöver inte uppfinna hjulet, igen!

    Flippern har 20% lägre förbrukning än motsvarande båtar från samma tidsera. Så de hjälper till under planing också. OB28, det slår ju faktiskt ännu bättre! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 12:47

    Ja, kul med nytt och med en svensk (igen!) med i matchen.

    ockes båtar är ju en bra inspiration… från http://www.ocke.se

    b24_6.jpg

    själv är jag svag för Smuggler, men ett djupt v-skrov känns väl sådär för en speedbräda? 😀

  • imported_macts

    Medlem
    11 februari, 2011 vid 09:42

    Martin& Mattias:

    What sizes are planned for the boards in the mid to light wind spectrum?
    I am streamlining my quiver now and plan to have:

    Formula board (yes…i live in a place with not that much wind). sail size 10.8
    Medium/lightwind speed/slalom board: sail ca 8,5-7,0
    Speedboard (Lorch division s83): 7,0-6,0 (and perhaps try with 7,8 as well)

    The formula board and speed board I have, but the middel board is missing right now and I haven´t decided what to buy.

    Your new brand sounds very interesting! My weight is appr. 98-100 kgs (well, a few kg´s more right now…but season have not started yet )

  • martin-van-meurs

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 08:12

    Hi Swe 171

    Final sizes will be announced soon, but we will cover a windrange from 10-50+ knots. The emphasis will be on control and high endspeed, but we also will focus on early and easy planing.

    The speedboard is ready to go and measures 46×230. It planes real early for a speedboard, has got a high volume for it’s size and is super easy to control in super high winds. Needless to say it’s also blistering fast, but obviously everyone who would start up a brand would say the same 🙂

  • mattias-j

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 13:08

    MADE IN SWEDEN

    Martin och Ron(van den Berg) var i Västervik denna veckan, och vi har skrivit ett exklusivt avtal med Marström Composite för tillverkning av windsurfing utrustning. Vi kommer att börja med en speedbräda med maxbredd om 46 cm. Jag skriver maxbredd därför att den är byggd med steg. OFO är mer liknande en betydligt smalare speedbräda. Den är utprovad och testad i Holland, där inte alla seglingar är postade. Martin hade uppe den i 48 knop med 5,0 lätt underriggad på ett icke optimalt spot. Stegen ger en bräda som är extremt lätt att segla och kontrollera. Vi kommer förklara mer hur det fungerar lite senare.

    Anledningen att vi valt Marström som byggare är att vi vill åt deras kunnande och deras unika byggmetod med autoklav. En “vanlig” carbonbräda byggd i vakumpåse kommer under vakumprocessen som mest upp i 1,5 bar. Detta ger en del möjligheter till luftbubblor i laminatet. Detta ger i sin tur ett svagare laminat som lätt kan delaminera. I Marströms autoklav kommer vi upp i 8 bar under vakumprocessen. Detta ger ett absolut solitt laminat utan tillstymmelse till luft. Fördelen är att bara exakt rätt mängd material används. Detta ger ett mycket lätt och styvt skrov. Dessutom kommer formen på brädan att vara intakt oberoende av hur mycket man seglar. Den kommer se likadan ut om 5 år. Vi var samtliga väldigt trötta på hur dålig kvalitén är på många av dagens brädor. Priset stämmer inte överrens med kvaliten. Tyvärr har en del märken haft den dåliga smaken att kalla sina brädor “Carbon” med extremt få % carbon i sig. Våra blir näst intill 100%.
    Toleransnivån på byggen hos Marström ligger mellan 0,4-0,8%, både när det gäller laminattjocklek och vikt…..

    Våra brädor kommer att bli ca 20% dyrare än dagens fabriksbrädor, men 30% lättare, 30% styvare och 100% starkare. En förserie av 46:an kommer att släppas så fort Marström hinnner tillverka dom. Samtliga är redan sålda, några i Sverige och några i Holland. Nästa omgång släpps under sensommaren med leverans till hösten..
    http://www.marstrom.com

  • svenne

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 13:53

    Kul Mattias! Skitkul!!!

    Håller absolut med om att brädor som kallas “carbon” inte är värda namnet. Ibland känns det som att de lika gärna skulle kunna klistra på sån där fejktejp som finns på Mekonomen… 😀
    Marström är kungligt duktiga på vad de håller på med. En fördel till med högt tryck är att det blir ett fiber/matris-förhållande som ligger bortåt 85-90 %. Det är magiskt!

    Lycka till och kör så det ryker!
    Sverige är på topp just nu. 🙂

  • mackee

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 17:05

    Riktigt cool bräda ,ska bli kul att testa hoppas den kommer snart.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MvM, RvdB Proto (Infinity)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.