Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MvM, RvdB Proto (Infinity)

  • surfan

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 17:38

    Ja vi väntar otåligt !!!

  • mackee

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 18:49

    troligen kommer dom till midsommar:cool2:

  • larsd

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 20:47

    Kan, eftersom jag har haft förmånen att klämma på dom och fått höra MvM gå loss kring teorin bakom shapen, intyga att det är rktigt coola grejer!

  • mackee

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 07:02

    japp coola grejer, nytänk gick knappt sluta klämma , vrida och mäta
    Och sen ska den tydligen inte behöva stor fena så det blir perfekt i dammen

  • mattias-j

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 07:49

    Sen kommer det fenor, master, lattor, från Marström också. Masterna kommer bli så sjukt bra med deras byggmetod. Vi kommer att kunna ta fram skräddarsydda master för varje seglares segelstil, vikt, längd. Wingmaster, förböjda master, master som har olika börjkurva framåt, bakåt och sidledes. Garanterat 100% kol, och lätta. Heavy duty kolmaster för vågsegling är en annan grej. Lattorna är superviktiga i ett segel. Här kommer vi ta fram “trimkit” för olika segelmärken. Med speciallattorna kommer man kunna skräddarsy var min vill ha “släppet”, var man vill ha buken, och vad man vill ha ut av seglet. Dessutom kommer man spara ungefär ett kilos vikt på seglet.

  • hdtv

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 08:10
    Mattias J;648586 wrote:
    Sen kommer det fenor, master, lattor, från Marström också. Masterna kommer bli så sjukt bra med deras byggmetod. Vi kommer att kunna ta fram skräddarsydda master för varje seglares segelstil, vikt, längd. Wingmaster, förböjda master, master som har olika börjkurva framåt, bakåt och sidledes. Garanterat 100% kol, och lätta. Heavy duty kolmaster för vågsegling är en annan grej. Lattorna är superviktiga i ett segel. Här kommer vi ta fram “trimkit” för olika segelmärken. Med speciallattorna kommer man kunna skräddarsy var min vill ha “släppet”, var man vill ha buken, och vad man vill ha ut av seglet. Dessutom kommer man spara ungefär ett kilos vikt på seglet.

    Hmm, får lite ”deja vu” från tiden då jag körde motorcykel. Man skulle byta ut allt som kom som standard på hojen för att få den lättare, snabbare, mer “responsive”…. osv.

    Tror att det är bra med nya aktörer som har nytänkande och vågar tänker utanför boxen, det är så utvecklingen tar stora steg.

    Dessa projekt skall bli spännande och följa!

  • andersbq

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 08:14

    Det är bra boys, det kanske är detta som behövs för att ta ett nytt steg för vindsurfingbranchen. Det här är lite mera än att bara slipa lattorna!

  • faster

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 08:49

    Är det slut på CA-epoken nu?

  • mattias-j

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 08:54
    faster;648591 wrote:
    Är det slut på CA-epoken nu?

    Jag har sålt mina…..:wink:

  • klang

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 11:28

    Shit Mattias, du har så mycket energi så att det smittar av sig, kul att läsa.

  • tobhed

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 12:17

    Vad är det för volym på 46an? Misstänker att den lär ta 7,0 och nedåt?

  • budda

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 12:21

    Jätte kul.. Lycka till med produkten och till fina resultat till er som handlat

  • mattias-j

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 14:32

    Eftersom den är byggd i steg, så har nosen nog med volym för 7,0. Tobbe, du kommer poppa upp som en fjäder! :smile:.

    Martin kommer att komma till Sverige under våren flera gånger. Vår målsättning i det större segmentet, (bara för att klargöra,) är inte att slåss mot slalombrädor för bansegling. Vi kommer sikta på brädor som ska vara lätta att segla för alla, tidig planing och kontrollerbara. Vi kommer ha samlingar på Haga Park där vi kommer bjuda in alla som är intresserade att titta och berätta vad dom skulle vilja ha ut av en bräda just för sitt spot. Och då menar jag inte främst i dammen, utan vilken typ av bräda som skulle ge den mjukaste, skönaste, snabbaste prestandan utanför klubbhuset. Sen kommer Martin och Ron att bygga ett par prototyper som vi Haga seglare kan testa, för att sedan bestämma en modell som kommer i produktion. Samma sak kan vi göra i Torkelstorp och Klagshamn också. De större brädor som finns idag, är oftast gjorda för 100 kilos klumpar som vill plana upp så fort som möjligt efter en gipp, i vindskugga av 10 andra seglare med 9 m2 segel runt en boj. Våra brädor ska kunna komma igång i samma vind med 7,5 m2 segel, ge en skönare mer komfortabel segling med högre toppfart rakt fram. Tack vare formen, så gippar den som en gud, men man kanske glider ur planing under 2-3 sekunder om man har 10 andra seglare runt om sig vid en gipp under en PWA tävling. Vi riktar oss inte till er som ska segla PWA utan till er som kan vänta lite på ren vind och gippa där ni vill gippa, men vill ta er fram dit så fort det går…. Soulsurfing but blistering fast!!!

    Som en liten notis, Ron van den Berg är ingen gröngöling. Kommer ni ihåg Bic? Electric Rock och Astro Rock? Faktiskt världens mest sålda brädor alla kategorier. 60000 st Astro Rock såldes i världen. Varför? Den var snabb, lättgippad(1991) och väldigt lättseglad. Ken Winner? Stephan van den Berg(bror)? Världsseglare med Rons brädor under fötterna. Volwater(Fanatic)? Omshapade för att optimeras. Ron har tyvärr haft fullt upp under 2000-talet med sin och sin brors shop i Holland med försäljning och reparationer så han har inte varit så aktiv shapare under en längre tid. I vintras fick han bara nog av alla reparationer och ville börja skapa igen. Dessutom såg han att shapen hos många märken fokuserade på en sak PWA. GPS, segla var du vill när du vill med vem du vill. Ut och ha kul utan krångel, det är målet……

  • kapten-k

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 19:48

    Fy vad kul det här verkar… Var finns bokningslistan för brädor?

  • mattias-j

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 20:02

    Kolla videon. WIG är ett sätt att ta sig fram över vatten med hjälp av “ground effect”. Vi kommer inte flyga över vattenytan med våra brädor, men nästan. När brädan är på väg upp i planing har vi 5 beröringspunkter i vattnet och ett extra lyft med mittsektionen under brädan. Väl uppe i full planing så är det det 3 punkter som är i vattnet. Området kring fenan och akterkant av de bakersta stegen. Luftblandat vatten forsar bakåt från stegen och ger en mycket lätt “glidning”. Beröringspunkterna ute vid stegen ger brädan en otrolig stabilitet, och ger därför en mycket lättseglad bräda. Man behöver inte pressa eller trycka någonstans, brädan åker av sig själv. Så beskriver de som testat brädorna hittills. Väl uppe i planing, så behövs väldigt lite för att hålla sig kvar. Brädan ligger absolut plant i vattnet. För att få extra bra släpp, så är kanterna extremt skarpa. Detta är ytterligare en effekt av byggtekniken, som ger möjlighet till riktigt skarpa kanter.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=LSeZ1eQzDvI”]YouTube – WIG – Wing in Ground Effect[/ame]

    Våra brädor beter sig väldigt likt detta plan, kolla typ 2,40 in på detta klipp så ser ni ungefär planingsytan….

    Kapten K, ett PM duger bra 🙂

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MvM, RvdB Proto (Infinity)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.