Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

• olandstoken

Medlem
    14 september, 2012 vid 22:13

En tvingande licens för skolor skulle vara en bra start för att få ordning på denna vilda västern. Finns de som gillar snabba Cash och som varken har kunskap eller bryr sig om vad de lär ut. Det är ingen lek att kitesurf även om det är barnsligt roligt. Har man inte gått kurs eller surfar utan att ha den insikten så man farlig, både för sig själv och andra.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

• goodis

Medlem
    14 september, 2012 vid 23:01

Vore kanske bra med en nybörjar ranking av spoterna?
    och kanske en mentor eller liknande? tänkte mig att lite mer erfarna tar sig an nybörjare. Då får dom ju lite mer är 2*4 timmars kurs.

• rrd_z

Medlem
    15 september, 2012 vid 07:03

De finns nog inte direkt något VI kan göra förutom rekommendera att inte köra så stort eller att gå ut på djupare vatten….sätta upp skyltar hade kanske fått någon att tänka efter kanske t.o.m inse och packa ihop ist..
    Tror skolorna bär de tunga ansvaret att faktist slå in i huvudet på eleverna att är ni minsta osäker FRÅGA , Behöver du hjälp med riggning FRÅGA… Alla har vart nya , naiva och många har nog kört överriggade när vi vart för gröna…
    Tråkigt nog så händer sånt här i brist på respekt , kunskap och kanske för att man är rädd för att fråga för att framstå som en “noobie” och försöker sig på något som i många fall går vägen men även om de blir mer eller mindre ett “överlevnadssurf”
    Till alla som är nya som precis börjat bör också veta att de finns nog ingen sport som är så gästvänlig och har sån gemenskap som inom surf sporten , mer eller mindre ALLA hjälper till mer än gärna bara att VÅGA fråga !

hade vart nice med en färsk update hur de är med grabben…. respirator låter riktigt riktigt illa…. börjar de bli bättre?

• svenne

Medlem
    15 september, 2012 vid 07:21
    RrD_Z;698640 wrote:

Tror skolorna bär de tunga ansvaret att faktist slå in i huvudet på eleverna att är ni minsta osäker FRÅGA , Behöver du hjälp med riggning FRÅGA… Alla har vart nya , naiva och många har nog kört överriggade när vi vart för gröna…

Nej, du bär minst lika mycket ansvar för att förhindra en olycka. Lägg inte ansvaret på någon annan.
    Vad är det som säger att grabben inte köpte kiten på e-Bay?

• call3

Medlem
    15 september, 2012 vid 07:39

Tankarna går till killen som skada sig!

Var är marginalerna? Många som inte funderar igenom vad de gör. Förra veckan i Habo hade vi 2 snubbar som låg och drog framför stranden med klassisk skitnödigställning (lite för bra riggade och lyckades uppenbarligen inte höjda tillräckligt) och höll på att klippa folk med linorna. Jag vet att en sa till dem om det och den enas reaktion 10min senare är att komma tillbaka och fråga om han hade förväntat sig att de skulle be om ursäkt… Antingen det handlar om en själv eller andra. Ha marginal det är bara så man kan klara sig ur en situation man inte tänkte skulle hända.

• ristarpen

Medlem
    15 september, 2012 vid 08:37

Mycket tråkigt med olyckor… Men Tyvärr så är det något som vi kommer att få se mer av då våran sport har en ökning av utövare.
    Jag har själv inte gått någon kurs men fick hjälp av vänner som kunde kita(6 år sedan) . Självklart tycker jag att det är bra med kurs då man kan få lära sig grunderna på ett säkert sätt.

Men det viktigaste som man INTE kan lära sig på en tvådagars kurs är nog kännslan för styrkan av vinden, Det är något som kommer med tiden.

Så det vi kan göra för att förebygga olyckora är ju som andra har skrivit. Ser vi någon som inte verkar ha 100 koll så är det bättre att prata med dom en gång förmycket än en förlite. Vissa blir nog lite stötta av att man lägger sig i men som sagt skit i det så kanske vi får minder olyckor.

• danger

Medlem
    15 september, 2012 vid 12:31

Hoppas innerligt att det går bra för killen. Här är länk till den enda nyhetsrapportering jag sett kring olyckan:
    http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3652

• pedersen

Medlem
    15 september, 2012 vid 18:59

På “min” strand är jag rätt ensam som vindsurfare, men det brukar alltid vara någon som kitar. Jag ofta frågan om jag kan hjälpa till att ta ner kiten. Brukar hjälpa till att launcha och ta ner. Känner mig inte riktigt hemma i rollen, men det brukar vara “inga problem” och man vill ju vara hjälpsam. Borde jag avstå och säga att jag inte har någon erfarenhet? Dom flesta som är där verka ha koll på läget.

• simonm

Medlem
    15 september, 2012 vid 19:18

Pedersen: Om det inte blåser väldigt lite och du får tydliga instruktioner, så tycker jag att du bör avstå om du inte känner dig säker på att du gör rätt.

Jag har själv blivit galet launchad av kiteare (troligen nybörjare) flera gånger, och det kan gå riktigt snett. En kille lyfte upp min kite åt fel håll och bara släppte trots att jag skrek åt honom t.ex. Jag löste ut direkt, så inget farligt hände, men en del har nog inte den rutinen…

• dameli

Medlem
    15 september, 2012 vid 20:35

En modern 12a klarar ofta mellan 6,5-13,5ms. Det övre registret gäller vid bättre kontroll (åtminstone North från 2011 kör Neo2011+Rebel2013+Fuse2012). Det är inte lätt för nybörjare veta vilka förhållanden deras riggar klarar i kombination mot deras vikt. Det lär man sig, jag påstår att det är helt omöjligt efter en kurs att förstå detta då det handlar om känsla det måste få ta tid precis som ristarpen beskriver.

Som exempel har du konstant säkra prognosser via flera vädertjänster på känd spot efter kontroll med vindmätare i minst tre omgångar i 9-12ms väljer jag 12a väger 80kg, dock ej vid 10-13ms…

Tror knappast att det är nybörjare som står för de flesta olyckor, Det mesta verkar komma vid trick som många gör på grunt vatten utan hjälm…

Gör misstagen på djupt vatten framförallt kitelopparna…tappa bräden plaska ett tag och kör hårt igen när du hittar brädan

Hade kanske behövt några dedikera nybörjar zoner, eller någon symbol eller nått så att folk kan få lite extra hjälp.

• pepa

Medlem
    15 september, 2012 vid 21:23

Angående att tolvor klarar upp till 13,5; idag blåste det 13-14 i medel under tävlingen och ALLA rutinerade kajtare körde 6-7 m2. Och vi var BRA riggade. Just sayin.

• southcoastsweden

Medlem
    16 september, 2012 vid 09:06

Precis!

Ok om man väger 120-130 pannor då kanske man kan ge sig ut med en 12a i 13m/s som rutinerad åkare.

Tror det finns en hel del okunskap om vindstyrka där ute också, alla borde äga en vindmätare nån gång under sin kitekarriär.

Sen tycker jag att “vilda västern” är lite överdrivet att kalla kitesverige.

• t_h_s

Medlem
    16 september, 2012 vid 09:24
    Pedersen;698695 wrote:
    På “min” strand är jag rätt ensam som vindsurfare, men det brukar alltid vara någon som kitar. Jag ofta frågan om jag kan hjälpa till att ta ner kiten. Brukar hjälpa till att launcha och ta ner. Känner mig inte riktigt hemma i rollen, men det brukar vara “inga problem” och man vill ju vara hjälpsam. Borde jag avstå och säga att jag inte har någon erfarenhet? Dom flesta som är där verka ha koll på läget.

Om du “brukar hjälpa till att launcha och ta ner” så borde du ha fått höra om du gör något tokigt. Om du VILL vara behjälplig så tror jag att du har mer rutin än många andra. Största risken är kanske om du är osäker och kitaren också är osäker. Då kan det kanske bli haveri av det hela.

• pedersen

Medlem
    16 september, 2012 vid 11:34

“Brukar och brukar” är väl att ta i, men det har hänt ett antal gånger. Ungefär lika många gånger som jag räddat någons bräda som varit på vift från kitearen ute på vattnet 😉

• plattvatten

Medlem
    16 september, 2012 vid 15:51
    Pepä;698708 wrote:
    Angående att tolvor klarar upp till 13,5; idag blåste det 13-14 i medel under tävlingen och ALLA rutinerade kajtare körde 6-7 m2. Och vi var BRA riggade. Just sayin.

japp, en tia hade varit perfekt for en 110 kg kitare i viken igar, da byarna var uppe i 18 m/s. Testade med 12 rpm och gransen gar vid 17 m/s.

Sida 4 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.