Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mycket hangtime høga hopp, vad ska man køpa?
-
Mycket hangtime høga hopp, vad ska man køpa?
rambo_johnson svarade 20 år sedan 19 Medlemmar · 72 Svar
-
njaa hangtimen är väl ok svårt att få till höga hopp bara. där är ju inte sämre hangtime i en låg AR bara för att det är en låg AR. det handlar ju mer om att det är svårare att få på lika höga hopp som med en hög AR.
-
Njaee… måste nog säga att min erfarenhet är tvärtom, det gick fint att hoppa högt med Aeron men det fanns ingen hangtime..
-
handlar ju givetvis mycket om storleken, provade en 14 en stund så mitt omdöme bygger ju inte på mer än det. ville framför allt framhålla att det inte är dålig hangtime i låg AR drakar bara för att de har lågt AR.
-
X4 eller Raven är de drakar som alla som inte är så
crazy som hugo kan få till mycket hangtime med! -
från naish ja. sen finns där ju massa andra, som t ex EHs freestyle. så de e ju bara en fråga om man vill ha bra eller bäst.
-
Du kan hoppa ganska högt med en kite med lågt AR däremot får du inte lika mycket hangtime. Så nu är du ute och snurrar igen.
-
Alldeles sant vilken kite som är bäst är dock en fråga om vad man gillar för typ av kite än vilket märke som kiten har dom flesta kites idag är mycket bra och räcker mer än väl till dom flesta.
-
så kan man ju inte säga, de e ju från drake till drake. varför kan man inte hänga lika länge med en låg AR som med en hög AR om hoppen e lika höga? förresten e detta något du testat i praktiken eller ytterliggare något du hört eller läst om?
-
Ja det är korrekt uppfattat att det är olika ifrån märke till märke.
Sen är det ju väldigt betydelse fullt hur mycket vind du kan kanta emot i ju längre du kan kanta emot och desto fortare du vågar köra desto högre blir hoppen samt hur stor kite du kan köra med.
Varför du kan hoppa nästa lika högt med en medel AR kite men inte får lika mycket hangtime beror på att en hög AR kite har en mer flygplansvingeliknande profil. Mera ingående än så kan jag inte föklara det men här finns många duktiga kiteare på Steffo så dom kan säkert utveckla det mera.
Jo då jag har kört med både låg och hög AR kites men det jag går efter är mera erfarna och duktiga kiteares förklaringar.
Var jag får min information ifrån är inget som du behöver bry dig om överhuvudtaget.
-
nä jag bara tänkte att eftersom du skrev att jag va ute och snurrade så va jag nyfiken på hur du kunde va så säker på att du hade rätt. kan du förklara varför wipen t ex inte har så bra hangtime, den har ju högst AR av alla och borde enligt din teori vara den man flyger längst med. det kan inte vara så att det beror på mer än bara AR-talet? och att man inte kan säga något generellt i den här frågan?
-
Svar till:
Sen är det ju väldigt betydelse fullt hur mycket vind du kan kanta emot i ju längre du kan kanta emot och desto fortare du vågar köra desto högre blir hoppen samt hur stor kite du kan köra med.
[/ QUOTE ]
detta har väl inte med saken å göra?
-
Svar till:
nä jag bara tänkte att eftersom du skrev att jag va ute och snurrade så va jag nyfiken på hur du kunde va så säker på att du hade rätt. kan du förklara varför wipen t ex inte har så bra hangtime, den har ju högst AR av alla och borde enligt din teori vara den man flyger längst med. det kan inte vara så att det beror på mer än bara AR-talet? och att man inte kan säga något generellt i den här frågan?
[/ QUOTE ]
Nyfiken! Hur vet du det om Wipen?
”Adam was the only man who, when he said a good thing, knew that nobody had said it before him.” Mark Twain -
Ta vilken kite du vill och ge dig ut i 10-13 m/s med vilken kite som helst av nyare modell ge gärnet och pricka lite byar så hoppar du lika högt med vilken som… sen handlar resten om hur draken känns för dig (personligt).
blåser det tillräckligt mycket så enligt min erfarenhet så flyger jag iallafall allvärldens väg bara jag lär mig hur kiten fungerar..
men sen kan man juh diskutera dom större storlekarna.. och jag säger som så att juh mer fart du har juh högre hopp kan du göra.. allt ligger i fart och kantning o tajming… tajming för mig kommer enklare när jag använder mig av en snabbare kite.. så snabb kite som möjligt brukar funka och lite kamikaze på de så är såsen klar…
-
Tja Wipika van ju Bigest Air 04a så visst kan dom hoppa högt med Wipika.
Logga in för att svara.