Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mycket snack om Formula, men fram med sanningen nu!

• Mycket snack om Formula, men fram med sanningen nu!

Posted by anonym-anvandare on 11 september, 2001 at 04:07

Glider för närvarande runt på en 275:a, men kan inte säga annat än att man blir sugen på en Formula när man läser om fullplaning i svaga vindar. Tillfällen då en annan inte ens tagit sig tid att ge sig ner till vattnet.

Men hur är det egentligen. Om man inte är tävlingsfreak utan bara en vanlig frirajdare, är en Formula-bräda något att satsa på då, eller går det lika bra med en halvfeting, typ Bic Techno 283 el dyl och sedan skaffa stora segel?

Finns det någon som har testat skillnaden i planingströskel på Formula jämfört med tex Bic:en?

För en som inte tävlar så är ju planingen viktigare än toppfarten och det är ju planingen som avgör timmarna på vattnet.

Anledningen att jag tittar på Bic:en istället för Formula är också att den ser lite lättare att använda för typ gipp/hopp/lite trix.
    Hur är det med Formulan? Är det bara att plocka fram DrDing så fort man gjort ett litet skutt med brädan eller? Hur funkar dom vid gipp och trix?

/// Silversurfar´n

teabag replied 23 years, 3 months ago 4 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • dala

Member
    11 september, 2001 at 06:32

hade tidigare en Tiga Freex281 men seglar nu på en formula. Kan bara konstatera att man planar mycket tidigare på en formula än en Bic 283.

Lite trix nämner du. Hopp och så, glöm det, funkar inte särskilt bra med någon av brädorna, gippar är lättare med Bicen, slag lättare med formulan. Test en villy skipper med en 65 fena.

Hållbarheten är nog likvärdig på båda brädorna. Bicen har en tendens att bli av med nosen vid kastfall, har sett många exempel på detta.

Mitt råd, ska du plana tidigt och segla mycket, välj en formula, funkar bäst på kryss och undanvind.

Ska du segla fram och tillbaka och göra trick, välj en stor freestyle bräda på 115 l. De planar rätt så tidigt och är mycket roligare att träna med.

Hoppa över Bicen, den är bara en kompromiss.

• pete

Member
    11 september, 2001 at 06:32

Har en Bic Techno 283 som jag kör med 9.0 och 55 cm fena. Jag planar inte lika tidigt och går inte lika högt i vind som Svanberg och grabbarna på tävlingskitten (måste väl bero enbart på utrustningen och plånboken? :)). Dock planar jag tillräckligt tidigt för min smak, cirka 4-5 m/s när man kan börja ana lite vitt på vattnet. Ger bra pumpträning. Suveränt i Stockholmsk sjöbris. Med ett 7.4-segel och originalfenan (46 cm) är det riktigt roligt, går att segla utan problem upp till c:a 10 m/s.

Hoppa är väl tveksamt med Technon, det är en STOR bräda (152 liter). Däremot kan jag träna jippar galant med Technon vilket jag tror är svårare med formulabrädor (har ej testat formula). En varning är att man blir lätt lite kaxig, den är så förlåtande och går så lugnt och stadigt i jippar att man sällan väter våtdräkten (utifrån alltså). När jag i söndags körde hårdvvinds bump-n-jump med mindre bräda hade jag lagt mig till med slarviga divalater och var inte tillräckligt bestämd i jipparna vilket omedelbart straffade sig med alldeles för mycket simning. Det tog en timme innan jag fick någorlunda fason på jipparna med hyfsat rätt tryck på mastfoten etc.

Technon är slagtålig med ett stort aber: nosen. Jag har hört om hyrställen, som tydligen ofta har Techno, där mer eller mindre samtliga Techno hade kvaddade nosar. Själv sumpade jag 9.0-riggen en gång för mycket vilket föranledde lagning med epoxi, silvertejp etc. Gör säkert inget för prestanda, med det ser ju lite trist ut.

Summa summarum kan väl sägas att tack vare Technon har jag denna säsong seglat mer än nånsin. Nästan uteslutande i Stockholm plus ett par sejourer på Öland och Sundsvall; 80% av gångerna har jag seglat Technon. Den kan definitivt rekommenderas!!!

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 06:48

Seglade Bic 283 innan och kör nu på en Starboard 155. Planing / fartmässigt är Formulan överlägsen Bicen. Hållberhetsmässigt tycker jag det inte verkar vara ngn större skillnad. Det enda jag tyckte var bättre med Bicen var nog gipp egenskaperna. Båda är bra brädor som kommer att ge Dig många timmar på vattnet.

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 07:15

Jag tycker verkligen inte du skall köpa en bic en formulabräda planar mycket lättare en nacdel är att dem är lite ömtåliga man får vissa lite kärlek och inte våldta den första dan. blir det något hål så är det bara att dinga lite och sticka ut igen. En formulabräda tål mycket men inte allt.

mvh Petter

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 10:42

Köp en riktig formula direkt, du kommer endå att vilja ha en efter ett års seglande på bicen. Inget ont om bicen det är en bra bräda men om jag
    vore dej skulle jag satsa på en formula bräda.

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 10:46

Men Bic Techno är ju inte direkt tålig…

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 14:44

Varför får man en deja´ vu´ känsla när man läser ett sånt här inlägg *suck*

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 21:04

Jag kan bara instämma med grabbarna som kör formula..
    Kör just nu en Starboard 186 och den är helt suverän.. har aldrig haft roligare på en bräda.. man kan ju åka överallt,, slöra som en dåre
    ta höjd som en gam och gippa som Lennart Svan. Brädan är väldigt lättkörd…Ska dock komplettera med en mindre bräda till nästa år
    för de de dagar det brallar i ordentligt.
    M…

• teabag

Member
    14 september, 2001 at 10:13

Som nybörjare vet man inte alls vad man ska tro. Men efter att ha läst en massa tester samt Bosse´s och DR Masse´s tips här på konfen plus en massa andra tips slog jag till på en stor vanlig bräda efter att ha haft precis samma konfunderingar som du.Men orsaken var mest att en formulabräda verkde för mycket “overkill” för mig som knappt kan beachstarta,göra fullfartsgippar etc men jag tror att om man kan det här med vindsurfing och vill segla mycket att formulabrädorna är bäst.Mitt val blev en AHD FD 77 med en 9,0 som minsta segel (?)och det är väl ganska nära en BIC 283 man kan komma – men jag är ju också forfarande en glad amatör. Lycka till

Uffe

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mycket snack om Formula, men fram med sanningen nu!

You must be logged in to create new discussions.