Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › "MySchool" VS "Newschool"
-
"MySchool" VS "Newschool"
Publicerad av kinetic på 4 juli, 2010 vid 22:52Japp då va spjutet hemma, o som synes med betoning på “spjut” :laugh: . Instinktivt så känns brädan snarare närmare 80+ i volymen, ser behagligt stor ut, en “lättvindspeed”, återstår att se om den verkligen är det. Brädan känns “bulletproof” när man klämmer på den iaf…:grin:
kinetic svarade 12 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Det är min nya “speed” bräda, 245*46.5, volymen vet jag inte men den skulle ha blivit kring 65 men den känns snarare runt 80, men jag kan känna helt fel:grin:. Har “shape:at” den själv o har som synes tagit en hel del från de gamla “no nose” brädorna, dock så har jag kombinerat detta med en modern scoop-rocker samt smal “stance” o tämligen akter-orienterad mastkassetts placering… Min gissning är att plankan kommer gå igång redan kring 9-10 m/s… Skall bli intressant att testa den när det kommer lite vind…
Edit: Har “jämfört” storleken med RRD Avantslalom 268, o denna är klart mindre…Så om RRD:n har ca 75 liter så ligger denna kring 65 skulle jag tippa. men det kan oxå vara som så att RRD:n har mer volym än de angivna 72 liter…
-
ganska lik en thommen 265 som ligger i högen i garaget. Ta med den till habo nästa gång så kan vi jämföra rocker med missilen jag har.
-
tbsurf;619767 wrote:vad är newschool?
“Kort och bred” speedbräda, där en bredd på 35-40 cm av nåt obegripligt skäl betraktas som brett, fast speedbrädor sällan varit mycket smalare än så? Gissning bara…
-
Precis…Det ska va kort o brett med “gun” outline…Jag skall iaf testa min ide med en “retro” outline i kombo med en modern scoop/rocker…Brädan ser onekligen låååååång ut men den är ca 243cm “bara”, mycket volym akteröver… Nåja, tids nog kommer domen*haha*
-
Carbon Art sp47
Volym: 75
Bredd: 47
Längd: 240Låter ganska likt tycker jag…
-
Nja Tobias, de måtten må stämma men finns det verkligen speciellt många formlikheter?
-
Tobhed-Konfen 1-0:grin: . Ja jag har sneglat på SP47 av den enkla anledningen att det verkar vara en “oextrem” speedplanka som kan användas rätt ofta. Grund-data påminner som sagt starkt om SP47, men outline o scoop/rocker är klart annorlunda, min bräda har något mer scoop, annorlunda rocker osv. Så fort vinden kommer vet jag om det är en “hit eller shit”:grin:
-
Håller med dig, formen är helt annorlunda och säkert rocker etc också. Men rent siffermässigt så låter de väldigt lika och tanken med kinetics bräda kanske inte var så unik trots allt
Quote:Nja Tobias, de måtten må stämma men finns det verkligen speciellt många formlikheter? -
Klart tanken var “unik”, finns ingen bräda av årets modell som ens är i närheten av hur denna ser ut*haha*. Det som är “unikt” min bräda är att jag utgått helt o hållet från mig själv, dvs “unik “stance om 35 cm mellan bakre stroppens främre skruv till främre stroppens bakre skruv, ca 4-5cm smalare stance än “normalt”, utöver detta ordentligt railad placering, tror nästan jag får flytta in de något då det finns möjlighet att sätta stropparna i tre olika lägen i längsled samt tre olika lägen “på bredden” , hur jag föredrar att railsen ser ut osv…Bottenformen tex är helt befriad från tönterier som cutouts & konkaviteter. Så nog är den unik allt, men det jag hoppas mest på är att brädan passar mig som handsken, gör den det så är målet uppnått, för jag kommer alla gånger kunna segla snabbare på en bräda som passar min stil. Sen skall man komma ihåg att det är inte de enstaka shape-egenskaperna som gör en bräda bra eller dålig utan det är shapen som helhet i kombo med placering av stroppar, fenbox, mastkassett osv som ger den där goa brädan, o ännu goare kan den bli om den passar den seglingsstil man har (eller tror sig ha)… Kommer skriva en liten rapport när den väl provkörts i hyffsad vind…
-
Plankan “provkörd” idag, vind mellan 2-10m/s, korta “intensiva” byar…Så egentligen kan man inte säga mer än att stropparna sitter perfekt för min smak, gick utmärkt att komma i de utan att hälarna tog i vattnet…Körde med 7.3 F2008 så det var absolut inte optimalt, dessutom mycket byig “sjö vind”, dvs HELT värdelöst*haha*
-
Aj då!
Hoppas på bättre vindar snarast!Ska bli underbart (hoppas jag) att få test min egenutvecklade speedbräda för choppiga och byiga förhållanden:-)
49/47,5 bred med ca 77 liter
Yehoooo!
Logga in för att svara.