Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Mystics Warrior lr Dark Rider Waist-Seat

• Mystics Warrior lr Dark Rider Waist-Seat

Publicerad av j0naz på 18 augusti, 2007 vid 07:26

Hej

Jag är pur färsk i sporten och på detta forum.
    Jag har köpt en begangnad slingshot turbo diesel 12 m 06:a, och behöver nu hjälp med val av sele. Jag har ryggproblem (blir överansträngd vid statisk belastning under för lång tid, har dock kört rehab flera år så det är bättre). Min första tanke vid köp av sele var att försöka komma undan så billigt som möjligt, men efter att ha läst runt lite så har jag ändrat mig pga mina ryggproblem kommer jag slå på stort direkt och köpa någon dyrare variant med mer support för ryggen.

De jag har tittat på är Mystic Warrior Waist eller Mystic Dark Rider Waist-Seat.
    Jag har läst att waist-seat ska vara en bra variant för personer med ryggproblem, eller tror ni mystic warrior kommer funka lika bra?

Sedan undrar jag vilken storlek som borde passa, jag är 172 lång och väger 72 kg, har ganska breda höfter för att vara kille. Normalt så borde jag ha medium, men en kompis som är “dubbelt” så stor som mig kör på large, så därför undrar jag om ja inte kan ha small ändå? De ska dock tilläggas att jag ska använda selen även på vintern (förmodligen utanpå kläder).

Saken är också den att jag kan köpa en nästan ny mystic warrior small lite billigare.
    Vilken skulle ni valt, jag skulle önska att inte lägga för mycket pengar då jag aldrig ens provat kite. Men samtidigt är det dumt att snåla med några hundralappar och få ett resultat där jag inte ens kan använda utrustningne pga mina ryggproblem.

Tacksam för hjälp!
    Mvh Jonas

För er som är oroliga för min säkerhet kan jag tillägga att jag köpt en liten träningskite på biltema. Samt att jag har ett gäng kitare här i Gävle som kommer att hjälpa mig att åka…

sahlin svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • telekiter

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 08:57

Hej Jonas, kul att du hittat denna roliga sport. Ligger ditt ryggproblem nere i ländryggen eller högre upp?

Om det är ländryggen så ska du deffenitivt ha en “riktig” sittsele. De selar du nämner är egentligen midjeselar där man adderat en “blöja” så att selen inte ska glida upp under armarna. Du får dock fortfarande samma belastning på ryggen som en ren midjesele eftersom kroken sitter högt på dessa (jag kör själv med en Mystic darkrider waist-seat).

Jag skulle absolut rekommendera dig antingen “Mystic shield seat harness” eller “Dakine Fusion seat harness”. Vidare har även pro-limit fina sittselar så kolla även in dem.

/Urban.

• j0naz

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 10:29

Jag har problem både i länden och bröstryggen. Men jag har blivit mycke bättre senaste åren, de är bara vid hög framförallt statisk belastning som jag får problem. Mussklerna på vänster sida orkar inte riktigt med då, vilket resulterar att höger sida får dra allt jobb och bli överbelastade. Det är skitsvårt att veta hur det är med kite när jag inte ens har provat. Jag känner några som åker, vet att iaf en som har Mystic Dark Rider Waist, men jag skulle ju behöva åka flera gånger tills jag lärt mig för att veta om det funkar för ryggen.

Säkraste allternativet vore kanske som du säger att köpa en ren sittsele.
    När du skriver “Mystic shield seat harness”, är de samma som “Mystic Force shield 2007”?? från:
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=21_22&products_id=65&osCsid=1f87b7e5657b35d660305d224dcbd206

De verkar som att de flesta utan några problem föredrar rena waistmodeller av selar, vad är det man tappar med en sittsele? Blir de sämre rörlighet, får man en sämre åkposition?

Tack för dina synpunkter…men har fortfarande svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på..

/Jonas

• farbrorfraz

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 11:10

Om du har svårt att välja sele borde du kanske kolla på Ocean Rodeos Sessions-sele. den kan ändras så att den är både seat- och waist-harness. har själv ej provat den men funderar på att köpa.

http://www.oceanrodeo.com/kiting/harness.php

man kan köpa den via kitesweden.se

Lycka till med ryggen och kiteingen!

• j0naz

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 12:40

Ok, a vad jag har förstått ska de också vara ett bra allternativ. Lite tungt bara att kulorna rinner iväg, 1650 + frakt är på gränsen till vansinne med tanke på att jag aldrig ens testat sporten. Menmen…jag hör gärna fler åsikter….

/Jonas

• jonathan66

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 18:46

om jag är väldigt smal o liten är de då smartare att köpa en waistseat än en midjesele?

• j0naz

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 18:56

Hej där Jonathan, kom inte in och sno min tråd.
    Näe men seriöst får ni gärna hjälpa jonathan också, men glöm bara inte bort mig.

Har inte bestämt mig för vilken jag ska köpa, men det lutar ändå åt
    Ocean Rodeos Session. Då de ger möjlighet att välja mellan seat och waist.
    Men när jag läser runt på forummet verkar användarna av Mystic selarna vara i klar majoritet. Vill gärna höra lite synpunkter från er som kör/provat session selen??

/Jonas

• farbrorfraz

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 20:28

i sverige är Oceanrodeo ett ganska litet märke, medan MauiMagic aka mystic är enorma både i sverige och utomlands. detta påverkar ju självklart antalet till salu och antalet recensioner osv. har själv en DarkRider och är väldigt nöjd, men nästa köp lutar åt session…

att dom är sydda som en hockeyskridsko är väl övertygande om något =)

• telekiter

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 20:34

@J0naz 406835 wrote:

Jag har problem både i länden och bröstryggen. Men jag har blivit mycke bättre senaste åren, de är bara vid hög framförallt statisk belastning som jag får problem. Mussklerna på vänster sida orkar inte riktigt med då, vilket resulterar att höger sida får dra allt jobb och bli överbelastade. Det är skitsvårt att veta hur det är med kite när jag inte ens har provat. Jag känner några som åker, vet att iaf en som har Mystic Dark Rider Waist, men jag skulle ju behöva åka flera gånger tills jag lärt mig för att veta om det funkar för ryggen.

Säkraste allternativet vore kanske som du säger att köpa en ren sittsele.
    När du skriver “Mystic shield seat harness”, är de samma som “Mystic Force shield 2007”?? från:
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=21_22&products_id=65&osCsid=1f87b7e5657b35d660305d224dcbd206

De verkar som att de flesta utan några problem föredrar rena waistmodeller av selar, vad är det man tappar med en sittsele? Blir de sämre rörlighet, får man en sämre åkposition?

Tack för dina synpunkter…men har fortfarande svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på..

/Jonas

Nix, det är inte samma sele, kolla på http://www.mystickiteboarding.com/

/Urban.

• j0naz

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 07:39

ok
    Näe de verkar inte vara många kottar som kört Ocean rodeo session??
    Däremot så verkar de få som provat väldigt nöjda..

Tack Urban, hittar dom du menar på Mystics hemsida nu. Dock hittar jag inga svenska återförsäljare av dessa modeller..

Vilken storlek på sele tycker ni jag ska köpa, antingen small eller medium?
    Jag är 174 lång (fick hjärnsläpp och skrev fel tidigare) och väger 72 kg, har förhållandevis breda höfter för att vara en ganska liten kille. Brukar ganska ofta ha medium på byxor men small på tröjor.
    Jag ska även använda selen både sommar och vinter.
    Själv tycker jag det låter som att medium borde bli bra. Dock vet jag hure brukar vara, sportgrejor tex slalompjäxor funkar bättre när dom sitter tajt.
    Så vad tror ni om storlek?

/Jonas

• telekiter

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 08:13

@J0naz 407051 wrote:

ok
    Näe de verkar inte vara många kottar som kört Ocean rodeo session??
    Däremot så verkar de få som provat väldigt nöjda..

Tack Urban, hittar dom du menar på Mystics hemsida nu. Dock hittar jag inga svenska återförsäljare av dessa modeller..

Vilken storlek på sele tycker ni jag ska köpa, antingen small eller medium?
    Jag är 174 lång (fick hjärnsläpp och skrev fel tidigare) och väger 72 kg, har förhållandevis breda höfter för att vara en ganska liten kille. Brukar ganska ofta ha medium på byxor men small på tröjor.
    Jag ska även använda selen både sommar och vinter.
    Själv tycker jag det låter som att medium borde bli bra. Dock vet jag hure brukar vara, sportgrejor tex slalompjäxor funkar bättre när dom sitter tajt.
    Så vad tror ni om storlek?

/Jonas

Medium blir nog bra. Återförsäljarna för Mystic borde kunna ta hem allt som finns i det sortimentet. Det kan iof bli lite väntetid om de inte finns hemma. När det gäller snö kite så funkar selen säkert MEN det beror på vilken typ av snökite du menar. SKa du upp på fjället för lite turåkning med kite så blir en sån sele väldigt tung och skrymmande om du måste ha den på ryggsäcken. Jag har själv en annan sele för vinterbruk. Cabrinha har en bra sittsele för detta, men det finns även andra märken.

/Urban.

• j0naz

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 08:52

Ok
    Jag kommer först och främst bara kite på plattlandet i Gävletrakten, så storleken spelar ingen roll till en början iaf.

Men jag tror ändå att jag satsar på Ocean rodeo session, hittade den för 1500 på ett annat ställe. De verkar som att nästan alla som inte har någon form av problem väljer waist sele framför sitt, därför känns den rätt då de ger lite valmöjlighet.
    Men medium borde funka då alltså, den borde ju gå att spänna åt så den sitter bra även om den kanske går från min storlek och lite uppåt.

/Jonas

• farbrorfraz

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 17:56

var hittade du session för 1500? svensk återförsäljare?

• j0naz

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 18:18
  • farbrorfraz

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 19:19

nu vet jag inte vad kitesweden vill ha för frakten, men priset blev 1625 med frakt från kitestore… jag funderar på att köpa OR one 12m oxå, så jag hoppas att slippa frakt… =) lycka till med ryggen, och säg gärna vad du tycker om selen när du fått den! vill ha tips jag med! ha de gött

• j0naz

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 16:58

Jag avaktar iaf några dagar med att beställa…kanske i hopp om att någon skulle dyka upp med ett helt fantastiskt erbjudande bara till mig =)
    Men säg även du till om du beställer…

/Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Mystics Warrior lr Dark Rider Waist-Seat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.