Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Myten om höststormar…?
-
Myten om höststormar…?
Publicerad av anonym-anvandare på 16 september, 2001 vid 15:24Det är mycket snack nu om höststormar nu på konfen…önskesnack…MYT!!!
Speciellt är det mycket säljsnack för att kränga små osäljbara segel…som sedan blir liggande tills nästa säsong då de säljs vidare.
Inte fan blir det så värst mycket mer vind bara för det är höst. Däremot garanterat kallt och tidigt mörkt o djävligt… m a o snarare mindre surf!!! Har surfat i ca tio år och det är är en MYT att det skulle vara så jävla bra om hösten? Någon som håller med????
/snacka går ju
anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Här på ostkusten i Gästrikland stämmer det helt. Brukar faktiskt vara mest blåsigt i maj-juni. Blåsvädret brukar komma när snön lagt sig.
/Seasurf -
Förra hösten var grymt bra i Stockholm…..
Mr Pop was here
-
”Inte fan blir det så värst mycket mer vind bara för det är höst.”
Menar du Juli-stormarna typ?
Fördelen med hösten är vinden men framförallt att alla badisar är väck.
-
Det kan nog gälla för dej du tillhör väl dom som slutar att segla för sesongen redan innan det börjar blåsa ordentligt.
-
tja…..vi hade ju kuling förra helgen….å idag är det över 10 m/s, och imorgon så är det kulingvarning igen……..dessutom har vi haft sjysta vågor 🙂
Så att det är nån jävla myt med höststormarna tycker jag nog inte, men man får ju ge sig faan på att segla långt in i november och kanske tom december! -
Johan!!
Gäst17 september, 2001 vid 08:37Egentligen så blåser det kanske inte så jävla ofta om hösten men när det blåser är det ofta så läskigt bra, det är bara om hösten man kan vara med om konstant vind i en vecka och helt sjuka vågor som byggs upp. De starkaste vindarna är ju iallafall helt klart om hösten.
Blåser idag iallafall, hoppas det håller i sig!! -
Nu är det höst och jag klagar inte men bor på sydkusten.
Var bor du , då ? -
Jaha och vad kommer du från unge man. På ostkusten seglas det av bara den.
Ända fram till jul. Och just nu kommer jag från östra Öland där vi seglat hela dagen med 5,4 segel. I lördags seglade vi hela dagen i syd 12 m/s.
Det enda tråkiga är väl att pelle numera mest sysslar med Kite.
Så jag säger som dom flesta.
På konfen numera är det mest en massa gnälliga snorungar som spyr galla över allt och alla.
Tur att voodoo finns som sätter fart på en annars döende tillställning.
Tror inte att dom flesta fattar att han provocerar mest för att få fart på en annars tynande konf.
HÖSTEN ÄR KANON!!!!!!!!!!
Man kan inte sitta och vänta på vinden utan åka dit där det blåser. -
gnällpelle, bara för att det krävs mer vind för att få ut dej på kallt vatten så betyder inte det att det blåser mindre. Det är ingen myt utan det beror på att det vanligvis förekommer en livligare lågtrycksaktivitet på hösten, och jag har iaf erfarenhet av att de höster jag inte varit för upptagen med plugg har jag kunnat surfa så mycket jag vill… nästan. Och efter en så varm å stabil sommar vi haft borde hösten bli långt bättre än vad sommaren varit, och här nere i sydväst har det varit så än så länge iaf, å imorgon är det kulingvarning igen!
-
Det blåser mer på hösten – däremot har dygnet färre ljusa timmar…
Jag har surfat i 20 år och de bästa dagarna har jag fått i september/oktober.
Kolla in statistiken för Klittmöller under denna period – vi snackar mycket vind – var inte så negativ. Förresten om det nu är så kallt och jävligt – gör som jag, åk till Maui en månad!/det blir inte bättre av att man gnäller
Logga in för att svara.