Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing N00b behöver tips

• gurra_g

Medlem
    14 mars, 2007 vid 22:34

@skotten 370186 wrote:

yeah with a 4 line kite you can steer up and down

or………..?

Nu hänger inte jag med….

• sourra

Medlem
    14 mars, 2007 vid 23:19

Jag tycker det luktar uttråkad-vindsurfare-som-vill-skoja-lite-med-dom-som-håller-på-med-den-där-töntiga-flugan-som-inte-ens-borde-räknas-som-surfing. Eller så är det någon i min omgivning som släppt sig.

• skotten

Medlem
    15 mars, 2007 vid 03:25

@Gurra_g 370188 wrote:

Nu hänger inte jag med….

you know, you pull left to go left…. righ to go right…. but how do you go up and down?

you can only do it with a 4 line kite right?

Tony

• sidpiraya

Medlem
    15 mars, 2007 vid 07:51

fan 2 linors är ju skit coolt , klart du ska köra det.
    men du ska nog helt klart ta hjälp av någon i början så du inte skadar dig i onödan.. (Läs tråkigt för sporten om du tar livet av dig eller någon annan)

• gh0st

Medlem
    15 mars, 2007 vid 08:27

Ja, det luktar lite bluff om den här. Fast fan, vem vet.
    Pluspoäng till Bresky som förklarade på ett bra sätt dock.

• yfo

Medlem
    15 mars, 2007 vid 09:42

@thevoid 370142 wrote:

Men jag har ingen säsong att tänka på kan ju inte ens åka 😛
    Jag gör endå så mkt dumma saker att detta framstår som smart, har aldrig tagit en enda kurs i hela mitt liv och de har gått bra hittils 🙂

ELler så handlar det om respekt för ANDRA kaitare, dig skiter jag fullständigt i, bättre om du inte är på vattnet alls.

Lär dig sakerna innan du börjar eller gå ut med någon som kan. Kitesurfing är ingenting man bara trollar ihop och skepper upp i himlen.

Likadant med ditt snowboardinlägg, du kan inte skada andra – det kan du här. Plus om du förstör på det området du är på, flyger in i badgäster eller liknande blir komunpolitiker arga och kan stänga av och skapa förbud.

• thevoid

Medlem
    15 mars, 2007 vid 20:53
    yfo;370251 wrote:
    ELler så handlar det om respekt för ANDRA kaitare, dig skiter jag fullständigt i, bättre om du inte är på vattnet alls.

Lär dig sakerna innan du börjar eller gå ut med någon som kan. Kitesurfing är ingenting man bara trollar ihop och skepper upp i himlen.

Likadant med ditt snowboardinlägg, du kan inte skada andra – det kan du här. Plus om du förstör på det området du är på, flyger in i badgäster eller liknande blir komunpolitiker arga och kan stänga av och skapa förbud.

Snowboard kan man väl visst skada andra herregud har du aldrig åkt bräda eller ?
    det är väl större chans att jag krockar me folk i en proppad backe än på en strand de flesta är ju endå inte ute i vattnet?
    Jag tycker bara detta är massa whine, får ni provision på alla saker ni får folk att köpa eller ?

Tror inte att jag kommer skada varken mej själv eller nån annan, och visar det sej att de inte går som jag tänkt mej så lägger jag kanske pengar på en bättre kite. Men jag kommer ju för satan att prova innan jag lägger ner.

• johanneslarsson

Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:51

@skotten 370197 wrote:

you know, you pull left to go left…. righ to go right…. but how do you go up and down?

you can only do it with a 4 line kite right?

Tony

nu hänger jag inte med på hur du tänker. varför skulle man inte kunna styra den vart man vill för att man har två linor? visst man kan kanske styra en fyrlinorskite lite mer kontrollerat, men hjälp av lite depower, men annars är de ju exakt samma princip som att köra urkrokat. vill du ner i vindfönstret så gör du bara en snabbare sväng,.

• gurra_g

Medlem
    15 mars, 2007 vid 23:07

lite så jag tänkte också…

• nundy

Medlem
    15 mars, 2007 vid 23:16

@thevoid 370390 wrote:

Snowboard kan man väl visst skada andra herregud har du aldrig åkt bräda eller ?
    det är väl större chans att jag krockar me folk i en proppad backe än på en strand de flesta är ju endå inte ute i vattnet?
    Jag tycker bara detta är massa whine, får ni provision på alla saker ni får folk att köpa eller ?

Tror inte att jag kommer skada varken mej själv eller nån annan, och visar det sej att de inte går som jag tänkt mej så lägger jag kanske pengar på en bättre kite. Men jag kommer ju för satan att prova innan jag lägger ner.

Om du ändå skiter i vad folk svarar så kunde du väl låta bli att fråga från början.

• skotten

Medlem
    16 mars, 2007 vid 10:21

I really shouldnt have to explain that you cant steer a kite up and down.. no?

• gh0st

Medlem
    16 mars, 2007 vid 10:41

@thevoid 370390 wrote:

Saken är den att snowboard inte har en massa kommunpolitiker som försöker stoppa utövandet av sporten på samma sätt som kite har (visst finns det folk som försöker stoppa snowboard men inte i samma utsträckning som för kite). Flera fantastiska ställen att kita på har vi redan blivit förbjudna för oss på grund av att badgäster, fågelskådare, fiskare, kommunpolitiker och andra mentalt svaga persongrupper inte har något annat att klaga på än oss. Så varje liten negativ sak som händer kan påverka hela kitecommunitiet på ett väldigt negativt sätt och det är därför vi framstår som negativa.
    Har tyvärr sett nybörjare och erfarna kitare krasha sina kites rätt ner på en full badstrand.
    Och att börja kita med en 2-linors kite ökar risken dramatiskt för att något ska hända dig eller någon i din närhet. Jämförelsen ”lära sig köra motorcyckel på en motorcyckel utan broms” stämmer rätt bra. Eller som att lära sig åka snowboard på en bräda utan kanter där du måste åka störtlopp hela tiden, klart att det går men risken för att något ska hända är markant större.

Så för att svara på ditt första inlägg så tycker jag fortfarande du blivit blåst och borde investera i ett lite bättre paket, om inte för din och andras säkerhets skull så för att det blir otroligt mycket roligare och snabbare att lära sig på en nyare kite.

• pepa

Medlem
    16 mars, 2007 vid 14:45

Glöm kite för helvete det suger ändå. Rock on.

• martin

Medlem
    16 mars, 2007 vid 14:55

@skotten 370474 wrote:

I really shouldnt have to explain that you cant steer a kite up and down.. no?

Det är fler som inte fattar vad du menar. Styra upp och ner? Du styr kiten med styrlinorna och skotar/depowrar med mittenlinorna. De två mittenlinorna har ju inget med styrning att göra. En tvålinorskite med en fast centerloop för hängselen känns och beter sig styrningsmässigt precis likadant som en fyralinors. Kiten i inlägget lär vara seg i styrningen, men det är ju å andra sidan även 4-linorsdrakar från den tiden.

• martin

Medlem
    16 mars, 2007 vid 14:57

@thevoid 370166 wrote:

Komplett paket för 2000 tycker då jag var billigt då jag letat nåt billigt rätt länge nu, varför skulle de få sämre rykte än skateboard och snowboard ? Där skadar sej ju alla, eller vill ni inte förknippas me oss ?

Det är inga problem att testa lite, även om det är gamla grejor. Se bara till att vara extremt försiktig med vindstyrkan i början. Gå absolut inte ut i mer än 5 m/s innan du har koll på hur draken fungerar. Testa också säkerhetsfunktionerna (ska vara utlösbar hängseleloop och leash till en av linorna).

Jag körde i tre säsonger på en Slingshot Fuel från 2001 (under -02-04) och tyckte att det gick alldeles utmärkt att åka på (ända tills jag testade en nyare drake).

Generellt sett har jag följande råd till nybörjare som vill komma billigt undan:

Kite:
    Köp en C-kite från -03 till -05. Kan fås för 1500 inkl bom utan problem. Vad än folk säger så är dom flesta -04-drakar helt ok och i många fall är även -03 skapliga (tex Fuel -03). Femtelina är ett plus.

Bräda:
    Såga ut en 130*40cm lätt avrundad planka av 12mm plywood. Gärna av marinkvalitet, men det är inte nödvändigt. Lackera med polyester. Limma dit ett par gamla badtofflor som pads och ta ett par fotstroppar från en kasserad vindsurfingbräda och fäst med t-bolts. Fenor fixas ur 10mm massiv furu (går lite slött, men det är bara bra i början). Totalt pris, inkl polyester och t-bolts: 200kr

Sele:
    Beggad för 300kr

Våtdräkt:
    ClasO, Jula eller liknande har numera dräkter för 300-400kr.

Där har du ett paket för 2000kr plus kostnaden för våtdräkten som slår en gammal tvålinors med hästlängder. Det är fasen sjukt billigt att börja med kitesurfing nu för tiden.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing N00b behöver tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.