Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › n00b-tips, please
-
n00b-tips, please
Publicerad av tomtenissen på 26 juni, 2002 vid 12:41Är ganska mycket nybörjare, och behöver lite tips. Mitt problem är nämligen att jag bara kommer igång på ena bogen, då jag har högerhanden som skothand. När jag försöker på andra hållet så drar seglet något fruktansvärt snett framåt, alltså inte rakt över som om jag vore överriggad, utan framåt mot brädans nos, vilket leder till kastfall och jag i vattnet. Konstigt nog märker jag som sagt bara det på ena bogen, men det kan bero på att jag är svag i vänsterhanden.
Sen så är det ofta brädan lovar upp mot vinden när jag vattenstartar upp också.
Har någon några tips?
joeithafish svarade 22 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Kör du med hängsele? kan vara linorna som sitter fel på ena sidan isåfall. Kör du inte sele så kan det vara händerna som sitter fel. Tänk på var du har händerna på respektive sida.
Vad gäller vattenstarten; När du lagt upp benet på brädan och börjat skota in för att dras upp, dra benet (och brädan) åt dej så att den kommer in så mycket under dej som möjligt. Ju närmre brädan du kommer desto mindre vind behöver du för att komma upp.
-
Hade precis samma problem för tva ar sedan, kunde bara segla med vänsterhanden längst fram pa bommen. Kan ha haft att göra med att jag som liten akte mvcket skateboard och stod da regular (vänster fot fram). Kan tyvärr ej säga vad det var som gjorde att jag lärde mig. Tränade och tränade pa stranden tills det till slut gick vägen. Ett tips kan vara att inte skota hem fullt direkt när du ställt dig pa brädan.
-
vad kan ni tänkas gjort med högerhanden då eftersom den är så stark?
-
Watertouch-> Kör inte med hängsele. Vad menar du med att händerna sitter fel? Ska jag flytta längre fram/längre bak?
Anonym-> Hmm, har aldrig åkt skatebord. Men tack ändå =)
Roy-> Det är som sagt snarare min vänsterhand som är svag än min högerhand som är stark.
—
Btw, var precis ute. Gick lite bättre, kom upp och fick fart, men åkte i rätt snabbt igen. Sen blåste det upp lite, och det gick inte alls. Känns rätt hopplöst för tillfället, så lagom kul att plana soft 500 meter & sedan gå tillbaka 🙁
-
Kolla att hängseletamparna siter lika ( 2-3 cm fel gör mycket )
Gå efter den sida som kändes bra….. ( mät med ett snöre eller måttband )
Hälsningar Anders S -
Jag menar att du bör ha händerna på samma ställe på bägge sidorna seglet, dvs lika långt från masten och lika brett mellan händerna.
Det kan vara din placering på brädan oxå kanske.. Står du likadant på bägge sidorna? -
Vetefasiken. Tror inte det är någon större skillnad. Men när jag väl kommer upp känns det som att anledningen till att jag inte får ordentlig balans är att jag inte får in ”vindsurfingställningen”, alltså armarna aningen böjda och kroppen lätt tillbakalutad, med stöd från seglet. Allting känns bara jävligt vingligt. Kan vara att jag har sämre koordination på vänster kanske.
-
Är det så att du inte tar någon höjd alls när du planar utan bara slörar iväg? Sen när du ska tillbaka blir det problem eftersom du då måste ta våldsamt mycket höjd för att koma tillbaka till samma ställe…
Lite ”osymmetrisk” är nog de allra flesta, jag kan fortfarande bara hoppa med (någorlunda) kontroll med vänster fot främst…
Hoppas det var till någon hjälp och Lycka till!!
-
Nja det har väl hänt några ggr också, men det är inte det största problemet. Problemet är att jag knappt kommer upp med höger fot mot masten. Problemet med höjd finns där också, speciellt när det blåser rakt utifrån med en 45 graders vinkel. Då blir det så att den bogen jag kan köra på tar mig långt åt helvete in till stranden, och sen kommer jag varken ut eller tillbaka igen.
Anders S->
Tak för svaret, men hade du läst igenom hela tråden hade du sett att jag inte använder hängsele =) Men tack ändå.
-
om du börjar använda den kommer du orka öva längre, få bättre balans i riggen, lättare komma i stropparna vilket leder till bättre kontroll, högre fart, möjlighet till chophopp osv.
Använd selen! -
Tomten här.
Hehe, OK ska försöka, ska ut nu. Men hur krokar man i ordentligt, när jag har försökt har jag fått dra ner riggen så pass mycket mot vinden att den och jag itne kommer upp ordentligt sen. Har bara 24-linor. Och hur kommer man i stropparna sen??
Live for surf
Logga in för att svara.