Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Någon med förslag på lång utlandsvistelse?
-
Någon med förslag på lång utlandsvistelse?
Publicerad av ryman på 4 juli, 2004 vid 14:56Har tagit ett år ledigt från studierna och vill tillbringa detta med lite surfing…
Någon som har tips på vart man kan bege síg en längre period.
Kanske nåon som har tips om hur man kan försörja sig på ett bra sätt. Finns det några möjligheter till att ta skitjobb så att man kan klara sitt uppbehälle??
Vet att det finns många som tillbringar långa perioder utomlands… E ni miljonärer eller hur klarar ni er dessa perioder??
//Daniel
anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Långt ifrån miljonär men har inga stora krav på varken boende eller käk om man väl har lite värme, vind och bruna flickor omkring sig. Jag jobbar lite grann som instruktör när jag är hemifrån men åker du till ett i-land så kan du ju ta ett diskjobb eller nåt sånt gött, då kommer man ifrån stranden lite vilket kan vara nödvändigt för ordentlig köttning väl på vattnet. I u-länder ger sådana jobb dock INGA pengar alls, så där måste man nästan suga pengar från sådana där turister för att tjäna nåt.
Bra resmål beror på vilka månader du ska vara borta. Australiens västkust är bra på vår vinter, Karibien och Hawaii är snarlika (vindmässigt) med helt okej vind januari-försommaren och därefter brassar det på rätt bra. Brasiliens nordkust börjar bli populärt och där har du vinden mellan juni-december. Sen vetefan hur resten av världen är.
-
Melbourne Australien? Några åsikter? Inte svår att få jobb har jag hört under deras högsäsong, inom restaurang osv.
-
Jag ska göra exakt samma pryl, men jag har tänkt jobba lite nu i höst och sticka iväg någonstans sen.
Inget planerat alls ännu, lite tips är aldrig fel
Eftersom jag inte tänkt jobba något (Kanske lite om jag finner nåt kul typ nåt som innefattar vatten, lär väl inte hända dock)
Hur e prisbilden i västindien? Funkar vädret då ens?
-
Venezuela, norra brazilien eller hela västindien är bra under vintern såvitt jag fattat…
nic
-
Nja, det stämmer inte riktigt. Brasilien är bra fram till årsskiftet typ, sen är det sådär. Venezuela och västindien börjar komma igång vid årsskiftet, med undantag för Cabarete som är väldigt känsligt för fronter över USA. Är det väldigt kallt på USAs östkust så pressas passadvindarna neråt och kommer alltså inte åt norra delarna av Västindien.
-
Jag sticker nog till Thailand ett år, det beror lite på om jag ska läsa ett år till först i Linköping eller inte. Om jag sticker så sticker jag till Hua Hin i Thailand och arbetar som engelskalärare. Du klara dig om du arbetar 3dagar i veckan..
-
Peps:
Har du någon koll på boende o bra spots i brasilien? Någon hemsida?
-
norra brasilien jun-dec
australien okt-mars
sydafrika okt-mars
venezuela dec-april men bra aret runt
cabarete bra jan-maj, perfekt juni-augusti
fuerteventura, flagbeach, mars-augusti, sotavento ar vardelost och livsfarligt for kite
resten av kanarieoarna bra vid sama tid, gran canaria mer for vindsurfing, stark och byig vind, samma med tenerifa -
Svar till:
Jag sticker nog till Thailand ett år, det beror lite på om jag ska läsa ett år till först i Linköping eller inte. Om jag sticker så sticker jag till Hua Hin i Thailand och arbetar som engelskalärare. Du klara dig om du arbetar 3dagar i veckan..
[/ QUOTE ]
klyfftigt, hade själv också tänkt att sticka dit och bo i hua hin några månader, ska vara kanon där feb-maj/juni
-
Tack för alla engagerade svar!
Låt oss säga att man drar till Dominikanska eller land med liknande prisbild… Hur mycket stash behöver man räkna med att lägga på boende och mat per månad? Har inte heller några större krav vad gäller detta! Vad är det för typ av boende man kan få tagb på? Är det uteslutande billiga hotell som gäller???
Har dessutom hört att Australien INTE lämpar sig särskilt för kite men ni påstår alltså motsatsen?!
//Daniel
-
Australiens västkusten blåser det grymt bra på nov-jan, kolla Perth på windguru.cz (arkivet). Sedan finns det hur mycket schyssta stränder somhelst där…
-
Sitter o de faktum i Perth nu, ska stanna har i tre ar. Var nere vi stranden idag o kollade, inga kitare dock en del vagsurfare. I perth har de nagot som kallas ”The Freematle Doctor” det ar allso sjobrisen som kommer in varje dag, oavsett hur dan sett ut. Den kommer en bit efter lunch (man kan ligga bakis lange) o haller pa en bitin pa kvalllen. Ska vara grym
Maila mig pa: ratherbedead@hotmail.comfor mer info -
Även kusten runt Melbourne är väl ok? Finns många spot enligt alla Aussie kitewebsidor, någon som varit där och kan rekommendera. Jag hade tänkt mig nov-feb
-
Västkusten ska vara bland det bästa som finns. Snaggade med en dansk i Cabarete som hade varit där, han sa att om man tyckte vinden i Dominikanska var jämn så hade man fel. Sjukt stabil och varjedaig vind i Australien. Dock är det sjöbris så den kommer först vid ett nån gång. Ca 25 knop.
Logga in för att svara.