Har varit där nere tre gånger och aldrig betalat någonting för mina prylar när jag åkt dit. Tricket är att minimera packning och antal paket man har med sig. Åkt med BA/Quantas samt Malaysian Airways. Med bräda, två segel, mast och bom i ett paket ska inte det inte behöva väga mer än 23 kg. (tom lyckats få med mig tre segel…) Du behöver inte hela garderoben när du ska iväg och surfa så förutom boardbagen tar du en 30 l ryggsäck som handbagage med tunga grejer som fenor och de kläder du behöver. Den kan du ställa åt sidan eller lämna till någon polare under incheckningen. Har blivit ganska kinkiga på skruvmejslar och mastförlängare efter 11 sept. så för att undvika strul kan det vara bekvämt att packa ner dessa i bagen om inte vikten blir för mycket.
Ring flygbolaget i förväg och anmäl att du ska ha med vindsurfingutrustning som specialbagage. De skriver då in detta i din biljett och du slipper skräckslagna personer i incheckningen. Ofta kostar det ca 200 $ för bagage av detta slag men när man väl kommer till incheckning och allt redan ligger i systemet så är det sällan man behöver betala om det inte väger mer än 25 kg. På totalt 15 incheckningar på div resor har jag endast varit tvungen att betala två gånger!!!