Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Någon som provat en digital vindmätare?
-
Någon som provat en digital vindmätare?
Publicerad av ubbis på 25 maj, 2004 vid 10:00Någon som provat en digital vindmätare? De verkar ju rätt dyra men skulle vara trevligt att ha en
patrikol svarade 20 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Fråga på non tysk sida dom har alltid vindmätare med sig verkar som dom funkar sådär
-
Svar till:
Fråga på non tysk sida dom har alltid vindmätare med sig verkar som dom funkar sådär
[/ QUOTE ]
Sant ni kör väll med http://weather.alk.edu.stockholm.se/svn2/elev/instr/vindmet.htm
-
Hahaha nej tyskar har alltid det senaste i vindmätare dom tror mer på dom än på åkarna i vattnet sen om dom står i lä å försöker det spelar ingen roll
-
Men är man man så är det lätt kollat när man byter om.
Bara ner med brallorna och kolla vilken position den hänger i sen kan man överarbeta lite med tatuering mm.
Funkar klockrent före surf men efter kalla dagar behöver man översättningstabell i förhållande till kylan -
Ja det e ju tyskarna åckso jätte bra på dom kollar vinden hela tiden
-
Hmmm.. låter som man får skaffa sig en tysk.. Vad kostar dom?
Vid våran sommarstuga har vi mycket tyska bärsmugglare.. Kan man fånga in en sådan och använda den till att mäta vinden? Eller är det olika sorter vi snackar här?
-
Kjellorix
Gäst25 maj, 2004 vid 17:29Har en digital med skovelblad (tryck på en knapp för att se röda lysande siffrorna) funkar fortfarande perfekt c;a 15år.
Men dom helt oskyddade skovelbladen av plast, eller den tunna stål axeln, kan säkert brytas av, böjas i packningen, om man inte har den i pappröret som den köptes i. Klumpig inget att ha i fickan.
Bra på landet eller ta med i bilen. -
Har en gul silva funkar väldigt bra visar fel på endast 5% vilket är obetydligt lite. kostar cirka 500:- på Claes Olsson enda som inte är riktigt bra med just den är att du måste hålla den absolut rätt i vindriktningen. Har sett en här på Steffo som någon rekomenderade som kostade ungefär lika mycket men som du inte behövde hålla i vindriktningen utan den visade rätt oavsätt hur du höllt den. Den hade jag köpt om jag hade vetat om den.
-
Svar till:
Någon som provat en digital vindmätare? De verkar ju rätt dyra men skulle vara trevligt att ha en
[/ QUOTE ]
Själv köpte jag en sådan här doning om du spanar in länken nedanför…Funkar bra tycker jag, om inte annat kan man sitta där o svära över att det blåser alldeles åt helvete för lite o svära på vindmätarn
http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=29_54&products_id=385
-
Har en sådan där gul silva själv och tycker nog den funkar fint när det blåser lite men när det brallar i så visar den för lite, typ 12 m/s och mer.
/B
-
Min silva får ett litet missljud över 7 sm någon annan som märker det
-
5% fel kan den visa och det är inte mycket så då är det nog fel på din skicka in den du får en ny dom är väldigt hjälpsamma.
-
Svar till:
Själv köpte jag en sådan här doning om du spanar in länken nedanför…Funkar bra tycker jag, om inte annat kan man sitta där o svära över att det blåser alldeles åt helvete för lite o svära på vindmätarn
http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=29_54&products_id=385
[/ QUOTE ]
Ja den där såg väldigt bra ut, billig med faktist
-
Också haft ”visningsproblem” med min Silva. Kontrollmätt vid ETT FLERTAL TILLFÄLLEN gentemot andra vindmätare, där vi bl a:
* Stått bredvid varandra
* Hållt mätarna i samma höjd
* Sett till att mätarna är både riktade och vinklade likadantSilvan visar generellt lägre än de andra mätarna. Jag brukar lägga till minst 1 m/s och det även i lägre vindar. Om Silvan visar rätt kan jag ta höjd med min gamla Warrior 9.3 (proj 8.6) (ung 12 LEI) i runt 5 m/s med liten bräda…
Och de 5% är ju de värde Silva sätter ut. Har ringt och pratat med dem (huvudkontoret och den som var ansvarig för vindmätarna) och han började snacka om vinklar etc (som om jag inte provat). Samma kille sa för övrigt lite före jag bestämde mig för mätaren (2002) att det inte var så jättenoga med vinklar
.
Men den håller fint och är liten och behändig att ta med.
Logga in för att svara.