Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Någon som seglat AHD Inspiro
-
japp, så får det bli!
tack för tipsen, nu gäller det bara att få ihop rätt kitt! -
Satsa då hellre på AHD Inspiro 87:an då den planar tidigare, tar större segel och är nästan lika snabb.
Jag har en 87:a med North Warp III 10,9, Warp 9,8, Daytona 9,0 och Daytona 7.3. Med 7,3 är 79:an roligare med högre toppfart. Jag har varit ute på hårresande slörar i kuling med 79:an och Daytona 7.3. Riktigt roligt och snabb som satan. Det är ett bra slalompaket.
Med 10,9 planar jag från ca 4 m/s om jag pumpar lite. jämför jag 87:an med min AHD Formula 95 så är 87:an snabbare och roligare på halvvind men planar något senare samt kryssar inte lika bra. Men 87:an är roligare att segla så formulan har hamnat på hyllan i två säsonger då jag valt 87:an varje gång jag varit ute och seglat. Jag föredrar dock 9,8 eller 9,0 framför 10,9.Från början tog jag hem en 87:a för att min 10-åriga son skulle få lära sig på den med en barnrigg. Då kan vi samsas om en bräda. Det är bara att sätta på en annan fena och en av mina riggar och ut och bränna när Felix tröttnat. 87:an tål ju slag vilket inte min formula gör. Den har funkat kanon som nybörjarbräda och i år tog jag hem en junior-freeriderigg. Han skall premiärtesta i helgen. Det är ett North Drive Light 3.7 med alumast och bom med mindre diameter. Ser riktigt bra ut!!! 🙂
Mvh,
Gustav
Wallén Sports -
låter som the way to go. Tror att jag är rätt säker på att hitta något “freerace” istället för renodlad formula.
Hur funkar Daytona? En liten egen maststump mellan mast och förlängare?
-
Daytona är ruskigt stabilt och tål mycket vind innan det inte går att hålla längre. Nästan lika stabilt som de värsta racingseglen. Jag kör 9.0 med en Viper Race 460 + Carbon Xtender och 7.3 med bara 460. CX är ett nytt koncept från North där man använder en 50cm mast-del som extra förlängare mellan masten och den vanliga förlängaren (för er som inte hört talas om det…). Jag har varit duktigt överriggad med 9.0:an och ändå inte märkt att masten skulle varit för mjuk. Så verkar funka som North säger – att CX även hjälper till att öka styvheten något (1-2 IMCS).
Logga in för att svara.