Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som seglat med Bamsekite?

• Någon som seglat med Bamsekite?

Publicerad av nemo på 7 april, 2001 vid 10:49

Har någon testat de nya Naishkitarna på 19-23 kvadrat? Hur är de att manövrera? Hur stort är vidregistret? Funkar dom i förhållandevis byiga vindar? Funderar på att lägga Raceprylarna på hyllan, och racea stordrake istället.Kommentarer?!

pipe69 svarade 23 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 april, 2001 vid 14:54

HOLD YOUR HORSES!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juli, 2001 vid 08:00

aaaahh, stoooooor

• pipe69

Medlem
    9 juli, 2001 vid 08:35

Hej!

Jag kör en Wipika 11,8 som är något större än en Naish 15,5. Den är rätt så stor, folk brukar glo när jag börjar pumpa upp “tältet”. Den går bra att åka med fr.o.m. drygt 4 upp till max 8-10 m/s. Sedan kan man ju vindsurfa. Har varit på två kortsemestrar i år redan (Sverige och Danmark) under de jag antingen kitesurfat eller vindsurfat – varje dag på vattnet.

När vinden är byig blir det svårt att flyga kiten och även köra på brädan för draget blir ostadigt. Ännu värre blir det när kiten hamnar i vattnet (som den gör ofta och speciellt för nybörjare i svaga, byiga vindar). Den går att starta men man tappar mycket höjd, så det behövs långa stränder där man kan gå tillbaka. Att kryssa går bra också, men även för det behövs jämna vindar och lite erfarenhet.

Jag kommer inte att köpa någon större drake för bruk i Sverige. Några dagar måste man ju stanna i land också ;-).

Rekommenderar dig att gå en kurs innan köpet i alla fall. Det är annorlunda än vindsurfing.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juli, 2001 vid 13:14

tjabba, har fått in en Wipika 16 (22kvm) FreeAir(special beställd från wipika) lite högre AR än Air Blasten med samma storlek, den är banne mig stor som ett jävla circustält, den är förvånansvärt lätt att styra, dessutom stabil som fasen. kommer kanske kunan dra hem en till om du är sugen…

Hugo@bansan.com

• anonym-anvandare

Medlem
    10 juli, 2001 vid 06:40

Vi körde igår det blåste först 3m/s då gick det att komma upp precis sedan öka det till 4-5 då gick det bra, tog bra med höjd senare öka det till 6-7m/s 8-9m/s i byarna, då var det riktigt mycke klös, vi var lätt överriggade, fick till nårra ordentliga hopp med fet hangtime. 22Kvm drake kan man köra från 3.5m/s till 8m/s.

/H.

• remi

Medlem
    23 juli, 2001 vid 07:12

I agree with you about the big size kites, but I would like to take some more lessons before I start on my own
    do you know where I can do that in stockholm area, Gotland or swedish west coast?
    tack på förhand (du kan svara på svenska) Rémi

• pipe69

Medlem
    23 juli, 2001 vid 13:24

Hej Rémi!

Har just varit en vecka på Gotland. Ett underbart ställe för kiting. Flera fina, långgrunda vikar med sandstränder. För varje vindriktning finns lämpliga ställen, dock tyvärr ingen shop eller skola (synd för de som inte har egen utrustning).

Dessutom vill jag påpeka att stränderna just nu är rätt så befolkade. Jag hoppas att alla nybörjare på egen hand har tillräcklig säkerthetsmedvetenhet, så att de håller sig långt ifrån badgästerna och inte orsakar problem för framtida skolverksamhet eller individuell surfglädje (förbud på vissa ställen och annat otrevligt finns t.ex. redan i Schweiz och på Fehmarn/Tyskland).

Annars ska det finnas skolor i Skåne, kolla http://www.kiteboard.nu eller i Stockholmsområdet i Saltsjöbaden. Sista info fick jag från Wipika importören Christian Ronning, 08-208803, E-mail : info@kiteboarding-swe.com.

Hoppas du kommer igång för det är otroligt kul när man väl har lärt sig (och det går snabbare än vindsurfing).

Ingo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som seglat med Bamsekite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.