Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som vet – Fanatic Ultra Boa

• Någon som vet – Fanatic Ultra Boa

Publicerad av anonym-anvandare på 23 juni, 2003 vid 14:55

Jag har börjat segla igen efter 5 års uppehåll, och armarna är 15 cm längre igen, och kroppen cirka 20 kilo tyngre.

Jag har en Fanatic Ultra Boa från 92 eller ngt sånt, å nu vill jag köpa en ny bräda.

Men när jag tittar på nya brädor, så ser de ju ut nästan som min, ganska breda och med en del volym baktil. Var min bräda modern för sin tid eller är jag helt fel ute.

Frågan då?…
    Någon som vet vad det är för volym på min bräda, och övrig teknisk info. Och om jag vill ha ngt liknande fast jag vill kunna segla i lättare vindar vad skall man köpa då? Eller skall jag satsa på att köpa ny rigg innan jag köper ny bräda… Jag väger nu 86 kilo å får liksom aldrig riktig planing forutom i 10m/s å uppåt… Sist jag seglade vägde jag 70 och planade nästan jämt med 5.6

Å en grej till…

Varför får jag spin out när det friskar i! Kan jag göra ngt för att motverka det? Större / Mindre fena, längre back / fram.. Finns det nån fenguide nånstans?

mvh
    marcus ooo.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • feffelito

Medlem
    23 juni, 2003 vid 16:11

Tjaba!
    Hitta lite fakta om din bräda…

Length: 2,7
    Volume: 89 l
    Weigth: 8,9 k
    Width: 61 cm

Ta en titt själv på http://www.havensports.co.uk/

• Knatte

Gäst
    23 juni, 2003 vid 17:46

Din bräda ser kanske likadan ut, men det finns stora skillnader i mastfotens placering och hur rocker/scoopet är på brädan.
    Dvs. det är stor skillnad att segla en nyare bräda och en Ultra Boa.
    (Men ultra modellen var high tech på sin tid, men det har hänt en del på 10 år)

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2003 vid 21:07

Men tycker du jag skall börja med ny bräda eller ny rigg. mina gamla sailworks -94ór känns inte som de har så mycket kvar att ge…

Någon som har tips på en rolig bräda för mig, min Ultra Boa var ju en Bump & Jump som det hette på den tiden. Det är lite så jag gillar att segla, í lite halvchoppiga vatten, hoppar gärna, fast hellre långt än högt…

• lars_k

Medlem
    24 juni, 2003 vid 04:58

Köp ny rigg isåfall. Det har hänt mest på riggfronten. Till en Boa passar nog ett freeridesegel runt 6.0 bäst.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2003 vid 06:26

det fanns flera boa, en från -89 eller nåt
    fyrkonkav, med wingers, robby seegers leksak.
    Sedan kom en ny dubbelkonkav -93? eller nåt
    fast inte lika älskad av tyskarna.
    Främst är det fastfoten som flyttats bak säkert
    10-15cm, samt lite smalare i nosen och lite
    mer scoop.
    Har faktiskt inte seglat den boan fyrkonkava
    men skulle säkert köpa en ifall jag fick tag i
    bara för attt se vad den går för.
    //soulsurfer

• newold_surfer

Medlem
    24 juni, 2003 vid 07:03

Ok, blir nog en ny rigg!

Men vad tror ni om en Fanatic Cross, är det samma typ av bräda som Boa, jag vill ju ha kul på vattnet, inte bara flåsa fram å tillbaka…

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2003 vid 07:22

crossen är nog snabbare, så mycket mer vet jag inte
    kanske lite lösare??vem vet innan man provat båda.
    Men då det begav sig var inte boan känd som snabb bräda
    utan som en manöverbräda, dåtidens freestyle.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som vet – Fanatic Ultra Boa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.