Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några bilder från Björlanda Kile 5 september

• Några bilder från Björlanda Kile 5 september

Publicerad av Knatte på 5 september, 2006 vid 17:24

Lägger upp några bilder från Björlanda Kile den 5 September.. Inte så mycket actionkort, då jag inte fick till skärpan som jag ville..:mad: 😡

När ni andra fotograferar med digitala systemkameror. Kör ni med kontinuerlig fokus eller har ni låst fokus (one shot) ?? Ingen succe med kontinuerlig fokus (AI-servo) för min del idag:blush:

bjorlanda6.jpg

bjorlanda4.jpg

bjorlanda5.jpg

bjorlanda3.jpg

bjorlanda2.jpg

bjorlanda.jpg

Knatte svarade 18 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • ola_p

Medlem
    5 september, 2006 vid 17:40

Fina bilder!
    Jag gillar 5te bilden bäst, om nu bara skärpan hade suttit… Både den och 2an hade vunnit på ett polfilter.
    Bilden där dom står i vattnet hade jag testat att beskära lite långsmalare…

Vad är det för kamera och glugg du har?

Om du alltid missar skärpan kan det ju vara så att det är kameran eller objektivet som behöver kalibreras…

• Knatte

Gäst
    5 september, 2006 vid 17:47
    Ola_P wrote:
    Fina bilder!
    Jag gillar 5te bilden bäst, om nu bara skärpan hade suttit… Både den och 2an hade vunnit på ett polfilter.
    Bilden där dom står i vattnet hade jag testat att beskära lite långsmalare…

Vad är det för kamera och glugg du har?

Om du alltid missar skärpan kan det ju vara så att det är kameran eller objektivet som behöver kalibreras…

Polfilter på alla bilderna 😉
    Det är en EOS 350D och de bilderna du ser här är tagna med ett Canon USM 100-300 objketiv. Jag brukar få bra skärpa i vanliga fall:blush:
    Men idag hängde inte skärpan med och det kändes som AI-servo läget eller sportläget inte hann med, när jag förflyttade kameran sidledes hela tiden.
    I Björlanda, så tar man ju bara kort i sidled och inte så ofta bort/hitåt mot fotografen:smirk:

Sedan tog jag några kort med min Tokina 400 mm objektiv. Men det funkade ännu sämre, men kontinuerlig fokus. För slö motor i detta gamla objektiv:crazy:

• kelso

Medlem
    5 september, 2006 vid 17:59

Ser bra ut! Igår var det också fet action i Björlanda…. Danneman kan inte du lägga upp ett par foton!

• danneman

Medlem
    5 september, 2006 vid 18:50
    Kelso wrote:
    Ser bra ut! Igår var det också fet action i Björlanda…. Danneman kan inte du lägga upp ett par foton!

klart jaq kan http://dansorf.blogspot.com/2006/09/surf-74-apelviken-bjrlanda.html

• swe227

Medlem
    5 september, 2006 vid 19:58
    Kelso wrote:

tjejen fick även fast dig på en bild…

• kelso

Medlem
    6 september, 2006 vid 05:01

Yea… Sjukt fet Elyaque filmen har blivit förresten!! Ser fram emot släppet.

• surfjohan

Medlem
    6 september, 2006 vid 06:20
    Kelso wrote:

When är the släpp?

• the_novice

Medlem
    6 september, 2006 vid 08:00
    Knatte wrote:

Har du verkligen vänt polfiltret rätt…, eller vred du på kameran? :blush:

När var du där? Jag måste ha missat dig precis, annars kunde det ju ha blivit lite speedprylar på bild också…

• fredrik-ygge

Medlem
    6 september, 2006 vid 08:18

Knatte: Min fru har samma kamera och jag har också haft skärpeproblem när man avbildar objekt långt bort på hav. Det blir väl för mycket reflektioner för att den skall klara det. Kör numera alltid manuell fokus i sådana lägen. I alla andra lägen klarar den skärpan fint

• ola_p

Medlem
    6 september, 2006 vid 08:19

100-300 usm snurrar väl på frontlinsen när man fokuserar, helt hopplöst när man kör med polfilter…

Tar du inte långa serier så tror jag inte att du måste köra AI-servo, det räcker med att du ser till att fokusera precis innan du skall trycka av, om du inte har extremt kort skärpedjup och saker som rör sig ur fokus snabbt.

Testa att köra manuellt, one shot fokus, och se vad du kan få för resultat. Dom olika programlägena (sport, landskap osv.) är lika bra att strunta i. Lär dig ställa in själv istället. tids och bländarautomatik är användbart om man är lite lat däremot. Största bländare, och ett så lågt iso som möjligt (höj när tiderna blir för långa), och låt kameran gissa tiden. exempelvis.

• danneman

Medlem
    6 september, 2006 vid 15:09
    Surfjohan wrote:
    Kelso wrote:

When är the släpp?

till jul kanske! har lagt den på is ett tag!

• Knatte

Gäst
    6 september, 2006 vid 15:48
    The_Novice wrote:
    Knatte wrote:

Har du verkligen vänt polfiltret rätt…, eller vred du på kameran? :blush:

När var du där? Jag måste ha missat dig precis, annars kunde det ju ha blivit lite speedprylar på bild också…

Jag var nog där mellan 13-15.00 tiden tror jag :laugh:
    Frontlinsen snurrar inte vid folkuseringen…. Och jag hade vänt polfiltret åt rätt håll.
    Men det var motljus, så det stod härliga till och som Ygge så klokt säger, glitter i vattnet överallt och det kan vara detta som spökade i mitt fall:grin:
    Jag skall nog köra med one-shot alt manuellt nästa gång..

Som en notis: Så har jag fotograferat mer eller mindre seriöst i ca 20 år, så jag har rätt bra koll på bländare/slutartider mm. Jag var mest nyfiken på om andra hade stött på just detta problemet med sin digitala systemkamera. Hade inte dessa problem med mina analoga Eos-system.

• charl8

Medlem
    6 september, 2006 vid 17:30

tjusiga bilder knatte. Jag kanske får vara tacksam att skärpan inte blev så bra på “actionbilderna” så jag slapp studiet i misslyckade gippförsök…:-) /Lotta

• Knatte

Gäst
    6 september, 2006 vid 18:32
    Charl8 wrote:
    tjusiga bilder knatte. Jag kanske får vara tacksam att skärpan inte blev så bra på “actionbilderna” så jag slapp studiet i misslyckade gippförsök…:-) /Lotta

Om du ber snällt, kanske jag kan smyga upp någon gippbild 🙂 🙂 Men det var ingen vidare kvalitet på dessa bilderna:cool2:
    Hur gick det sedan, blev det någon framgång med gipparna ??

• charl8

Medlem
    7 september, 2006 vid 06:49

två på tre timmar….:-)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några bilder från Björlanda Kile 5 september

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.