Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing några frågor

• några frågor

Publicerad av anto på 26 februari, 2000 vid 17:54

Är ganska grön på området men skulle vilja ha svar på vilka segelstorlekar man ska välja om man vill kunna surfa så mycket som möjligt. Jag hade tänkt att satsa på två olika freeride segel, och segla uteslutande på västkusten. Jag har surfat en del innan när jag var lite yngre (nu 23), men då på en pråmliknande farkost 🙂 Seglen ska passa till en freeridebräda, tex fanatic bee eller bic techno. Maxstorlekarna för segel ligger runt 8 m2 på dessa. Sedan om de kräver olika mastlängd, kan man då ha nån förlängare på den korta för att slippa köpa två?
    Vore glad om någon kunde ge ett uttömmande svar, mvh anto

anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2000 vid 19:18

Köp ett segel utan cambers, du tjänar inget på att ha detta. Titta på tex “NP super nova” eller simmer zero från fjolåret, då borde du få ett bra pris. Vill du segla även i marginella vindar så köp ett största segel vad brädtillverkaren föreslår. Gå sedan ner minst 1,5 m2 till den mindre storleken, minsta segel runt 5,5 borde räcka långt. Köp en kolmast på 4,60-25 och använd en förlängare till det stora seglet (om det inte är alltför stort).
    Lycka till…

• nemo

Medlem
    26 februari, 2000 vid 22:47

1st 8.0 freerace utan cambers typ Arrows Chreokee,NP supersonic,Diablo Naish Noa.koa och ett AV samma runt 6.5 sedan kan du komplettera med våg 5.5 , 4.7 och 4.0 till en mindre bräda så slipper du byta de du redan har för att få det att funka.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2000 vid 02:48

Skall du köra på en bic tecno typ som är hyfsat betonad för fart hade jag skaffat det största seglet med cambers, det blir mycket stabilare att segla med speciellt om det är lite byigt
    vill du bara ha en mast, skaffa 460
    Skall du ha nya segel borde ty gaastra Gtr 7,5m och sedannåt mindre typ en 6,3A med eller utan camber så kan du använda samma mast
    Stora camberfria segel är mest mode och för att köra och göra lite trix, men i lätta vindar vill man plana , ha fart och stabilitet, då är camber guld värt!
    ingen som tävlar kör utan camber i stora segel Och självklart går det även utmärkt att trixa med ett sådant oxå
    /Glenn

• linsurfer

Medlem
    27 februari, 2000 vid 08:54

Håller absolut inte med Glenn. Camberfria segel är inte mode. Om ett nåt år finns det säkert nocamsegel på 10.5 kvm för racing som går lika bra som camberseglen.
    Har du inte seglat mkt och är duktig så har du allt att vinna på ett camberlöst segel. T.ex när du ska lära dig vattenstarta med ditt 8.0 i 5 m/s så slipper du 3-4 kg extra vikt från vattnet i mastfickan.
    Botten draget i ett nocam handlar mest om att rigga rätt. Du kan kommer plana MINST lika tidigt som ett cambersegel om inte tidigare pga att seglet är lättare. Skaffar du dessutom ett justerbart uthal som de flesta tillverkare nu har så får du ännu mer ur ditt segel.
    Om jag var du skulle jag satsa på ett 8.0 enligt nemos rekommendationer och ett 6.0.
    Vi får se hur många som kör camberlöst av amatörerna i år. Roligt går först.

• linsurfer

Medlem
    27 februari, 2000 vid 09:57

Kom på att megascene på http://www.megascene.nu/mss/mssmain.htm har ett bra paket på Bic techno med komplett rigg (Np logic 7.8 som är ett lite nedtrimmat diablo) för 13999:- vilket måste sägas vara ett bra pris för nya grejor.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2000 vid 12:18

Sorry! jag skrev fel där innan jag menade GTX inte Gtr..jubbigt med alla namn..
    Det är kanske en smaksak om man vill ha cambers eller inte, det finns både för och nackdelar
    Jag är mest van att segla race segel i de stora storlekarna me typ 3 eller fler cambers
    Har bara provat ett stort camberfritt segel som känndes som en stor påse men segel runt 6,5 och ner så är camderfritt skönt
    försök låna nåt beggsegel och prova själv vilket du vill ha..

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2000 vid 13:03

välkommen till en underbar värld…

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2001 vid 11:31

*

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing några frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.