Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några funderingar?

Taggad: ,

• Några funderingar?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 maj, 2003 vid 09:57

Kom att tänka på några saker. Var ute och kollade på solbrillor för när man åker puder uppe i fjällen/alperna. Sånt kan vara bra med tanke på solens egenskaper att annars göra en snöblind. Borde inte något sånt kunna hända windsurfare även om det kan vara svårt att bära solbrillor när man surfar. Stark sol mot vattnet borde vara rejält påfrestande mot ens ögon? En annan sak, hur kan många surfare bojkotta hjälm, flytväst m.m. Ok, det ser inte lika coolt ut so what? Men coolfaktorn och raggningsfaktorn verkar gå före säkerheten verkar det som. Kolla bara på skidåkningen, förut var det inte att tänka på hjälm, olika slags skydd m.m. Men nu är det hjälm och skydd av de olika slag som gäller. Visst har det med mode och trender att göra men alla borde vilja skydda sig så att det inte händer någon oförutsedd olycka när man surfar och ens liv får ett plötsligt slut och man ligger som ett kollo? Och slutligen, vet någon om det finns vädersidor som man kan se väder och vind några veckor i förväg?

Vi syns på vattnet!

anonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • anders_hoffman

Medlem
    4 maj, 2003 vid 18:44

JAg använder flytväst och har alltid gjort det och kommer alltid . Anledningen till att jag ej anvädner hjälm är för att jag inte har användning för det, först när jag ska börja satsa på framåt osv. ska jag införskaffa mig en sådan.

Jag tycker däremot att alla borde använda flytväst!!

/Anders

• anonym-anvandare

Medlem
    4 maj, 2003 vid 19:27

Just hårda slag i huvudet är en orsak till att ha hjälm. Men det är just när man tränar trick samt när vinden pinar som hårdast som man har störst nytta för hjälm. Smörsurfar man bara kan man nog skippa hjälmen, då är det nog mest brudar ute på beachen också…hehe!

• anonym-anvandare

Medlem
    8 maj, 2003 vid 22:22

Vad gäller viss utrustning på vattnet.
    Solbrillor hade väl inte varit helt tokig om man tänker på den mängd sol som trots allt reflekteras i vattnet..men enda jag kan komma på som använder det regelbundet är Alan Cadiz(legendar på Maui) och vissa tokiga amerikaner man ser på bild i Windsurfing. Hade tveklöst tappat brillor om jag hade använt det.
    Vad gäller hjälm så finns det ju en del att säga. Personligen tycker jag inte om hjälm. Hade en sådan där skate-liknande sak när man var nybörjare och började hoppa o loopa å sånt. Men efter att man blev duktigare så kändes den inte lika befogad(?). Det har med känsla att göra oxå. Jag tycker man tappar känslan i seglingen med hjälm, vindbruset blir upp-fuckat och det blir instängt o trist. Men som sagt, som skydd när man skall testa sjuka grejer, visst!
    Flytväst är ett måste som nybörjare…eller åtminstone väldigt bra. Problemet är att man blir mindre rörlig och att den kan vara i vägen för tex en wave-sele. Man bör undvika flytväst i större vågor, helt enkelt av den enkla anledningen att man inte enkelt dyka under vågorna lätt, vilket man måste ibland. På Maui är det helt kört att ha flytväst. har man hyffsad koll om man seglat i ett antal år så händer inte så mkt. Sist jag seglade var i Varberg i slutet av augusti. Kanondag, bra tryck i vinden och schyssta vågor, gjorde en mängd bakåtförsök, mer eller mindre bra, men slog mig inte ett smack…ok ok sabbade handen lite och fick en blå röv i 2 veckor, men det var inte så farligt. Huvudet slår man i regel inte i, vad jag har lärt mig.
    Mer prylar på sig – mindre känsla.

/Davo

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 19:12

ja blir ju aldelles rädd när du säger att man är nybörjare när man trärnar frammåt å sånt.

“när man var nybörjare och började hoppa o loopa å sånt.”

ja trodde man va riktit duktig när man börja loopa.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 20:29

Hehe…ja, helt grön var man kanske inte när man började loopa. Stog på bräda första gången ’90, skaffade en Tiga 260 ’91 tror jag det var, och lärde mig hoppa på ett par veckor. Så fort man lärt sig stå i stropparna och plana är det rätt enkelt. Looparna kom först ’97, men försökte lite smått ’95-96.
    Hoppa gör nog de flesta ganska fort om man bara går in för det!
    Ut på vattnet och ha kul!

/Davo

• eriksson

Medlem
    10 maj, 2003 vid 10:48

De är läckert med hjälm..
    för då ser folk att man är så “extreme” så man måste ha hjälm för att inte skada sej wink.gif

• tubert

Medlem
    10 maj, 2003 vid 13:52

Premiärtur idag, efter en av krascherna tittade jag upp ur vattnet och såg nosen (brädans smirk.gif) cirka 1 dm framför mig.
    Då tänkte jag att en hjälm nog inte är så dumt….

På något sätt fick jag en blånagel, vänster tumme, någon som vet hur man kan skydda sig mot det?! grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 maj, 2003 vid 19:29

Allting är ju relativt och en smaksak men hjälm och flytväst skadar aldrig att ha som sagt även om det finns undantag som inom allt annat. Någon som förresten vet om det finns solglasögon att få tag i som man kan ha när man surfar och som sitter kvar på skallen om man skulle drälla i?

• eriksson

Medlem
    10 maj, 2003 vid 22:54

Även jag hade premiär tur idag, och hade flyttväst som jag inte har haft på mycket länge, och jag kom fram till att jag kommer att fortsätta ha de.
    skönt som fan…

• hengo

Medlem
    11 maj, 2003 vid 01:00

micke, gick ddet bra på premiären? laugh.gif
    önskar att vi kunnat beskåda det hela men vi var ju tvunga att pysa. får bli en annan gång!

• tubert

Medlem
    11 maj, 2003 vid 07:58

Jag kör med midjesele (NP WavePro) och kroken sticker knappt ut när jag drar på mig min seglarväst. Jag måste nog försöka hitta någon annan väst, för jag tycker att det är en bra grej.

• styret

Medlem
    11 maj, 2003 vid 08:32

här kommer mina sneaste idiotfunderingar.

Jag tycker det tar bort känslan att använda för mycket flythjälp och hjälm och sånt.

Jag tycker det är lite av grejen att få kämpa sej halvt fördärvad och fundera på om man verkligen kommer klara det och varför man gör det här.
    Man ligger en bit ut och allt bara är skit men på nått sätta lyckas man få upp grejerna och ta sje in iallafall.
    När aman vär har kommit upp på brädan efter en rejäl fajt med elementen så tänker jag alltid -“nu går jag fan upp och skiter i det här för dagen” men när man väl har kommit in en bit och det är dags att hoppa av och bära in grejerna, eller vända om och sticka ut i ännu en dust med naturkrafterna så väljer man alltid det senaste.

Då får ju hjälm och extra flytkraft stryka på foten. cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 08:59

precis som du säger styret så sticker man alltid ut, även om man knappt kan ta sig upp på stranden för att man är så j-vla trött. Har gjort det ett antal gånger, ofta leder det oxå till att man kommer ut med fullfart, men sedan lyckas man inte med jippen längst ut och det blir ett helvette att komma in igen (självklart är man oxå överriggad för man vill inte gå in och rigga om för då missar man juh lite surf), men sen när man kommit in igen, blir det ofta samma grej igen… finns det någon annan sport där man fortsätter fast man idiotförklarat sig själv 1000gånger på 5 minuter?

• ola_p

Medlem
    13 maj, 2003 vid 15:27

klättring utan säkerhetslinor på stora berg kanske? grin.gif
    Nee… ibland konstaterar man nöjt vilken idiot man måste vara… som när jag var uppe klockan5 å kollade om man kunde få lite surf innan skolan… självklart blåste det inte ett jota, men det är en annan historia… tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 18:28

grin.gif surf INNAN skolan har jag aldrig tänkt på. jäklar va coolt å komma till skolan å säga att man kom 10 minuter för sent till matten för att man va lite långsam att rigga ner. blåser det ofta på morgonen? morronbris kanske smile.gif?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några funderingar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.