Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Några Göteborgsfrågor till.

• Några Göteborgsfrågor till.

Publicerad av gurra1978 på 20 mars, 2007 vid 16:21

1. Hur lång tid tar det att åka tåg från Varberg till Göteborg?
    2. Vad kostar ett månadskort?
    3. Var hittar man information om det, har ingen aning om vem som kör sträckan?
    4. Antag att man jobbar i Skandiahamnen. Kan man åka tåg till Göteborg (vilken station) och sen cykla till hamnen?
    5. Är Älvsborgsbron en köbildare? Är det ok att köra bil dit vid normala arbetstider?

Tacksam för svar

johnjrambo svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Knatte

Gäst
    20 mars, 2007 vid 17:12

@gurra1978 371254 wrote:

1. Hur lång tid tar det att åka tåg från Varberg till Göteborg?
    2. Vad kostar ett månadskort?
    3. Var hittar man information om det, har ingen aning om vem som kör sträckan?
    4. Antag att man jobbar i Skandiahamnen. Kan man åka tåg till Göteborg (vilken station) och sen cykla till hamnen?
    5. Är Älvsborgsbron en köbildare? Är det ok att köra bil dit vid normala arbetstider?

Tacksam för svar

1. Det verkar vara SJ som kör tågen mellan GBG-Varberg. Tidåtgång ca 40 min.
    Pris får du nog kolla på SJ. http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10&l=sv

4. Tågen landar i centralstationen, det är där du får gå av och då är du hamnområdet redan.
    Jag har dålig koll på var Skandiahamnen ligger, men det är lätt cykelavstånd i alla fall. Det går annars bra med bussar jämte centralstationen och vidare i GBG.
    Kolla här http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=1&menu=1&language=1053&locationId=&newLocation=true för lämpliga bussar inom GBG under reseplaneraren.

5. Älvsborgsbron är lite bättre än tingstadstunneln, men kan allt proppa igen skapligt vid fel tidpunkt. Typ rusningstrafik på morgon/kväll är det rätt köigt 😡

• basse

Medlem
    20 mars, 2007 vid 18:40

Vafan Gurra…. det är inte Google detta!!! Har du ens sökt på orden pendla, varberg, göteborg coh skandiahamnen?? Du får fan sluta surfa så mycket så VI slipper styra upp ditt liv åt dig!!

1790 i månaden http://www.hlt.se/page.asp?lngID=48&lngLangID=1

Skandiahamnen hittar du på Hitta.se. Ett förslag är tex att du SÖKER på Skandiahamnen i rutan VAR?

Jag hade inte cyklat till Skandiahamnen från centralen kan jag meddela men du är ju stenhård så du kanske gör det gladeligen!
    Det är iof säkert fler från Varberg som åker sträckan varje dag så det är nog inte omöjligt att det går att pendla med någon annan men då kan man ju inte sticka när det blåser kuling från lunch och frammåt!!!

Trodde du stack till Varberg för att slippa storstan!!!

• gurra1978

Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:09

Tack för alla svar. Jag försökte googla på göteborg med jag fick ingen träff. Måste vara en bra liten håla den staden 🙂

Jag har försökt att hitta info men det är så svårt när man inte ens vet vad man ska söka på. Allt är ju annorlunda här. Ni har ju till och med annan mjölk på västkusten, det är som att födas på nytt. Surfet är ju rätt annorlunda också 😀

Jag stack till Varberg för att bo i en mysig stad nära havet med bra surf. Jag var inställd på att jobben fanns i storstaden. Jag pendlar dock hellre till jobbet än till surfet i motsats till alla andra. Man ska ju trots allt segla 5 dagar i veckan och jobba 2 :tongue:

• jat

Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:15

@Basse 371291 wrote:

Vafan Gurra…. det är inte Google detta!!! Har du ens sökt på orden pendla, varberg, göteborg coh skandiahamnen?? Du får fan sluta surfa så mycket så VI slipper styra upp ditt liv åt dig!!

Jag provade och söka på skandiahamnen och efter massa runt vimsande så hamnade jag här:
    http://www.portgot.se/
    Där finns en karta och skandiahamnen är ju en del av detta.
    Den ligger ju som sagt på vänster sida av älvsborgsbron o cykla från station är ju en bit. Blir nog bra kondis av det.

Rekommenderat är nog bil eller samåkning i bil.
    Snabbast
    Västtrafik är nog din vän i etern om du vill finna billigare.

Om älvsborgsbron är en flaskhals eller inte beror på arbetstiderna.
    ///J

• andersbq

Medlem
    21 mars, 2007 vid 17:29

Skandiahamnen är i princip den yttersta hamnen i GBG, lite synd att jobba där då du måste trängas med alla Volvo-workers på väg till & från jobbet.
    Tyvärr går det ingen spårvagn ända ut, Länsmansgården är väl det närmaste.
    Så det är buss som gäller. http://www.vasttrafik.se är det som gäller i GBg och norra halland.

• gurra1978

Medlem
    21 mars, 2007 vid 18:11

Jag fick jobbet idag. Arbetstiderna 07:00-15:30 borde innebära att jag kan åka bil utan att slippa några köer. Eller? Vilken väg är snabbast från Varberg?

Var kan jag surfa bäst efter jobbet? Vill inte hoppa i från hamnen : )

• andersbq

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:44

Grattis till jobbet! Det är hyggliga tider för att slippa köer, det som gäller är E6 till Åby motet, sedan söderleden förbi frölunda och över älvsborgsbron, och sedan mot Skandiahamnen och Shellraff…
    Inga andra alternativ är att rekommendera. Säröleden 158 tjocknar nästan alltid, och Tingstadtunnel ska alltid undvikas.

Och om du nu kollat västtrafik har du insett att det tar över 2,5 timmar att åka kollektivt!

• the_novice

Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:03

@gurra1978 371309 wrote:

Man ska ju trots allt segla 5 dagar i veckan och jobba 2 :tongue:

Vad är det för glassigt jobb…?

Till björlanda kan du nog komma på ca 15 minuter, ingen vågridning men fuskplattgruntblålera freestyle ställe med lite hoppramper i farleden…
    Sedan finns ju alltid fiskebäck som har klubbstuga, riggdäck och grill (eller har den försvunnit?)

• drakglenn

Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:03
    gurra1978;371492 wrote:
    Jag fick jobbet idag. Arbetstiderna 07:00-15:30 borde innebära att jag kan åka bil utan att slippa några köer. Eller? Vilken väg är snabbast från Varberg?

Var kan jag surfa bäst efter jobbet? Vill inte hoppa i från hamnen : )

Grattis till jobbet Gurra!

Bistår med lite information eftersom jag jobbat i Ryahamnen (vägg i vägg) det senaste året och kör samma väg som du.

Älvsborgs bron fungerar fint, har flextid (Tack & lov) vilket gör att jag kör sträckan alla tider, krångnar bara när nån får stopp eller smäller, annars kan man ju försöka undvika 7-8 och 16-17, söderleden kan därimot korka till sig på hemvägen, ivärsta fall kan man ju ta 158an istället, på morgonnen kan det löna sig att köra av söderleden och köra mot bron via högsbo i stället, trafikradion är ett hett tips, bäst på 107.3….

Någonting säger mig att du kommer fundera på ditt val när det gäller vad man ska penla till men man kan ju alltid ändra det ena när man tröttnar….

Närhet till surf är inga problem, finns många fina platser i krokarna, några hittar du på GWC, är det vågor du vill ha ska du gasa hemåt i stället:wink:

//Glenn

• gurra1978

Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:06

Tack! Jag har insett att jag kan dra av min resor till jobbet genom att åka bil och eftersom jag har en väldigt bensinsnål bil och avdraget är 18 kr/mil kommer jag tjäna pengar på det också. Inte lite heller.

• gurra1978

Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:19
    Quote:
    Vad är det för glassigt jobb…?

Det var en skämt. Nu är det slut med mitt glassiga surfliv och nu börjar jag knega igen som alla andra. Ska bli kul, har ledsnat på surfing nu : )

Tack för alla värdefulla körtips. Jag ska definitivt testa några spots i göteborg efter arbetstid.

• johnjrambo

Medlem
    25 mars, 2007 vid 17:51

Gött gurra, grattis! Rambo jobbar oxå i hamnen o det får mig ta mig fan att må pshykiskt dåligt varje gång de blåser, inte nog med att man känner om de blåser..vi har en vindmätare påväg in i matsalen, som gärna lägger av en by på 15m/s när man passerar den..funderar på att byta,

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Några Göteborgsfrågor till.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.