Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing några snabba frågor?!

  • några snabba frågor?!

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 oktober, 2004 vid 18:15

    1. Gamla brädor har ofta sin mastfots ränna väldigt långt fram varför?

    2. Om man skulle få för sig att kanske borra upp eller på något annat sätt fixa så rännan kommer på samma avstånd som moderna brädor, eller om man bara placerar mastfoten så långt bak som möjligt skulle detta medföra konstigheter?

    3. är det stor skillnad på gamla vågbrädors egenskaper jämfört med dagens. ( snabbhet, hoppmöjligheter mm.)

    confused.gif confused.gif confused.gif

    ola_p svarade 20 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 18:51

    Gamla brädor och segel blir ofta ordentligt lovgiriga när det börjar att bralla i ordentligt. Därför flyttade man fram mastfoten för att minska lovgirigheten. En annan lösning är att hitta ballansen genom att hålla händerna längre bak på bommen. När det gick/går “höga” vågor måste man flytta mastfoten längre bak för att fullängdsbrädan/”pråmen” inte skulle dyka.
    Jag tror det är overkill att bygga om en gammal bräda!
    Gamla fullängdsbrädor hade sitt område som de fungerade bra i och modernare brädor ett annat. Bestäm dig för om du vill ståsegla eller vindsurfa mera fartigt och avanserat.
    Vågbrädor har jag ingen erfarenhet av.
    Per-Arne

  • mexi_

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 19:57

    I senaste Boards hade de faktiskt tagit en gammal bräda (F2 sunset slalom) och satt på en ny mastskena längre bak, det hade fungerat bättre, men det är så mycket annat som gör att det inte blir kul att köra dem bla mycket volym i fören.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 20:03

    Jag kan säga att problemet med den jag har är defenetivt inte för mycket volym i fören. Anledningen att jag ville flytta bak mastfoten är att det är att det nästintill ar ingen volym alls i fören, vilket skapar ringa problem när masten är så långt fram. Tillägas borde väl kanske att brädan ligger på en sådär 60 liter och var dåtidens extremaste vågis.

  • nordgren

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 20:18

    Det beror ju också på vad för segel du kör till den.
    Dåtidens segel var bygda för att man skulle ha mastfoten långt fram medans dagens mitt på brädan.

    Så har du en gammal bräda och ett någorlunda nytt segel så måste du ha seglet så långt bak som möjligt.

  • manno

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 23:01

    Det du skulle kunna prova är att borra ett riktigt stort hål rakt igenom brädan. Sedan går du och köper en lite nyare bräda för en tusing eller två. Den enda lösning som satisfierar problemet

  • canoya

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:23

    Det du kan göra är att fräsa upp ett hål som passar en fenbox/mastbox bakom den nuvarande och plasta in en ny där med epoxy och glasfiberväv. (Om din bräda är byggd i tex Clark Foam eller annat PU-skum så kan du använda polyester som är billigare.) Dock stämmer nog inte rockerkurvan helt bra för att ha mastfoten så långt bak som på dagens brädor så frågan är om det är värt besväret. Räcker det inte att sätta mastfoten längst bak i mastkassetten?

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:41

    Många bra svar har du fått här, mina små kanske rentav overflödiga tillägg…

    1. Gamla brädor har ofta sin mastfots ränna väldigt långt fram varför?

    – Triangeln mellan tryckpunkt i segel, fena och seglare såg annorlunda ut förr. Lovgirighet var en sak, segeldesign en annan. Brädornas bottenkurvor såg också annorlunda ut. Gamla brädor funkar bäst med gamla segel, det har med balansen i grejorna att göra.

    2. Om man skulle få för sig att kanske borra upp eller på något annat sätt fixa så rännan kommer på samma avstånd som moderna brädor, eller om man bara placerar mastfoten så långt bak som möjligt skulle detta medföra konstigheter?

    – Ja, det medför konstigheter. Du placerar mastfoten på ett ställe som inte är avsett, både brädans volymfördelning och bottenkurva är inte gjort för detta. Inte alls säkert att det blir bättre på något sätt. Snarare tvärtom.

    3. är det stor skillnad på gamla vågbrädors egenskaper jämfört med dagens. ( snabbhet, hoppmöjligheter mm.)

    Om vi tar en bräda som är från typ 97-98 och framåt så är skillnaderna inte sådär jättelika. De hade ett test i Boards som bekräftade detta, en Copello från typ -97 stod sig rätt väl mot moderna brädor. Men den gamla Tigan och Mistralen (en Hookipa!) sög rätt rejält, båda hade minst tio år på nacken. Det är faktiskt först nu (förra året) som en tydlig skillnad börjat dyka upp i och med de korta/breda vågbrädorna. Men det är bara i sin början. Äldre brädor, första halvan av nittitalet och äldre, då är skillnaden mer markant. Svårare att få upp i planing, sämre kontroll, sämre fart är väl det mest uppenbara. Sämre, helt enkelt.

    Jag skulle inte rekommendera att peta dit en ny mastskena. Du kan ju testa på kul, men förvänta dig inga dramatiska förbättringar. Om ens någon förbättring. Stor risk att det inte är värt jobbet, förstör mer än förbättrar rentav. Brädans design bygger på andra riggar och att mastskenan sitter där den gör.

    Vill du få ut fördelarna av en modern rigg så är den någorlunda modern bräda recepetet (alltså, ingen kartongny, men ingen som är äldre än fem-sex-sju år heller).

    Lycka till å Surfa På!

  • danpe

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 11:40

    Jag har faktiskt testat!
    Sågade helt sonika ut ett 10x 40 cm långt paket ur brädans överdel (lämnade botten intakt) satte i en mastfot och “lyfte ut hela paketet. I med skum, och sen plasta ihop skiten efter att ha spegelvänt paketet. Skenan hamnade då på ca 135 cm från akterkant. Helt ok. Sen flyttade jag bakstropparna längre bak, och satte av med en modern rigg. Det hela var en Bic Alto från ca -93, alltså en bräda som var rätt skum i rockerkurvan från början.
    Resultatet? Tja, första dragen på plattvatten kändes helt ok, (OlaP som är en känsligare själ tyckte det var kass) Olas uppfattning delar jag efter att försökt segla den i Apel en hygglig blåsdag. Den var aldrig bra från början och blev väl inte så värst bra efteråt heller. (Vill du testa den är du välkommen. Ligger i Ljungskile) Jag skulle hellre köpa nåt billigt från ca 99 eller så.

  • ola_p

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:03

    Haha, jo den ligger ju kvar i sjöboden… Faktum var ju att den sög hårt även modifierad, dock klart bekvämare än innan du ändrade den, tror det föll lite på att du inte satte nya pluggar för framstropparna. Man hade VÄLDIGT stance… Fast bra hade det väl ändå inte blivit.
    Håller med alla andra, köp nått lite nyare, typ 99-00 det är ju nästan gratis numera… shocked.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing några snabba frågor?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.