• s

Member
    17 oktober, 2001 at 15:26

Tyvärr hade inte Megascene hunnit få seglen till testhelgen vilket de beklagade mycket.
    De skulle kommit dagen innan men hann inte komma…
    Jag vet dock att Megascene kommer till Apelviken under kommande helger med både segel och brädor om det ser ut att blåsa. Dessutom finns prylarna i Göteborg för utlåning, ring Jocke på Megascene och kolla – du kommer få tillfälle att testa!

Men brädorna såg vi i Varberg.
    De ser mycket bra ut! Vi fick inte tillfälle att testa dem eftersom det inte blåste. Men Naish har aldrig gjort dåliga brädor, de har dock karaktär som folk mer eller mindre gillar.
    Formen såg mycket bra ut. De har fina pintails men något kraftigare kanter baktill än de flesta – bättre lyftkraft, stökigare i svängen? Vem vet – du vet när du testat.

Piggen såg otrolig ut. Kort, bred men framförallt tjock! Den hade dock inte formen som många andra Freestylebrädor – den platta formen som gör att det känns som man seglar på en bred planka. Naischen hade ett välvt däck som en vågbräda. Det kanske var ett av orsakerna varför de i tyska-SURF inte tyckte att den var allround. Den har inte formen som de vanliga freestylebrädorna som mer har formen för “springa-runt-och-snurra-på-segel” trick som kanske är enklare att köra runt med men definitivt tristare.

I år har de inte bara gjort dem i tuffa färger de har jobbat på finish också! De har lagt en epoxylack ovanpå färgen så de BLÄNKER som en gammal custom! Ser bra ut.

Staffan

Blåser det?

• dude

Member
    18 oktober, 2001 at 11:26

“Kort, bred men framförallt tjock! Den hade dock inte formen som många andra Freestylebrädor – den platta formen som gör att det känns som man seglar på en bred planka. Naischen hade ett välvt däck som en vågbräda. Det kanske var ett av orsakerna varför de i tyska-SURF inte tyckte att den var allround. Den har inte formen som de vanliga freestylebrädorna som mer har formen för “springa-runt-och-snurra-på-segel” trick som kanske är enklare att köra runt med men definitivt tristare.”

Varför kan inte publicerade tidningar få till en sån här bra “kvalitativ” information som Staffa skrev här. Är de för osäkra för att skriva den? Är de för rädda för att vara så konkreta?

Jag fattar ju att det finns en hel del politik där ute, men jag tycker publikationer är för rädda helt enkelt, riktiga mesar.

En annan version kan ju helt enkelt vara att de inte vet hur man strukturerar upp bra rapporter.

Jag tackar i alla fall så mycket för den information jag just fick här!

-dude

• watertouch

Member
    18 oktober, 2001 at 11:43

Hade ju varit fint om konfens skrivkunniga hade fått tillgång till surfblaskan.com för att lägga upp sina reseberättelser/upplevelser/testresultat där. Jag vet att det varit upp för diskussion tidigare, men varför hände det inget? Det är ju det närmsta vi kommer en svensk surftidning för tillfället och jag tror inte det skulle vara svårt att fylla den med material.

/O.

• dude

Member
    18 oktober, 2001 at 14:47

men det måste organiseras på ett fint sätt så att det är överskådligt och så måste rätt stoff väljas ut.

Jag fick just nu en idé! Det är bara för en person med auktoritet att samla ihop den information som är intressant på konfen och sätta ihop det till en blaska. Det är ju just det som dikuteras som är det intressanta. Men även den personen kommer att få en hel del bryderier, såsom till vilken grupp ska jag profilera innehållet – riktiga nybörjare eller mer erfarna? Men om det bara är en person bakom det hela så står denne person för det den presenterar.

Nu är ju det att denne person på något sätt måste motiveras till sitt arbete med lön eller vad vet jag vad det finns? Här har jag inget tips för vad jag skulle tänka mig fungera i praktiken. Någon annan kanske?

-n

• watertouch

Member
    18 oktober, 2001 at 17:02

Jag tycker att surfblaskan som sajt funkar fint att utgå från. Man utser en eller ett par redaktörer för varje avdelning (teknik, prylar osv) och låter folk skicka in material till dessa som sedan får kolla igenom efter ev stavfel och publicera det om det platsar på sajten. Eftersom det är läsarna själva som står för material läggs det automatiskt på lämplig nivå. Borde inte vara så klurigt.
    Redaktörer finns det säkert frivilliga som vill vara.

/O.

• dude

Member
    18 oktober, 2001 at 19:15

men det måste vara redarktörer med erfarenhet och kunskap, nån sorts auktoritet. jaja, det visar sig säkert i den information som de tar med.

men för att klargöra, det kan enklast vara samma person som samlar stoff från konfen som korrekturläser den och publicerar den på sin avdelning. Men stoff måste ju även ibland utökas, förtysligas och ibland kanske kortas ner. Det får bli helt upp till denne person alltså. Och så kan man ju ha en huvudredaktör också, kanske, eller så struntar man i det.

än så länge ser inte jag varför någon skulle ägna tid åt det här. men det skulle vara kul att få det att rulla igång.

• watertouch

Member
    18 oktober, 2001 at 19:58

Att plocka ihop stoff från konfen är en bra ide. Ofta när man undrar en sak söker man lite här och vips så kan man allt om att laga sin bräda eller vilket segel man bör köpa.

Anledningen att sitta å pula med en blaska torde vara samma som driver folk till att sitta här och babbla 🙂

/O.

• ola-h

Member
    19 oktober, 2001 at 08:06

Det är en bra ide, men jag tror det är rätt mycket jobbigare att agera redaktör än att lägga in inlägg på konfen då och då, även om de är långa och många. “Redaktörsjobbet” är ett betydligt större engagemang eftersom det förutätter någon typ av kontinuerligt engagemang. Posta på konfen är ju mera av “stundens ingivelse”, något man kan göra när inspirationen på jobbet tryter etc.

Ola H.

• watertouch

Member
    19 oktober, 2001 at 09:29

Det jag tänkte skulle motivera var det stora intresset för vindsurfing. Nån finns det säkert som kan avvara små stunder åt att läsa igenom inskickade reportage och tester för att sen publicera. En helg när det inte blåser t.ex.

/O.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.