Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish 8’5 – RRD Fiftyfive?

• Naish 8’5 – RRD Fiftyfive?

Publicerad av anonym-anvandare på 28 april, 2000 vid 06:51

Det är läge att köpa ny bräda, vill kunna segla 4.0-5.8, väger ca 75 kg.
    Någon som har erfarenhet av dessa brädor? Vilken ska man välja? Fördelar/nackdelar?
    /Per

ola-h svarade 24 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 07:23

Båda är kanonbrädor, enligt windsurfingtetster.

• voodoo

Medlem
    28 april, 2000 vid 08:06

Båda är dock ganska stora!

• fredrik-b

Medlem
    28 april, 2000 vid 20:15

Jag tror jag skulle föredra RRD;n , den är en perfekt sverigebräda…har vunnit tonvis med tester. den har en snabb rocker och somsagt den är perfekt för sverige. men om man vill ha en ”ren” wavebräda (hawaii t ex.) tror jag (obs. tror) att Naishen är strået vassare. Och Naish har en grymm byggteknik, så på den sidan tror jag den är lite hållbarare. Men i slutet är det nog bara att välja efter vilken som är snyggast =), båda är juh riktiga kanonbrädor.Men RRD´n är juh het!…
    MVH
    Fredrik@hang-ten.com

• anonym-anvandare

Medlem
    30 april, 2000 vid 06:27

Ja det verkar som om RRD:n skulle vara att föredra för svenska vatten, men Naish:en är kanske mer hållbar?… However, har du koll på i vilken tidning/nr som man kan hitta ett test där båda brädorna är med?
    /Per

• anonym-anvandare

Medlem
    30 april, 2000 vid 11:27
  • anonym-anvandare

Medlem
    30 april, 2000 vid 13:06

Har du tur så får du en Naish med bra halkskydd men det är nog ingen risk och RRD brädorna behöver vi ju inte ens kommentera.

• ola-h

Medlem
    1 maj, 2000 vid 11:35

Båda anses vara mycket bra brädor och du lär inte bli besviken på shapen på någon av dem. Som Fredrik dock sa, Naishen har en mer klassisk Hawaii-shape. Att den trots allt fungerar bra allround är för att den (liksom de flesta nya brädor) är så lätt. Naishen är relativt kurvig genom hela brädan (både rocker och outline men har aningen skarpare kanter. RRD:n har en ”modern” allroundshape med rakare outline i mitten, mjuka kanter i den främre delen och mindre rockerkurva mellan stropparna (och i fören).

Bägge brädorna har mycket volym, men jag tror ändå RRD:n fungerar bättre med ett stort segel, främst på grund av att den har mindre rockerkurva i den främre delen. Jag tror också att RRD:n är klart mer lättseglad och på grund av den lite bredare och fetare nosen mer lämplig för freestyletricks. Naishen har dock antagligen en lite mer direkt känsla när man rider lite snabbare vågor.

Byggtekniskt är det svårt att se någon enorm skillnad. Båda är byggda på Cobrafabriken och därför är antagligen kvaliteten liknande. Det kan finnas vissa skillnader i materialvalet (typ av fiber, sandwich och förstärkningar). Ingen är direkt oförstörbar, jag har sett flera rejält kraschade ex av båda, men det gäller ju nära nog alla (standard-) brädor.

Ola H.

• voodoo

Medlem
    1 maj, 2000 vid 13:14

Jag hade Naish 8’5 direkt när den kom hade förbest. den innan dom ändrade volymen.. seglade med den på Sardinien och har inte mkt. att tillägga om den brädan förutom att den inte alls passade mig..jag vill ha en loose och slashig bräda så är du ute efter det så satsa på en annan bräda med lite mindre volym..

• anonym-anvandare

Medlem
    1 maj, 2000 vid 13:47

JP Australia Wave 255 eller ?
    Jag provseglade en RRD 55 en gång
    riktigt snabb faktiskt och riktigt livlig,
    reagerade snabbare på fotstyrning än jag beräknade vilket
    resulterade i ettt antal balansmissar.

• voodoo

Medlem
    1 maj, 2000 vid 14:26

Jag har inte testat JP:n troligen så är de flesta mindre brädor rätt loose..
    Har själv lite svårt att best. mig vilken bräda jag ska ha så troligen behåller jag min bräda(finns nog ingen på konfen som inte vet vad det är!!)tills i höst då vi får se om det är ngn. ny som lockar mer än urvalet som finns idag annars blir det nog ngn. custom som liknar den jag har men lite mindre..Man seglar nog in sig på vad man än köper tror inte att ngn. av dagens brädor är dåliga bara man vet ungefär vilken stil på brädan man vill ha.

• ola-h

Medlem
    2 maj, 2000 vid 09:47

Det hela beror på vad man menar med slashig. Menar men att den skall vara ”loose” och lättsvängd i höga farter (på större vågor) skall man sikta på en lite mindre, tunn bräda, kanske med lite extra v och en relativt smal akter (+lite fena).

Menar man att brädan skall vara lättmanövrerad på små utrymmen, kunna göra 5-öresvändningar i småvågor och vara allmänt ”throw about” skall man sikta på något med bredare tail och mer tailkick, gärna rätt kort och med rundare kanter i fören.

I bägge fallen ger mer volym en trögare bräda. Det låter lite som Vodoo inte gillade Naishen för den var för stor. Jag har dålig koll på hur han Drops ser ut, men Drops brukar vara rätt tunna och ha relativt mjuka kanter. Nashen är ju faktiskt rätt fet och har mycket skarpare kanter. Så, om man är specifik i sin smak och gillar en bräda av Dropstyp är det inte så konstigt om Naishen inte riktigt faller en i smaken.

Ola H.

• robin

Medlem
    2 maj, 2000 vid 13:45

En grej tycker jag är lite konstig med att små brädor blir mer loosa. Anledningen till att en stor bräda blir lite mindre loose borde ju vara att den högre vikten ger brädan lite mer tröghet. Alltså borde det inte bero på volymen utan på vikten. Är det så?
    Om man skulle jämföra två brädor med samma vikt och viktfördelning, samma outline och bottenkurva, men med olika volym, skulle man märka någon slashighetsskillnad?

/Robin

• ola-h

Medlem
    2 maj, 2000 vid 14:54

I praktiken ändrars viktfördelningen (tröghetsmomentet egentligen) i princip alltid om man adderar volym. Om vi nu ändå tänker oss att vi har två så lika brädor som du beskrev måste det vara tjockleken som ändrats. Detta påvekar tröghetsmomentet mest i rotationer kring brädans längsaxel. Detta spelar visserligen roll för hur kvick brädan känns, men jag tror inte förändringen i praktiken är så stor.

Det som istället spelar roll är att själva tjockleken i sig gör att man står högre ovanför vattnet och detta är i min mening mycket signifikant när det gäller känslan i en bräda. Gör man brädan plattare och tunnare där man står måste man ju flytta volym framåt och då har man återigen ändrat (försämrat enligt vårt sätt att se det) viktfördelningen. Detta är grunden till att jag ofta påstår att brädor med mindre volym helt enkelt är bättre vågbrädor förutsatt att man inte står still och sjunker. Det går helt enkelt inte att plocka dit volym utan att ändra en massa saker.

Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA