Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Naish Cult 12 eller 13,5?
-
Naish Cult 12 eller 13,5?
Publicerad av dadde på 5 juli, 2010 vid 16:15Jag har precis gått en kurs och skall köpa mig lite utrustning. Det lutar åt att det blir en Naish Cult. Men jag är kluven om vilken storlek jag skall ha. Jag väljer mellan 12 eller 13,5 av 2010 års modell?
Jag väger 88kg och är 182cm lång.
Bor på väskusten.
Vad tycker ni? Fördelar nackdelar med respektive storlek?
På kursen körde jag en Helix 14 vilket jag gillade mycket.Efter ett tag när jag blivit bättre blir det nog att kompletera med en 9.
/Dadde
sourra svarade 14 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Dubbelpost eller? =)
Om du går i tankarna att köpa en nia inom kort så skulle jag rekommendera en 13.5a. Ska du bara ha en kite till att börja med skulle jag rekommendera en tolva och den gå på en åtta eller liknande vid ett senare tillfälle.Sen beror det lite på hur långt du bor från närmaste vettiga surfstrand. Ju längre bort man bor desto säkrare prognoser brukar man åka på. Säker prognos = hårdare vind = inte lika stort behov av en 13.5. Det är en avvägningsfråga. Själv väger jag 75 kg och kör Helix 14-12-9-7 men då är min flickvän och snyltar på grejerna ibland, annars hade det nog räckt med 14-10.5-7 eller 12-9-6.
Hoppas du blev lite klokare av mitt svar.
-
sourra;619801 wrote:Dubbelpost eller? =)
Om du går i tankarna att köpa en nia inom kort så skulle jag rekommendera en 13.5a. Ska du bara ha en kite till att börja med skulle jag rekommendera en tolva och den gå på en åtta eller liknande vid ett senare tillfälle.Sen beror det lite på hur långt du bor från närmaste vettiga surfstrand. Ju längre bort man bor desto säkrare prognoser brukar man åka på. Säker prognos = hårdare vind = inte lika stort behov av en 13.5. Det är en avvägningsfråga. Själv väger jag 75 kg och kör Helix 14-12-9-7 men då är min flickvän och snyltar på grejerna ibland, annars hade det nog räckt med 14-10.5-7 eller 12-9-6.
Hoppas du blev lite klokare av mitt svar.
Japp dubbelpost, vetetusan hur jag får bort den andra:confused2:
Jag bor ett par mil söder om Göteborg så det är väl inte så jättelångt till surfspottarna.
Av det jag har läst mig till, så om jag hade vägt 75kg hade jag tagit en 12 direkt, men det är just vikten jag tänker på, det är ju ändå 15 kg men det kanske inte gör så mycket egentligen?
Vilka vindar passar för min vikt för en 12 och vilka passar för 13,5? 13,5 borde man väl kunna köra från 6 till 10?
Är det så att en 75kg-kille kan köra i samma vindar med en 12 som en 90kg kan på en 13,5?En annan fråga: Jag gillade Helixen mycket när jag körde den på kursen, det var goo kraft i den. Hade du rekommenderat den till mig? Eller är det Culten som gäller? Har tyvärr inte provkört Culten.
-
Ja det är nog rimligt att säga att du borde komma igång ungefär samtidigt med en storlek upp jämfört med mig.
Vad jag kan säga om kitarna du väljer mellan är att Culten är en stabilare och mer förlåtande kite som är fantastisk i vågor, funkar bra urkrokat men som inte har lika jämnt drag i loopar som Helixen har (på gott och ont). Den har även en lite större windrange än Helixen.
Bommar du ett avstamp när du hoppar med Culten eller åker för långt på en våg så du kommer in under kiten driver den med i luften utan att vara vidare benägen att vilja tippa framåt. Helixen påminner om Culten men är inte lika förlåtande. Den kräver lite mer av sin åkare men kan å andra sidan leverera lite mer kraft för den som vill ha och kan hantera det.
-
Om du gillade Helixen kan du absolut köra på den. Som du själv upplevde och sourra ovan bekräftade kan Helix generera lite mer kraft, vilket kan vara najs eftersom du väger lite mer.
Båda är dock svinbra kites så allra bäst vore om du prövade Cult så får du själv känna på skillnaden.sourra förklarade mycket väl hur du kan tänka med storlekarna. Jag väger 80 kg och skulle, om jag kört Naish, haft Torch 14-10-7 eller 14-10, det är kul med kraft, och så kanske en svinbillig gammal 7m C-kite =).
Köper du bättre begagnade kites sparar du ofta en hel del och kan istället köpa 2 kites:
2009 Cult 13,5m utan bom för 4500: -, sprillans ny, det är bra, riktig jäkla bra. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=28041&title=naish-cult-2009-13-2c5m2-helt-ny-kite-only&cat=9
2010 Helix 9m med bom för 8500: -, riktigt bra skick. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27635&title=naish-helix-2010-9m2-med-bom&cat=9Eller om du ska förbi Danmark eller orkar mecka med att få kites skickade därifrån:
2009 Helix 14m med bom 5500 Dkr, utan 3800 Dkr. http://www.kitesurferen.dk/index.php?option=com_joomlistings&c=ad&task=view&adid=10874
2010 Helix 9m med bom 6000 Dkr, mycket bra skick. http://www.kitesurferen.dk/index.php?option=com_joomlistings&c=ad&task=view&adid=11928Eller så kör du sprillans nytt från Fahléns och får riktigt bra service, får möjlighet att pröva Cult innan du köper (vilket du förmodligen kan få göra ändå gissar jag), och har någon att vända dig till om du mot förmodan skulle stöta på några problem.
-
Helt rätt =)
Jag glömde säga att Helixen är lite lättare att vattenstarta också finns den i den najsigaste av färger
-
Det är väl rätt marginellt dock sourra? Alla nyare Naish, även Torch, anser jag höra till kategorin svinlätt relaunch, tillsammans med många andra moderna kites.
Är den där inofficiellt döpt till Helix Sweden eller, Fahlén skulle be om den färgen på alla kajts han säljer ;).
-
Dadde;619797 wrote:Jag har precis gått en kurs och skall köpa mig lite utrustning. Det lutar åt att det blir en Naish Cult. Men jag är kluven om vilken storlek jag skall ha. Jag väljer mellan 12 eller 13,5 av 2010 års modell?
Jag väger 88kg och är 182cm lång.
Bor på väskusten.
Vad tycker ni? Fördelar nackdelar med respektive storlek?
På kursen körde jag en Helix 14 vilket jag gillade mycket.Efter ett tag när jag blivit bättre blir det nog att kompletera med en 9.
/Dadde
Jag har inte kört helix, men Culten är bland det minsta draget per m2 jag har provat. riktigt lam drake. (Förlåt alla som försöker kränga Naish)
-
Det handlar ju till mångt och mycket om personlig smak. för en del är lam=perfekt, för andra är det som att vindsurfa ;).
Jag försöker inte kränga/sälja in Naish mer än något annat bra märke (Slingshot, Ozone, Liquid Force, Flexifoil, Cabrinha, North, Core, Wainman, Airush, F-One, Best, Caution, EH, Flysurfer, Nobile, Royal med många fler.
En jävla djungel med andra ord. Eftersom Dadde haft kurs med Helix och trivdes bra med den har han funnit en stig i djungeln, jag tycker det är dumt att försöka vilseleda honom igen. -
Ja visst är det marginellt men när man är lätt underriggad märks det skillnad. Färgerna skulle man kunna tro var Swe-custom men jag lyckades inte få den färgen på nån av mina kites.
Ölandstorkel – har du missat vad tråden handlar om eller? Köp en öppen foil om du vill hetsa upp dig över kvm-drag men gör det i en annan tråd.
-
Tackar för alla svar! Hjärnan jobbar för fullt:smile:
Vad säger ni om en Helix 12? Lite mindre drake än Culten 13,5 men med mer kraft för att orka upp min tunga kropp:smile:? 14 på Helixen kanske är lite för stor för mig eftersom den är lite mer aggressivare, samtidigt var det en sådan jag testade på kursen men då blåste det inte så mycket……Sedan kommer det till bräda också, vilken storlek skulle ni rekommendera? Har kollat lite på Naish Haze 132-136cm? eller Sol kanske? Vill ha en som man kan utvecklas på och inte tycker är för stor.
-
Tja Dadde.
Lägger mig i tråden 🙂 Jag kör för mitt tredje år på allvar och har i mitt stall en Helix 9.a och en Cult 13,5.a. Jag är 187 cm lång o väger 95 pannor. Dom två drakarna klarar jag mit på riktigt bra. Sist körde jag 9.an i 14 m/s och min polare körde faktiskt sin 12.a i samma i vind trots att han väger 15 kg mindre. Det talar en del om vindregistret i dessa kites. Om det har att göra med Sigma formen eller bara om skillnaden på Cult o Helix vet jag inte. Men jag är ruggigt nöjd med dom speciellt nu när man börjar hoppa mer och mer och känner hur stabila dom är när man bara hänger så att säga.
Bräda då, jag körde en Liquid Force från början som jag byggt om en del men gick över på Haze förra året. Kan bara säga att det var skillnad…… Jag kör en 136 cm och den har tagit mig flera steg till och hittilis har jag inte känt behov av en till bräda men Sol skall ju vara bättre på vågor och det är något jag nu märkt är riktigt kul så möjligen blir det en sådan senare. Men som sagt Haze.en är helt okej och funkar till det mesta.
/Lance
-
sourra:
Jo, det såklart, det är därför jag gått upp i storlekar varje år =). Började 2008 med 11-7, ifjol med 12-9 och i år med 14-10-(7), power är najs. Va, inte på en enda kajt, det är ju skandal, byt märke ;).Dadde:
Tänker du fortsatt en kite nu som ska fixa de flesta vindar och sen komplettera med en mindre lite längre fram?
Ungefär hur mycket blåste det på kursen då?
Sen beror det lite på, som sourra nämnde innan, hur långt ifrån ett bra kitespot du bor och/eller vilken möjlighet du har att komma loss (hur flexibelt jobb har du med andra ord, barn, förstående kjoltyg 😉 och så vidare) när det blåser?
Kommer du att ha möjlighet att dra och kajta så fort det blåser lite över 5 m/s eller kommer du vänta tills det börjar närma sig 10 m/s? -
Det är mycket att tänka på 🙂 Tackar för allas åsikter!!
Det lutar just nu 🙂 åt en Cult 13,5 och senare kompletera med en 9 Haze för blåsigare dagar precis som Lance har gjort…… men hjärnverksamheten fortsätter.Tanken är att jag kommer ha ett dagtidjobb det kommande halvåret, vilket gör det svårt att välja sina dagar och kommer gå ut så fort det blåser (Cult 13,5). Efter det blir det skift-arbetet då kan jag välja lite mer när jag vill gå ut, dags att kompletera med 9 Haze?
Brädproblemet:
Jag väljer mellan Naish Haze 136, Sol 134 eller Momentum 134?
Vilken bräda är bäst till mig? Vilken bräda är bäst? Jag vet inte riktigt skillnaderna mellan dessa? -
Du dra ett mail eller så när du drar ut. Jag bor i GBG men åker till Åsa mest eller Varberg så vi kan ju ses på vattnet i bland. v.29 o 30 ställer jag upp husvagnen i Frillesås för att komma lite närmre. dom bra spotarna. 🙂
Vi hörs !
-
sourra;619866 wrote:Ja visst är det marginellt men när man är lätt underriggad märks det skillnad. Färgerna skulle man kunna tro var Swe-custom men jag lyckades inte få den färgen på nån av mina kites.
Ölandstorkel – har du missat vad tråden handlar om eller? Köp en öppen foil om du vill hetsa upp dig över kvm-drag men gör det i en annan tråd.
Jag fick för mig att den handlade om Cult bland annat.
Väldigt lamt personangrepp, det där med foilen, jag vet att du kan bättre Sourra 😉
Logga in för att svara.